تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى شن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816707948




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيا بايد سخنان دولتمردان را سانسور كرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: جوان نوشت: « آرامش و امنيت و رضايت » گزاره هايي است كه رئيس‌جمهور در افتتاحيه نمايشگاه مطبوعات از رسانه‌ها خواسته كه آن را به وجود آورند و حتي تأكيد كرده كه «رسانه‌هاي ما بايد رضايت واقعي را به وجود آورند، تروريسم بر اسب نارضايتي سوار مي‌شود؛ آنها که جز ايجاد يأس و نااميدي و غم و غصه و تشويش اذهان عمومي کار ديگري نمي‌کنند، چه نتيجه‌اي از کار خود گرفته‌اند، چرا افسردگي؟» اين كلام روحاني را مي‌توان در دو بخش به نقد نشست؛ گرچه كه حواله به جهنم داده شويم، چه آنكه اينك پاي امنيت رواني يك جامعه و دادن آدرس غلط در ميان است. آدرس صحيح را با هم مرور مي‌كنيم تا تصور نشود همه چيز درست است و صرف انتقاد دو سه رسانه از دولت، امنيت ملي دارد به خطر مي‌افتد!

‌رئیس جمهور محترم رسانه‌ها را به ايجاد آرامش مي‌خواند، اما به نظر مي‌رسد يك حلقه اصلي را از ميانه اين زنجير احساس يأس و عدم آرامش حذف كرده و آن اينكه رسانه مي‌تواند «منعكس‌كننده» يا «برهم‌زننده آرامش» باشد و اين هر دو يعني آنكه امنيتي هست و رسانه مي‌تواند در قبال آن نقش‌آفريني مثبت يا منفي كند، نه آنكه از آرامشي كه نيست، قصه بگويد. اين مقدمه‌اي بود تا بنويسيم يحتمل بهتر آن است كه رئيس‌جمهور براي يافتن يكي از منابع اصلي برهم خوردن آرامش رواني جامعه، به متون سخنراني دولتمردانش نگاهي دوباره بيندازد. تندي‌هاي كلامي به منتقدان، كنايه و طعنه و زخم زبان، حمله به نهادهاي مختلف كشور و قواي ديگر، ايجاد دوقطبي‌هاي متعدد، آمارهاي غيرواقعي از پيشرفت و عبور از ركود و بهبود اوضاع اقتصادي، همه و همه مواردي است كه به وضوح و عينيت آرامش رواني جامعه را به هم مي‌ريزد. فقط يك نمونه از آنها بدهي معوق و فساد كوچك ناميده شدن دزدي 8هزار ميليارد توماني از اموال حدود يك ميليون نفر از فرهنگيان است.

وقتي يك ميليون نفر كه اموال‌شان دزديده شده، از جانب قوه مجريه حمايتي دريافت نمي‌كنند و حتي رئيس‌جمهور را در مقام تقليل سطح فساد روي داده مي‌بينند، آيا رسانه مي‌تواند براي آن فرهنگيان ايجاد امنيت كند؟ وقتي بارها و بارها فرزندان مؤمن و انقلابي اين سرزمين به تندروي، نفهم بودن، انقلابي‌نما بودن، دروغگو بودن و... متهم مي‌شوند، منتقدان مورد طعن قرار مي‌گيرند و به جهنم حواله داده مي‌شوند، هر انتقاد علما با جنجال و توهين روبه‌رو مي‌شود؛ معترضان خيالي ساخته و به آنان حمله مي‌شود كه مثلاً نمي‌گذارند اينترنت به روستاها ببريم يا اگر امام(ره) نبود، نمي‌گذاشتند انتخابات 12 فروردين برگزار شود و... آيا رسانه مي‌تواند بگويد مقامات چنين سخناني نگفته‌اند و دست به سانسور بزند تا فضاي رواني جامعه آرام بماند؟! يعني رسانه بايد دروغ بنويسد؟! وقتي لحن‌ها و ادبيات‌ها سخنراني به سخنراني تندتر و كنايه‌آميزتر و دوقطبي سازتر پيش مي‌رود، آيا مي‌توان در رسانه توليد آرامش كرد؟!

از سويي گفتن حقيقت تلخ به مردم يقيناً بهتر از واقع نمايي واهي و اميدسازي كذايي است. كار سختي نيست؛ مي‌شود همين فردا همه رسانه‌ها از بهبود اوضاع معيشتي و خروج از ركود و برداشته شدن تحريم‌ها و نبود بيكاري و فقر و آلودگي‌هاي زيست محيطي و بالا رفتن اعتبار پاسپورت ايراني و كلي فضاسازي گل و بلبل ديگر تيترهاي درشت بزنند، اما مگر مردم متوجه اوضاع اقتصادي خود نيستند و مگر در همين هوا نفس نمي‌كشند و مگر نمي‌بينند بيكار هستند يا شاغل، كه فريب تيترهاي درشت را بخورند و با حلوا حلوا گفتن دهانشان شيرين شود؟! يا آنكه آنقدر كاناليزه هستند كه فقط از يك رسانه اخبار خود را دريافت كنند؟ از قضا اين خبردهي‌هاي غيرواقعي همان اعتماد مانده را هم از بين مي‌برد؛ و اين بي‌اعتمادي، ناامني بيشتر و نارضايتي بيشتر فراهم مي‌كند. رسانه‌ها نمي‌توانند نارضايتي و گله و شكايت مردم را ببينند و بعد گل و بلبل‌سازي كنند و رضايت جعلي بيافرينند كه آنان نديم مردم‌اند و نه نديم دولتمردان!
‌  

رسانه‌ها براي دفاع از دولت آزاد باشند
 
انتقاد روحاني از رسانه‌ها و اعتراضش به منتقدان قصه ادامه‌دار و پرتكراري است كه ديگر با هزار بار تأكيد بر آزادي مطبوعات و «پناه مي‌برم به خدا از بستن دهان منتقدان» و «نشکنيم قلم‌ها را به بهانه واهي، نبنديم دهان‌ها را با بهانه‌هاي غيراساسي» نمي‌تواند براي او نمايش يك حامي نقادي را ايفا كند. حسن روحاني در همان سخنراني كه مي‌گويد «اگر خود اصحاب رسانه امنيت نداشته باشند و دل نگران امنيت خود و راه و شغل و کار و خط و قلم خود باشند چگونه مي‌توانند امنيت را بيافرينند، با قلم شکسته و دهان بسته؟ از او کاري ساخته نيست، نشکنيم قلم‌ها را به بهانه واهي، نبنديم دهان‌ها را با بهانه‌هاي غيراساسي، بگذاريم در اين جامعه آزادي باشد.» در همان سخنراني هم به انتقاد از رسانه‌ها مي‌پردازد و براي رسانه‌هاي منتقد نسخه محتوايي مي‌پيچد كه اين را بنويسيد و آن را ننويسيد و از قضا هرچه را مي‌گويد ننويسيد، همان انتقادات از دولت است و هرچه را مي‌گويد بايد نوشت، همان تعريف و تمجيد و تحسين دولت و برجام است.

برآيند چنين سخنراني‌اي مي‌شود اينكه مطبوعات و رسانه‌ها اگر مدح دولت را مي‌گويند، بايد آزاد باشند و اگر نه، يك مشت دروغگوي انقلابي نماي هتاك هستند كه با رانت‌هاي اطلاعاتي خبر مي‌گيرند و براي نهادهاي خاص ارسال می‌کنند و دغدغه فروش ندارند. بله آقاي رئيس‌جمهور! رسانه بايد امنيت داشته باشد و مدام مورد حمله و اعتراض نباشد كه بتواند در فضايي آرام بنويسد؛ با ايجاد دوقطبي رسانه خوب و رسانه بد و كشاندن پاي اجنه به توصيف از رسانه‌ها، اينكه هنوز منتقدان شما مي‌نويسند و قلم و كيبورد را كنار نگذاشته‌اند، از سر پوستي است كه در اين سه سال با ايستادگي مقابل انواع توهين‌ها و تهمت‌ها بسيار كلفت شده است.





۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن