تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):راست ترين سخن و رساترين پند و بهترين داستان، كتاب خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817581155




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بیل گیتس می بخشد؛ بخشنده های ما کجایند و کیان اند؟


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: بیل گیتس می بخشد؛ بخشنده های ما کجایند و کیان اند؟
رفتار بیل گیتس را می توان با برخی نوکیسه های وطنی مقایسه کرد که تا به پولی می رسند دیگر خدا را بنده نیستند و به زمین و زمان فخر می فروشند. به پولی یک هزارم او...
 عصر ایران؛ سروش بامداد- بیل گیتس ثروت‌مند ترین فرد جهان و پایه‌ گذار و مدیر شرکت «مایکروسافت» اعلام کرده است ثروت خود را در اختیار بنیاد خیریه ای می گذارد که خود تاسیس کرده است و بدین ترتیب فرزندان او از این ثروت نصیبی نمی برند.

 بیل گیتس می گوید: «به نفع فرزندانش نیست که صاحب چنین ثروت هنگفتی شوند.  آنها باید با توانایی های خودشان آینده و رویاهای خود را بسازند‌».

 نکته جالب تراین که گفته است فرزندان او از این تصمیم حمایت می کنند.

اظهارات او پس از آن در رسانه ها انعکاس یافت که شایعاتی شنیده شده بود که گویا سه فرزند جوان و نوجوان بیل و ملیندا گیتس از این تصمیم رنجیده و ناخرسندند و حتی بر نوع رابطه خانوادگی آنان تأثیر گذاشته است.

  توضیحات تازه بیل گیتس در واقع پاسخ به همین شایعات است چنان که یادآور شده است:

هرسه فرزند( جنیفر 20 ساله، روری 17 ساله و فب 14 ساله) از نزدیک در جریان فعالیت های خیریه بنیاد او هستند و با سفر به نقاط مختلف دنیا در جریان فعالیت های خیریه این بنیاد برای ریشه کن کردن فقر و کمک به فقرا قرار گرفته اند و به همین خاطر به خوبی دلیل این تصمیم والدین شان را می دانند.

["جنیفر" فرزند بزرگ «بیل و ملیندا» دانشجوی سال دوم در دانشگاه استنفورد است و دو فرزند دیگر آنها مشغول تحصیل در دبیرستان و در کنار پدر و مادرشان در حومه سیاتل واشنگتن زندگی می کنند.]
 بیل گیتس می گوید فرزندانش به اندازه کافی آموزش دیده اند و می توانند آینده زندگی خود را تامین کنند و نیازی به ارثیه خانوادگی شان ندارند.
                 
او همچنین اذعان کرده است حمام های بی مصرف و زیاد خانه شخصی و پروازهای بی شمار با جت شخصی  به دور دنیا نوعی " اسراف " بوده است.

 مشروح این گزارش را در همین تارنما می توانید بخوانید اما این خبر به قدری قابل تامل است که نمی توان نکاتی را درباره آن مطرح نکرد:

1- ثروت بیل گیتس سر به 70 میلیارد دلار می زند. 70 میلیارد دلار از کل صادرات نفت خام ما در یک سال بیشتر است!

تا کنون نیز 30 میلیارد دلار به این بنیاد بخشیده است. تاسیس بنیادهای خیریه در غرب امر مرسومی است. این گونه بنیادها موسساتی هستند که کسی نفع شخصی از آنها نمی برد و منافع آن متوجه عام می شود.

رفتار بیل گیتس را می توان با برخی نوکیسه های وطنی مقایسه کرد که تا به پولی می رسند دیگر خدا را بنده نیستند و به زمین و زمان فخر می فروشند. این در حالی است که اگر ثروت فردی در ایران 120 میلیارد تومان باشد  به دلار تنها 30 میلیون ( و نه میلیارد) دلار می شود اما  بسیار بعید است چنین فروتنی یی را از او مشاهده کنید!

2- همین حالا فردی به اتهام باز پس ندادن 2 میلیارد یورو از پول نفت در زندان است. این که 70 میلیارد دلار از پول خودت را صرف کارهای خیریه کنی تا فقر و بیماری در مناطقی دور دست ریشه کن شود کجا و این که 2 میلیارد یورو از اموال عمومی را نزد خود نگاه داری کجا؟!

3- ثروت بیل گیتس نه رانتی است نه ارثی به او رسیده نه ملک جا به جا کرده نه بیت المال را به جیب ریخته است. بلکه ایده هایی را به پول تبدیل کرده که سبک زندگی و اشتغال بشر را تغییر داده و به خاطر همین است که می گوید فرزندان شان نیز باید با توانایی های خودشان آینده و رؤیاهای شان را بسازند. در ایران اگر کمتر کسی چنین انگیزه ای دارد شاید به خاطر این باشد که می داند خودش ایده و رؤیایی را به ثروت بدل نکرده تا فرزندان هم چنین کنند!

4- در ایران ما البته سرمایه دار و مدیر شرکت در حد بیل گیتس نداریم و از صاحبان مال و مکنت نیز نمی توان انتظار داشت که همه دارایی خود را ببخشند اما خوش بختانه هستند کسانی که حاضرند ثلث اموال خود را در اختیار این گونه نهادها و بنیادها قرار دهند .

نویسنده این سطور به سبب ارتباط رسانه ای با برخی از این انجمن ها از این موضوع آگاه شده و خوب است این سنت رواج یابد. تصور کنید دکتر محمود افشار املاک خود را وقف نکرده بود. آیا اکنون در یکی از بهترین نقاط تهران بنیاد افشار و کانون زبان فارسی برپا بود و باز این همه نشست در آن برگزار شده بود؟

چنانچه این سنت رایج شود که افراد متمکن ثلث اموال خود یا حتی درصد کمتری را در اختیار یک نهاد خیریه قرار دهند و این موضوع در مراسم ترحیم اعلام شود می توان امید داشت که این کار خیر رواج یابد. چه اشکالی دارد که از یک میلیارد تومان قیمت یک ملک یا یک مغازه موروثی 300 میلیون تومان به نهادی یا بنیادی برسد؟

اگر این بنیادها درغرب نبود سرمایه داری مجالی برای دیگران باقی نمی گذاشت و با همین رفتارها ست که بخشی از آفات و عیوب ناشی از اقتصاد سرمایه داری را رفع و مهار کرده اند.

چه بیل گیتس باشی چه یک شهروند عادی روزی پیمانه عمر پر می شود و چه بهتر که صاحبان ثروت و مکنت برای آینده این اموال  تدبیر شایسته ای اندیشیده باشند.

خیلی دل می خواهد که همه را ببخشی و فرزندان را به کل بی نصیب بگذاری و البته کسی دوست ندارد فرزندان به جای دعا و تایش سرزنش کنند اما برای اختصاص بخشی از آن به یک بنیاد یا انجمن یا موسسه فرهنگی یا هنری کافی است فرد تصور کند به جای 3 فرزند 4 فرزند دارد!

 روی این سخن البته با کسانی است که لنگ مخارج روزانه نیستند و مال و مکنتی دارند نه کثیری که از بام تا شام در پی لقمه ای نان حلال روان و دوان اند...


تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - 29 October 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن