واضح آرشیو وب فارسی:الف: انقلاب اسلامی، الگوی مبارزه به سبک عاشورایی
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۶
انقلاب، نظام، دولت، کشور و تمدن اسلامی مراحل پنج گانه ای است که مقام معظم رهبری در مهر ماه سال 90 به تشریح نحوه تکمیل این مراحل پرداختند. مراحلی که نتیجه آن سربرآوردن تمدن نوین اسلامی در عصر جدید و مقابله با استکبار جهانی است. در تحلیل این فرایند می توان اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران مرحله انقلاب اسلامی را به اتمام رسانده و در مسیر تکمیل نظام اسلامی است. تکمیل نظام اسلامی به معنای تطبیق کامل تمام ضوابط و مقررات اداره ارگان های حکومت بر مبنای اسلام تعبیر می شود. تنها در صورت تحقق این مرحله می توان به مرحله سوم یعنی اسلامی کردن دولت پرداخت. این فرایند پنج گانه را می توان هم زمان برای جوامع اسلامی به عنوان یک کل در نظر گرفت. جمهوری اسلامی ایران مرحله انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشته؛ اما جهان اسلام هنوز به طور کامل وارد این مرحله نشده است. تاثیر انقلاب اسلامی ایران در طول 37 سال گذشته بر تحولات کشورهای اسلامی انکار ناپذیر است اما این تحولات هنوز ساختار واحدی در کشورهای اسلامی منطقه پیدا نکرده است. برای تحقق این مرحله در جهان اسلام می توان الگوی انقلاب اسلامی ایران را در نظر گرفت. محوریت مفهوم استکبار ستیزی بر اساس آموزه های عاشورایی توانست توده های مردم ایران را برای ایستادگی در برابر سلطه آماده نماید. این راهبرد برای ملت های جهان اسلام نیز قابل استفاده است. راهبردی که الگوی مبارزه به سبک عاشورایی را روش خود تعریف می کند و محقق ساختن زمینه ظهور منجی را به عنوان هدف در نظر می گیرد. در چنین رویکردی رویداد اربعین طبق نظر مقام معظم رهبری حکم میعادگاه را به خود می گیرد. مقام معظم رهبری در قرائت دقیقی از واقعه اربعین که کمتر شنیده شده است از این طرح به عنوان میعاد گاه یا می کنند و می فرمایند: «آمدن اهل بیت حسین بن علی علیهما السلام به سرزمین کربلا، فقط برای این نبود که دلی خالی کنند یا تجدید عهدی بکنند؛ آن چنان که گاهی بر زبان ها جاری می شود. مسأله از این بسیار بالاتر بود. نمی شود کارهای شخصیتی مثل امام سجاد علیه السلام یا مثل زینب کبری سلام الله علیها را بر همین مسائل عادی رایج ظاهری حمل کرد، باید در کارها و تصمیمات شخصیت هایی به این عظمت در جستجوی رازهای بزرگتر بود.» جهان اسلام باید خود را برای یک انقلاب آماده می کرد، انقلابی که در آن خلا ظهور یک منجی برای تک تک افراد جامعه نمایان شود. «به شیعیان یاد دادند اینجا محل اجتماع شماست؛ اینجا میعاد بزرگی است که با جمع شدن در این میعاد، هدف جامعه شیعی و هدف بزرگ اسلامی جامعه مسلمین را باید به یاد هم بیاورید. تشکیل نظام اسلامی و تلاش در راه آن حتی در حد شهادت، آن هم با آن وضع! این چیزی است که باید از یاد مسلمانان نمی رفت و خاطره آن برای همیشه زنده می ماند. آمدن خاندان پیغمبر، امام سجاد (ع) و زینب کبری (س) به کربلا در اربعین به این مقصود بود.» این تحلیل از جانب مقام معظم رهبری که در مهر ماه سال 66 مطرح شده است همخوانی دقیقی با نحوه ارتباط مفهوم اریعین و ظهور دارد. بر اساس روایات مرتبط با ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مهمترین ویژگی امام (عج) در هنگام ظهور، معرفی نسب خود با امام حسین (ع) است. مقابله با ظلمی که در جریان عاشورا بر مدافعان این مکتب صورت گرفت و نجات جریان استضعاف مهمترین برنامه در جریان ظهور منجی به شمار می رود. گروه مستضعفین بر اساس وعده الهی در قرآن کریم وارث زمین خواهند شد. مستضعف به افرادی گفته می شود که مشکل و راه حل مشکل را دریافته اند اما توان اجرای آن را ندارند. منجی، حلقه مفقوده جریان مستضعفان جهان است که به آنها کمک می کند تا الگوی درست زندگی را در سراسر جهان نشر دهند. گروهی از شیعیان از امام باقر علیه السلام در مورد علت تعیین صفت قائم برای آخرین امام سوال می پرسند و ایشان در پاسخ به مسئله انتقام گیری امام عصر (ع) از ظلم عاشورا اشاره می کنند و می فرمایند: «چون در آن ساعتى كه دشمنان، جدم امام حسین (ع) را به قتل رساندند فرشتگان با ناراحتى در حالى كه ناله سرداده بودند عرض كردند پروردگارا! آیا از كسانى كه برگزیده و فرزند برگزیده تو را ناجوانمردانه شهید كردند در مى گذرى؟ در جواب آنها خداوند به آنان وحى فرستاد كه اى فرشتگان من! سوگند به عزت و جلالم از آنان انتقام خواهم گرفت هر چند بعد از مدت زمان زیادى. آن گاه خداوند متعال نور و شبح فرزندان امام حسین (ع) را به آنان نشان داد و پس از اشاره به یكى از آنان كه در حال قیام بود فرمود: با این قائم از دشمنان حسین (ع) انتقام خواهم گرفت.»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]