تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821025979




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در حال حاضر کشور را با درآمد نفت 23000 میلیارد دلار اداره می‌کنیم


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: دکتر محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه  در غرفه «تابناک» حاضر شد و به سئوالات خبرنگار تابناک اقتصادی پاسخ داد.


دکتر نوبخت در فضایی صمیمی اظهار داشتند:  یکی از سایت ها که هر روز ما از اونجا شروع می کنیم تابناک هست. حظور شما ها باعث خرسندی است. الحمد الله رسانۀ بسیار قوی ای، خیلی پر طرفدار. فکر می کنم در آل استار اول دوم باشید دیگه؟ بله


-همیشه جایگاه خیلی خوبی داشتید باز هم به همین ترتیب. ما را نیز به عنوان هواداران خودتان بدانید. علاقه مند هستیم به سایت شما.


آقای دکتر اگر اجازه هست ما از این فرصت استفاده کنیم و یکی دو تا سوال دوستان بخش سیاسی و اقتصادی از حظورتان بپرسیم. اولین سوال اینکه ما در فروش نفت و برگشت پول آن از نظر دلاری مشکلی داریم یا خیر؟


-نه. ما می توانیم الان امکان استفاده از منابع مان را داشته باشیم مشکل الآن ما در ارتباط با نفت عمدتاً بر می گردد به مشکلی که در چند ماه گذشته با آن مواجه بودیم چند ماه پایان سال 94. افت شدید نفت در آن چند ماه پایان سال باعث شد که ما مجبور بشویم مقداری از نفت مان را پیش فروش بکنیم منابع آن را بگیریم و از آن استفاده کنیم تا امکان پرداخت حقوق و مسائل انجام بشود. چند ماه اول امسال عمدتاً مقدار فروش ما طبق آخرین آمار که ماه پیش ارائه شد به طور متوسط بیش از 2.5 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی بوده. خوشبختانه قیمت هر بشکه را هم ما در بودجه  چیزی حدود 40 دلار در نظر گرفتیم که در حال حاضر حدود 43 دلار داریم می فروشیم. نرخ تأثیر هم چنان چه در بودجه پیشبینی اولیه مان بر محاسبات بود 2997 تومان بود که  الان در حد 3100 تومان است برای اینکه بشود یکسان سازی نرخ ارز کرد. خوشبختانه الان اصول منابع نفتی ما خوب است اما چند ماه اول اصلاً وارد خزانه نشد. عمدۀ اینها در رابطه با پیش فروشی که کردیم آن جا برداشته شده، البته الحمدالله الان وضع ما بهتر است. ما در بودجۀ امسال 68500 میلیارد تومان پیشبینی فروش نفت دیدیم که وزیر نفت در پیشبینی هایشان معتقد است که صد در صدش را می تواند تأمین کند. 68500 را اگر 500 بهش اضافه کنیم می شود 69000. اگر به 3000 تقسیم بکنیم می شود 23 میلیارد دلار. یعنی ما در حال حاضر داریم درواقع کشور را با درآمد نفت 23000 میلیارد دلار اداره می کنیم. خب این را التفات دارید که این قیمت نفت  حتی در زمانی که خود ما آمده بویدم  حدود 108 دلار بود. که خب افت شدیدی است که ما باید مدیریت کنیم.


بودجۀ جاریتان 195000 میلیارد تومان است. درسته؟


نه بودجۀ ا مسال ما تا پایان چیزی در حد 190000 میلیارد تومان هست.


جاری و عمرانی؟


نه عمرانی جدا ست. ما خدمتان این را می گویم تا این را ثبت بفرمایید و بعد ما را کنترل بکنید. ما پیشبینی مان این است که  237000 میلیارد تومان تا پایان سال بتوانیم منابع کسب بکنیم. تسهیم این 237000 میلیارد تومان منابع چیزی حدود 190000 میلیارد تومان برای جاری خواهیم داد، 37000 میلیار تومان برای عمرانی خواهیم داد، 10000 میلیارد تومان اوراقی که سال های گذشته منتشر کردیم و پولش را دریافت کردیم، الآن سر رسیدش رسیده که باید بازپرداخت بکنیم. 


19500 میلیاردی که بدهی دولت بود به بانک ها از محل فروش نفت جبران شده یا بحث نرخ تسهیل مصوبه ای که از مجلس گرفته شد.


مبلغش را چه قدر فرمودید؟


19500 میلیارد.
نه. میزان بدهی دولت به بانک ها چیزی در حد 45000 میلیارد تومن هست. این ها بدهی هایی ست که حسابرسی شده است. 


ولی بانک ها بیشتر مدعی اند.


خب بانک ها تمام این ارقم را 25 درصد 30 درصد سود هم سرش می آورند . همه را کنتر می زنند. منتها ما بر این اساس آن چه که حسابرسی شد سازمان حسابرسی تأیید کرد چیزی در حد 45000 میلیارد تومان است که سال 1392 که این بحث بحث تأثیر پیش آمده بود دولت در آن زمان اسنادی را که منتشر کرد معتقد بود که 38000 میلیارد تومان بدهی به نظام بانکی دارد ما از دو محل می خواستیم این بدهی دولت به نظام بانکی را تقلیل بدهیم که بانک ها امکان بیشتری داشته باشند که بتوانند به افراد متقاضی تسهیلات اعطا بکنند و این یکیش مربوط به افزایش سرمایۀ بانک ها بود و دیگری تقلیل 6:12 این بدهی ها. دو مکانیزم ما در تبصرۀ 35 و 36 گذاشتیم. در تبصرۀ 35 گفتیم همین 45000 میلیارد تومان را که به تفکیک بانک ها مشخص بود ما بتوانیم از آن 74000 میلیارد تومان ردیفی که برای نرخ تسهیل داشتیم آن را عمل بکنیم. از 74000 تا 45000 تا را بدهیم. از آن تبصرۀ 36 ، 10000 میلیارد تومان ان شا الله طی هفته های آینده ما به صورت اسناد خزانه، یک تا 5 ساله، با سودی که در حد جبران نرخ تورم باشد، قدرت خرید را حفظ بکند، به نظام بانکی خواهیم داد. این ها نیز می تواند صورت حساب های بانک ها را اصلاح بکند به خصوص بانک های خارجی که می خواهند بیایند نگاهی می کنند به بانکی که می خواهد.


خوش حسابی دولت


بله هم این را نگاه می کند هم وضعیت خود آن بانک ها را نگاه می کند. می تواند اصلاح بکند و 10000 میلیارد تومان دیگر را هم می توانیم از طریق آن افزایش سرمایه عمل کنیم.


پیمان کار ها را چه فکری می کنید؟


 نکته ای که حضرت عالی فرمودید ما برای بدهیمان به پیمان کاران 15500 میلیارد تومان دیدیم و الآن از همین مکانیزم تبصرۀ 36 استفاده می کنیم. ما چندتا این مصوبه ای که از مجلس گرفتیم می خواستیم اقدام کنیم. 


تصدیق بفرمایید که این اولویتش نسبت به بدهی بانک ها هم بیشتر است.


حتماً بیشتر است. ابتدا برای ما گندم کار ها مهم اند. ما 14 میلیارد و 700 میلیون تومان از بابت  خرید تضمینی گندم به گندمکار ها پرداخت کردیم. 
-چیزی حدود 11.500.000 تن


 ما الان اول خواستیم گندم کار ها را انجام بدیم که دادیم، دوم 8000 میلیارد تومان برای تعبیه بدهی ها مان به بیمۀ سلامت و امور دارویی و درمانی بیمارستان ها داروخانه ها داریم 5000 میلیارد تومن برای آموزش و پرورش و بازنشستگان داریم که این ها الآن در حال انجام است .سیب زمینی را هم از طریق تشویق صادرات حدود 100 میلیارد تومان تخصیص دادیم هم برای گندم و هم برای سیب زمینی، پیاز الان در ذهن من نیست و حتی برای میوه هایی که از جمله سیب مرکبات که امسال خوشبختانه با افزایش تولید مواجه شدیم برای کمک به تشویق صادرات و عمدتا برای کشمش این کار را می کنیم.




۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن