تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802506484




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا قراردادهای جدید ایران را خودروساز می‌کند/ چرا خودروساز نشدیم؟ | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز:شرکت پژو به رغم فعالیت های چندین ساله خود در ایران و سود سرشاری که از این همکاری و تولید محصولات خود در ایران نصیبش می شد، در اوج تحریم های غرب علیه ایران به صورت یک طرفه و برخلاف مفاد قرارداد خود دو سال زودتر از موعد اتمام قرار داد از ایران خارج و از ادامه همکاری خود با ایران خودرو سر باز زد.

به گزارش تراز ،اگر چه ایران همزمان با کشورهایی مانند کره جنوبی صنعت خودروسازی خود را آغاز کرد. اما با بررسی وضعیت صنعت خودروسازی فعلی ایران و مقایسه آن با کشور کره جنوبی پرواضح است که ایران در این صنعت نه تنها موفقیت چندانی نداشته بلکه در طول سال های اخیر صنعت خودرو به یک صنعت انحصاری و پر ایراد برای مردم ایران تبدیل شده است. اگر چه با وقوع انقلاب اسلامی و سال های دفاع مقدس عملا صنعت خودروسازی ایران به حاشیه رفته و جزء اولویت صنعت کشور به شمار نمی آمد اما با پایان جنگ و احساس نیاز به خوداتکایی در صنعت خودرو ، سرمایه گذاری و بومی سازی این صنعت در دستور کار دولت ها قرار گرفت. از جمله ی این اقدامات انعقاد قرار داد میان ایران خودرو با شرکت پژو سیتروئن بود که بر اساس گفته های مسئولان وقت بنا بود ایران از طریق همکاری با این خودروساز اروپایی بعد از گذشت مدتی به یک تولیدکننده و صادرکننده خودرو در سطح منطقه تبدیل شود. تولیدکننده ای که حداقل توان صادرات به بازار کشورهای همسایه را داشته باشد و بتواند این صنعت را بعد از مدتی به یک صنعت سودده، بومی و خودکفا تبدیل کند. آرزویی که به رغم حضور بیش از دو دهه ای این شرکت در صنعت خودروسازی ایران محقق نشد. نمونه بارز این مدعا اعمال تحریم های یک جانبه غرب بر علیه ایران بود. تحریم هایی که خارج از عرف روابط سیاسی کشور ها شامل صنایع خودروسازی ما نیز شد.
شاید این تحریم ها از این حیث برای کشور یک تجربه بسیار آموزنده محسوب شود که صرف اتکا به مواهب مادی نمی تواند باعث پابرجایی قرارداد با کشورهای متخاصم و شرکت های وابسته به آن ها شود. همان طور که دیده شد شرکت پژو به رغم فعالیت های چندین ساله خود در ایران و سود سرشاری که از این همکاری و تولید محصولات خود در ایران نصیبش می شد. در اوج تحریم های غرب علیه ایران به صورت یک طرفه و برخلاف مفاد قرارداد خود دو سال زودتر از موعد اتمام قرار داد از ایران خارج و از ادامه همکاری خود با ایران خودرو سر باز زد. با بررسی حضور این شرکت در صنعت خودروسازی ایران به راحتی می توان دریافت اولین متضرر خروج این کشور از ایران، خود این شرکت بود چنانچه طبق آمارهای اعلام شده قبل از خروج این شرکت از ایران، کشور ما به عنوان بزرگترین بازار محصولات پژو سیتروئن در دنیا محسوب شده و میزان خودروهای تولیدشده این شرکت بعد از خود کشور فرانسه در ایران دارای بیشترین تولید بود. ضمن اینکه بعد از خروج یکجانبه این شرکت از ایران و گسترش رکود در این شرکت، آن ها مجبور به اخراج ده ها هزار تن از کارکنان خود شدند. ضمن اینکه نباید از زیان چند صد میلیون دلاری این شرکت و افت شاخص های آن در بازار سهام فرانسه غافل شد. شرایطی که جسم نحیف این غول سابق خودروسازی را نحیف تر از گذشته می کرد به طوریکه طبق آخرین آمارها این شرکت حتی بین 15 شرکت برتر خودروساز جهان نیز قرار نگرفت. متاسفانه در طول بیش از دو دهه حضور این خودروساز در صنعت خودروسازی ایران به محض خروج این شرکت از ایران، کیفیت قطعات برخی از خودروها به شدت کاهش یافت که گاها خودروسازان ایرانی به واسطه قیمت تمام شده پایین تر دست به واردات برخی قطعات بی کیفیت چینی می زدند که این موضوع با گذشت چند ماه از خروج پژو از ایران بر کیفیت خودروهای تولید شده تاثیر منفی داشت. همین موضوع نیز در نهایت باعث شد که بحث عدم بومی سازی خودروهای ایرانی در طی سال های گذشته به یکی از سوژه های رسانه ها تبدیل شود. موضوعی که باعث شد تا به رغم ادعای خودروسازان داخلی در زمینه تولید خودروی ملی، مشخص شود این موضوع صحت نداشته و نتیجه بیش از دو دهه همکاری با شرکت پژو صرفا مونتاژ خودرو در ایران و فروش محصولات این شرکت به هموطنان ایرانی با قیمت های افسارگسیخته و کیفیت پایین بوده است.  بررسی های خبرنگار تراز نشان می دهد یکی از دلایل عدم بومی سازی صنعت خودرو در داخل کشور به نحوه انعقاد قرارداد و چگونگی همکاری با خودروسازان خارجی مربوط  است. به نحوی که در طول سال های گذشته ایران هرگز به صورت مشترک دست به تولید یک محصول به همراه شرکت های خارجی نزده و فقط مونتاژ یا در نهایت تولید قسمتی از یک خودرو آن هم با طراحی شرکت های خارجی به خودروساز ایرانی واگذار شده است. به عبارت بهتر وقتی خط تولید خودروی 206 در ایران راه اندازی شد. صرفا به دلیل کسب رضایت طرف ایرانی، مونتاژ و ساخت چند قطعه از این خودرو از سوی شرکت پژو به طرف ایرانی واگذار شد.همین موضوع نیز باعث شد با تحریم و خروج این شرکت از صنعت خودروسازی ایران به قول معروف "دست خودرو ساز ایرانی در حنا بماند" چرا که پژو یا شرکت های مشابه تولید خودرو از صفر تا صد را با ایران آغاز نکرده بودند لذا نقش خودروسازان ایرانی در این ماجرا یک نقش صرفا نمایشی بوده است. برای رفع این مهم تنها گزینه موجود طراحی یک خودروی جدید با مشارکت مستقیم ایران به همراه یک خودروساز برند خارجی است.

بنابراین باید از نقطه ابتدایی ساخت خودرو یعنی طراحی کار تا مرحله اتمام ساخت و بازاریابی و فروش آن محصول به طور مشترک صورت گیرد. در این صورت طراحان و مهندسان ایرانی از ابتدای تولید آن محصول در جریان تولید خودرو بوده و نقش فرمایشی و مونتاژ کاری آن ها به یک موضوع جدی تبدیل می شود. در این صورت این امید وجود دارد که ایران نیز مانند کشورهایی چون چین یا مالزی در آینده ای نه چندان دور موفق به تولید خودروی ملی به معنای واقعی کلمه شود. آرزویی که بر اساس شنیده ها و مستندات موجود به نظر می رسد با قرار داد جدید ایران خودرو با شرکت پژو سیتروئن نیز محقق نشده و ما همچنان یک مونتاژکار آن هم از نوع چندان مطرح و حرفه ای آن خواهیم ماند.



تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 17 آبان 1395 - 10:07





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن