تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821238398




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزايش ظرفيت مدد‌سراهاي پايتخت به 4 هزار تخت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: افزايش ظرفيت مدد‌سراهاي پايتخت به 4 هزار تخت
اعتياد، بحراني است كه اين روزها براي بسياري از ما عادي شده است. شايد به دليل گسترش روزافزون آن يا شايد به خاطر نااميدي ما از مبارزه درست و كاربردي با آن.


اعتياد، بحراني است كه اين روزها براي بسياري از ما عادي شده است. شايد به دليل گسترش روزافزون آن يا شايد به خاطر نااميدي ما از مبارزه درست و كاربردي با آن. بر اين اساس مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري معتقد است براي رهايي از چنگال آسيب‌هاي اجتماعي لازم است علاوه بر فعاليت‌هاي صورت گرفته از سوي دستگاه‌هاي مختلف مردم به بهبود‌يافتگان اعتماد كنند تا چرخه معيوب بازگشت اين افراد به جامعه ترميم شود. بر پايه اين موضوع مدير‌عامل سازمان خدمات اجتماعي شهر داري از افزايش ظرفيت مدد‌سراها به 4 هزار نفر خبر داد.  اعتياد علاوه بر اينكه جسم انسان را هدف مي‌گيرد، تهديدي بزرگ براي سلامت رواني جامعه است. اين مسئله هزينه‌هاي زيادي براي فرد و خانواده او به همراه دارد و همچنين سبب سلب پويايي در اجتماع مي‌شود.  اعتياد يك اشتباه است، يك بيماري است. درمان بيماري در يك جامعه به كمك مردم آن جامعه نياز‌مند است. بايد به بازگشت معتادان از مسير غلط اميدوار بود و به آنها در اين خصوص ياري رساند. انسان مبتلا به اين بيماري قبل از هرچيز به خود ظلم كرده و هنگامي كه خداوند عزَّوَجَل پس از توبه انسان را مي‌آمرزد، وظيفه ماست كه اشتباه آنان را ناديده گرفته و فرصتي دوباره در اختيارشان قرار دهيم. برپايه اين موضوع خداوند در آيه 53 سوره الزمر مي‌فرمايد: «بگو اى بندگانم كه زياده بر خويشتن اسراف و ستم روا داشته‏ايد، از رحمت الهى نوميد مباشيد، چراكه خداوند همه گناهان را مى‏بخشد، كه او آمرزنده مهربان است.» تا كنون با همكاري قوه قضائيه، ناجا و شهرداري تهران حدود 2 هزار و 500 نفر از معتادان جذب و پذيرش شده‌اند. سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران روند درمان روحي و رواني بهبوديافتگان، مشاوره‌هاي مددكاري با خانواده ايشان و مراقبت از مددجويان به مدت دو تا چهار سال را در قالب مجتمع‌هاي بهاران به عهده گرفته است اما زماني كه مددجو به آغوش اجتماع بازمي‌گردد، نيازمند اعتماد مردم است، بايد شغلي داشته باشد تا عزت نفس از دست رفته‌اش را بازيابد. بايد براي آنان كارآفريني شود تا بتوانند در مسير صحيح خويش استوار بمانند. از خيريه‌ها و نهادهاي مردمي مي‌خواهيم در اين طرح عظيم و متعالي به سهم خويش ما را ياري كنند. بهبوديافتگان نيازمند اميد به زندگي هستند، بايد از آنها حمايت شود و حمايت جز با مشاركت همگاني مردم ميسر نيست.   مددجويان پس از ترك مواد مخدر روحيه‌اي به شدت حساس و شكننده دارند و اگر مورد حمايت قرار نگيرند خيلي زود به سمت استفاده دوباره بازمي‌گردند و به علت اينكه در زمان اعتياد، قادر به درآمدزايي نيستند، ناگزير به فروش مواد مخدر روي خواهند آورد كه اين يعني ايجاد خطري بزرگ‌تر براي افراد جامعه، به ويژه براي قشر جوان.  حضرت علي (ع) در خطابه‌اي به مالك اشتر فرمودند: «اي مالك اگر شب هنگام كسي را در حال گناه ديدي، فردا به آن چشم نگاهش نكن، شايد كه سحرگاه توبه كرده باشد و تو نداني.» شايسته است بار ديگر به خودمان يادآوري كنيم كه فرد مبتلا به اعتياد، مجرم نيست و مي‌تواند پس از پاكيزگي به فرد مفيدي براي جامعه بدل شود، پس بايد اشتباهات گذشته او را بخشيد.
   
راه‌اندازي 6 مددسراي جديد تا پايان آبان
 بر اين اساس مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران از راه‌اندازي شش مددسراي جديد تا پايان آبان ماه خبر داد و گفت: با آغاز به كار اين تعداد مددسرا در تهران ظرفيت اين مراكز از مرز 2 هزار و 400 نفر فراتر مي‌رود و به 4 هزار نفر افزايش پيدا مي‌كند.  رضا قديمي گفت: سال گذشته چهار مددسراي دائم و هشت مددسراي اضطراري همزمان با آغاز فصل سرما آماده پذيرش مددجويان در تهران بوده‌اند.  وي افزود: امسال اما 12 مددسراي دائمي در تهران فعاليت مي‌كنند و تا پايان آبان ماه شش مددسراي دائمي نيز به اين تعداد اضافه مي‌شود. بر اين اساس، تعداد ظرفيت كنوني از مرز 2 هزار و400  نفر فراتر مي‌رود و به 4 هزار نفر افزايش پيدا مي‌كند.   قديمي با تأكيد بر تقويت رويكرد مددكار محوري در مددسراها عنوان كرد: در گذشته بيشتر اقدامات خدماتي در مددسراها خدمات هتلينگ بود اما اين بار تلاش مي‌كنيم تا در كنار ارتقاي كيفيت خدمات هتلينگ رويكرد مددكار محوري را در مددسراها تقويت كنيم؛ به اين معنا كه همزمان با حضور مددجو شرايط فرد به طور كامل رصد و با توجه به شرايط موضوع رسيدگي شود.
    
تمايل 30 درصد مددجويان به ترك اعتياد
وي با يادآوري اين نكته كه بيش از 30 درصد از مددجويان معتادي كه به مددسراها مراجعه مي‌كنند مايل به ترك اعتياد هستند اما به دليل هزينه بالاي درمان- از 400 تا 800 هزار تومان- توان حضور در مراكز بهبودي را ندارند، تصريح كرد: با توجه به اين شرايط به اين نتيجه رسيده‌ايم كه به جاي صرف هزينه براي نگهداري معتادان زمينه حضور اين افراد را در مراكز بهبودي رايگان شهرداري تهران فراهم كنيم. در واقع پس از مصاحبه مددكاري فرد معتاد، مددجو را ترغيب مي‌كنيم تا با حضور در مراكز رايگان شهرداري تهران مراحل درمان را طي كند. در مواردي كه فرد اعتياد نداشته باشد و به دليل قطع ارتباط با خانواده به مددسرا مراجعه كند نيز تدابيري انديشيده‌ايم تا زمينه ارتباط مددجو با خانواده و بازگشت به خانه را فراهم سازيم.  به گفته مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران افرادي كه از شهرستان به تهران آمده‌اند و به دليل مشكلات مربوط به تأمين مكان اسكان به مددسرا مراجعه مي‌كنند نيز به نوع ديگر مددسراها ارجاع داده مي‌شوند.  قديمي همچنين به استقرار به طور ميانگين هزار و 700 تا 2 هزار نفر در مددسراها طي شش ماهه نخست سال اشاره و خاطرنشان كرد: با وجود اينكه در تابستان باغات اطراف تهران محل خوبي براي كسب درآمد معتادان است، ما هيچ كدام از شب‌ها تخت خالي نداشتيم. همين امر موجب شد تا پيش از آغاز فصل سرما اقدامات لازم براي افزايش ظرفيت مددسراها انجام شود. وي گفت: در حال حاضر ظرفيت مددسراي خاوران از 400 نفر به حدود 600 نفر افزايش پيدا كرده است و اقدامات لازم براي راه‌اندازي مددسرا در مناطق مختلف از جمله منطقه 17 و 4 اجرا شد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن