تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817005799
حاتمیکیا: فیلمساز مؤلف در حال حذف شدن است
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
حاتمیکیا: فیلمساز مؤلف در حال حذف شدن است ابراهیم حاتمیکیا با بیان این که در سینمای ایران فیلمساز مؤلف به شدت تحت فشار و در حال حذف شدن است، اظهار کرد: جریان اقتصادی امکان خودنمایی به آن را نمیدهد و بخشی از این جریان به سمت جشنوارههای خارجی کشیده شده چون آنجا این امکان را به آنها میدهند.
به گزارش فرهنگ نیوز، این کارگردان سینما که سهشنبه (۱۸ آبان) در نشست «سینما و یک دیدگاه» در سیوسومین جشنواره فیلم کوتاه تهران سخن میگفت، با بیان این که تقوای بچههای فیلمکوتاه بسیار بیشتر از فیلمسازان حرفهای است، اظهار کرد: این فضا با فضای سینمای الان خیلی فرق دارد و اعتراف میکنم نسل جدید بسیار خوب است و دوشادوش حرفهایها جلو آمده و در جشنواره پارسال هم تازهواردها با قدرت ظاهر شدند. معتقدم هر چه این جوانها جولان پیدا کنند، سینما رشد خواهد کرد.
حاتمیکیا در خصوص دیدگاهش نسبت به تفاوت فیلمسازی «حرفهای» و «مؤلف» اظهار کرد: اعتقاد دارم هر دو نوع فیلمساز لازمه سینماست. فیلمساز حرفهای که بتواند انواع فیلمها را بسازد، همانقدر احتیاج است که فیلمسازی که میتواند مکنونات شخصیاش را بسازد. همه نمیتوانند مؤلف باشند و این کار جنمی میخواهد که فرد بتواند مؤلفههای شخصی خود را در فیلم اعمال کند. از طرفی فیلمهایی را که نیاز جامعه است، نمیتوان به اینها سفارش داد اما فیلمسازانی هستند که حرفهایاند و هر جنس فیلمی که از آنها بخواهند، میتوانند بسازند.
وی با بیان این که فیلمساز مؤلف به شدت تحت فشار و در حال حذف شدن است، ادامه داد: جریان اقتصادی امکان خودنمایی به آن را نمیدهد و بخشی از این جریان به سمت جشنوارههای خارجی کشیده شده چون آنجا این امکان را به آنها میدهند اما در سینمای داخل فضایی ندارند. در دهه شصت در یک جشنواره طیفی از این فیلمسازها مانند من، امیر نادری، کیانوش عیاری و بسیاری دیگر در کنار هم حضور داشتند اما الان این طور نیست.
کارگردان فیلم «بادیگارد» در پاسخ به این پرسش یکی از حاضران که آیا از جایی به شما سفارش میدهند که چه فیلمی بسازید، گفت: سفارشپذیری برای ما سخت است و اگر ممکن بشود فسادآور است. کسانی که فکر میکنند میتوانند به ما سفارش بدهند تا دلتان بخواهد بوده، اما این اتفاق نیفتاده است. من حکایتهایی با خود و جامعهام دارم که اصلاً امکان ندارد کسی از بیرون بتواند سفارش بدهد و اگر سفارشی هم بسازم، فیلم درستی ساخته نمیشود.
او با بیان این که فیلمساز مؤلف نمیتواند فیلمی غیر از آنچه مکنونات خودش است بسازد، اظهار کرد: فیلمساز مؤلف جهانش را توضیح میدهد. او جهان منحصر به فرد خود را دارد که شاید با یکی، دو فیلم هم دیده نشود اما بعدها میتوان مؤلفههایش را از کارش استخراج کرد.
حاتمیکیا با اشاره به این که وقتی من فیلم میسازم تهیهکنندههای دولتی و غیردولتی هم به من میگویند همین فیلم را بساز، توضیح داد: چون آنها هم به آن چه من در نظر دارم علاقهمندند اما فیلمساز مؤلف در نهایت آنچه را خودش میخواهد میسازد و احترامی دارد که کسی که به او کاری میسپارد میداند نمیتواند به او بگوید چه کار کند. فیلمساز مؤلف پنهان نمیکند و عریانترین هنرمند است که جهانش را در فیلمش نشان میدهد.
حاتمیکیا با بیان این که من ادعای فیلمسازی حرفهای ندارم چون این نوع فیلمسازی را بلد نیستم، گفت: بعضیها فکر میکنند من هر کاری میتوانم بکنم اما من فقط جهانی را میسازم که مال خودم است. زمانی هم که بخواهم وارد حوزه فیلمسازی مؤلف شوم با فیلمسازان تازهکار در یک ردیف قرار میگیرم.
این کارگردان سینما که در جمع پرشمار فیلمسازان جوان در پردیس سینمایی چارسو سخنرانی میکرد، گفت: در دورانی که بچهها فیلمهای اولیه خود را میسازند و آن را با من در میان میگذارند، سعی میکنم جوابی به پرسشهای آنان ندهم چون ممکن است وقتی فیلم را میسازند نتوانند جهان خاص خود را خلق کنند اما مطمئنم لابهلای نوشتههای آنان یک جهان ذهنی وجود دارد که بعد از چند کار دیده خواهد شد. بنابراین سرکوب کردن آنان را شبیه هم میکند. ما اغلب آنها را سرکوب میکنیم اما آنها برای کارشان به اعتمادی نیاز دارند که الان نیست.
حاتمیکیا در پاسخ به سؤال یکی از حاضران درباره دیدگاهش نسبت به فیلمهای طرفدار صلح و به طور مشخص فیلمهای عباس کیارستمی گفت: من اعتقاد دارم که هر فیلمساز باید فیلم خودش را بسازد و احترام عزیزی مثل کیارستمی هم بجاست اما بحثی که در مقطعی راه افتاده بود بحثی بود که من در دوران جنگ با آن مسئله داشتم. آقای بهشتی به عنوان مدیر سینمایی آن دوران باید خیلی جوابها بدهند. با وجود تمام احترامی که برای این استاد قائلم اما باید پرسید چرا فیلم جنگ ساخته نشد و سینمایی که اصلیترین جریان سینمای بعد از انقلاب بود و مؤلفههای خاص خود را داشت، در آن دهه دنبال نشد.
کارگردان فیلم «چ» در پاسخ به این سؤال که دیدگاهش درباره تغییر ایدئولوژی یک فیلمساز و گرایش به ایدئولوژی دیگر چیست، اظهار کرد: من هم ممکن است تغییراتی در طول زمان داشته باشم و این عیبی ندارد اما اگر فیلمساز شجاعت گفتن این تغییر را نداشته باشد، پسندیده نیست. نمیشود که هیچکس ایدئولوژی نداشته باشد. هر کس بایدها و نبایدهای خود را دارد اما فیلمساز باید شجاعت این که پای حرفش بایستد را داشته باشد. زمانی که فیلم «وصل نیکان» را ساختم بسیار از شرایط کشور عصبی بودم و همان زمان یکی از منتقدان شروع کرد به افشا کردن من که حاتمیکیا چنین و چنان است. خب چه اشکالی دارد؟ من آن زمان این طور بودم.
حاتمیکیا با بیان این که کسانی مثل بیضایی و تقوایی به نوع فیلمسازی خودشان مصر بودهاند، افزود: استاد بیضایی کم فیلم ساخت و همه آن هم به خاطر ممیزی نبود. کسانی مثل بیضایی و تقوایی فیلمهای سنگین میسازند و سخت میسازند. بنابراین تهیهکننده هم به سختی به سمت آنها میرود. وقتی آقای بیضایی یکی از فیلمهای مرا مونتاژ میکرد، به او پیشنهاد دادم که با دوربینهای سبک و کوچک فیلمسازی کند و جهان خاص خود را دنبال کند اما او هم به نوع فیلمسازی خودش مصر بود.
وی خطاب به فیلمسازان جوان حاضر در سالن گفت: اگر روی فیلمسازی خودتان مصر باشید کمکم جهانی شکل میگیرد و دیگران میگویند این فیلمساز در این حوزه خاص خوب فیلم میسازد اما باید توجه کرد که سینمای مؤلف بسیار مستعد دکان شدن است و این خطرناک است.
ابراهیم حاتمیکیا در ادامه این نشست در خصوص نیاز به کلاس رفتن و آموزش دیدن برای فیلمسازی نیز اظهار کرد: ما از نظر امکان فیلمسازی کشور خوبی داریم و از این نظر نسبت به کشورهای خاورمیانه خیلی جلوتریم. سینما آداب دموکراسی را به شما یاد میدهد. سینما یعنی به تو فرصت میدهم آن چه میخواهی بگویی. حالا شاید کسی بخواهد برود در کلاس و تلمذ کند اما همه چیز بستگی به خود شخص دارد. تا فرصت دارید هر چه در ذهن دارید بیرون بریزید و هرچه دوست دارید بگویید. اگر زیر دست یک استاد بیفتید تبدیل میشوید به او و دیگر خودتان نیستید.
کارگردان فیلم «آژانس شیشهای» در خصوص نیاز به پول برای شروع فیلمسازی با اشاره به دوران اولیه فیلمسازی خودش گفت: فیلم اولم «هویت» و فیلم دومم «دیدهبان» بود که در سپاه ساختم و به من گفتند حق نداری پولی برای خودت برداری و آن سال فقط یک سفر مکه به من دادند. فیلم سومم را که ساختم تف هم کف دستم نینداختند و حتی زمانی که «وصل نیکان» را به عنوان فیلم چهارمم ساختم اصلاً پول گرفتن مسئلهام نبود. اگر یک فیلمساز جوان این دوران را نگذراند و حرفهایی که میخواهد بزند از میان سختیها بیرون نیاید، چشمهای از او نمیجوشد.
این کارگردان سینما با بیان این که سینمای آمریکا را محترم میشمارم و از سینمای اروپا هم حرفهای تازه و جسارتش را دوست دارم، درباره نگارش فیلمنامههای آثارش نیز گفت: من قصهگویی را دوست دارم و دوست دارم آدمها را در موقعیتی قرار دهم که عقل و دلشان با هم درگیر شوند. قواعد سینما را هم بلدم اما به شدت با کتاب فیلمنامه نویسی «سید فیلد» کار میکنم و کتاب راهنمای من محسوب میشود اما از جایی به بعد رها میشوم و دیگر نمیتوانم برای نوشتنم قالب بگذارم و آنجا دیگر جهان خود من است.
حاتمیکیا در پایان گفت: فکر نکنید بادیگارد را یک شبه نوشتم. نگارش آن هشت سال وقت برد و این مدت فقط صرف بخش فنی نوشتن نمیشود و شامل کشمکش درونی خودم است اما من تکنیک را هم قبول دارم و به شدت تکنیکیام.
منبع: ایسنا
95/8/19 - 07:35 - 2016-11-9 07:35:21
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]
صفحات پیشنهادی
بزرگ شدن و زندگی حال حاضر کاوه آهنگر بازیگر خردسال تلویزیون + بیوگرافی و تصاویر با همسرش
کاوه آهنگر متولد ۱۳۶۸ در تهران بازیگر است عکس های خانوادگی کاوه آهنگر کاوه آهنگر متولد ۱۳۶۸ در تهران بازیگر استدر یک خانواده هنرمند بدنیا آمد پدرش از مدیران تولید و خواهر و مادرش نیز از فعالان عرصه طراح صحنه هستند برادرش امید نیز بازیگر بود و در حال حاضر در هلند کارگردان استحبس سينماي حاتميكيا به داخل مرزهاي ايران جفا به اين فيلمساز است
حبس سينماي حاتميكيا به داخل مرزهاي ايران جفا به اين فيلمساز است اكران خارجي فيلم باديگارد را كه شامل تعداد زيادي از كشورهاي غربي نيز ميشود بايد تجربه تازه سينماي ايران در ارتباطگيري با مخاطب جهاني دانست نویسنده جواد محرمي اكران خارجي فيلم باديگارد را كهگزارش فارس از نشست خبری شانزدهمین دوره جشن حافظ حذف «محمد رسول الله» از داوری فیلمهای جشن حافظ / اه
گزارش فارس از نشست خبری شانزدهمین دوره جشن حافظحذف محمد رسول الله از داوری فیلمهای جشن حافظ اهدای نشان کیارستمی به فیلمساز نوجو و تجربهگرا علی معلم با اشاره به ویژگیهای امسال جشن حافظ گفت کیارستمی هیچ گاه تجربهگرایی را رها نکرد و به همین دلیل برای اهدای نشان کیارستمی به کاخبرنگاران برتر حوزه سلامت چهارمحال وبختیاری معرفی شدند
خبرنگاران برتر حوزه سلامت چهارمحال وبختیاری معرفی شدند شهرکرد - ایرنا - نخستین جشنواره مطبوعات چهارمحال و بختیاری در حوزه سلامت روز دوشنبه با معرفی خبرنگاران برتر در شهرکرد برگزار شد به گزارش ایرنا گزارش های زایشگاهی به نام آمبولانس از سمیه پناهنده و سلامت مردم بام ایران درالمانیتور: عربستان مثل ایران سپاه و سردار سلیمانی ندارد/ تهران در حال تبدیل شدن به تاثیرگذارترین قدرت منطقه
المانیتور عربستان مثل ایران سپاه و سردار سلیمانی ندارد تهران در حال تبدیل شدن به تاثیرگذارترین قدرت منطقه عربستان سعودی در حال از دست دادن زمین نفوذ خود و واگذاری آن به رقیبش یعنی ایران است به گزارش نامه نیوز به نقل از المانیتور در شرایطی که موقعیت ریاض در قبال تهران در برخیچهره واقعی غربیها در حال نمایان شدن است/ غربیها نه وفا میدانند و نه پایبند به تعهدات هستند
چهره واقعی غربیها در حال نمایان شدن است غربیها نه وفا میدانند و نه پایبند به تعهدات هستند یکی از مراجع تقلید گفت غربیها چهره واقعی خود را زیر پردههایی پوشانده بودند ولی در سالهای اخیر بسیاری از این پردهها کنار رفته و چهره واقعی آنها نمایان شده است جوان آنلاين آیتاللهاقتصاد غیر رسمی در حال زنانه شدن است
خبرگزاری ایسنا درحالیکه مجمع جهانی اقتصاد چندی پیش گزارش کرده بود ایران در بحث شکاف جنسیتی در رتبه ١٣٩ در بین ١٤٤ کشور جهان قرار دارد معاون رئیسجمهوری در امور زنان و خانواده این آمار را تأیید کرد براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد ١٤٤ کشور یادشده در زمینههای برابری تحصیلبانوان تنیسور قم راهی مرحله حذفی شدند
در مسابقات تنیس دختران کشور بانوان تنیسور قم راهی مرحله حذفی شدند شناسهٔ خبر 3802237 - شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴ ۵۹ استانها > قم jwplayer display inline-block; قم - نایب رئیس هیئت تنیس استان قم از صعود تیم تنیس بانوان قم به مرحله حذفی مسابقات تنیس دختران جوان کشور خبر دادرئیس هیأت تنیس روی میز چهارمحال و بختیاری: برترینهای تنیس روی میز چهارمحال و بختیاری معرفی شدند
رئیس هیأت تنیس روی میز چهارمحال و بختیاری برترینهای تنیس روی میز چهارمحال و بختیاری معرفی شدند رئیس هیأت تنیس روی میز چهارمحال و بختیاری گفت برترینهای تنیس روی میز چهارمحال و بختیاری معرفی شدند علی نادری امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد برترینروسیه در حال آماده شدن برای جنگ هستهای با آمریکاست
روسیه در حال آماده شدن برای جنگ هستهای با آمریکاست در سرتاسر روسیه 40 میلیون نفر شهروند عادی و پرسنل نظامی به تازگی رزمایشهای اضطراری با هدف بالا بردن آمادگی خود برای جنگهای احتمالی هستهای و شیمیایی انجام دادهاند به گزارش ایسنا به نقل از بیزنیس اینسایدر ویدئوهای رسانههای-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها