تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):برترین ایمان آن است که معتقد باشی هر کجا هستی خداوند با توست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813091058




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امريكايي‌ها به‌دنبال مهار ايران تا بعد از انتخابات


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: امريكايي‌ها به‌دنبال مهار ايران تا بعد از انتخابات
چند صباحي است كه امريكايي‌ها درگير فضاي انتخابات رياست‌جمهوري هستند كه ماه نوامبر برگزار خواهد شد، از اين‌رو در تب‌وتاب اظهارنظرها و واكنش‌هاي تند عليه ايران قرار گرفته‌اند و از سوي ديگر، سياست صبر تا انتخابات رياست‌جمهوري را پي مي‌گيرند.
چند صباحي است كه امريكايي‌ها درگير فضاي انتخابات رياست‌جمهوري هستند كه ماه نوامبر برگزار خواهد شد، از اين‌رو در تب‌وتاب اظهارنظرها و واكنش‌هاي تند عليه ايران قرار گرفته‌اند و از سوي ديگر، سياست صبر تا انتخابات رياست‌جمهوري را پي مي‌گيرند.
1- سياست صبر تا انتخابات رياست‌جمهوري: امريكايي‌ها قصد ندارند تا فضاي بعد از انتخابات رياست‌جمهوري خويش و حتي در برخي تحليل‌ها تا پس از انتخابات رياست‌جمهوري ايران (به تعبير خود)، امتيازي به اقتصاد ايران بدهند. چند صباحي است كه امريكايي‌ها درگير فضاي انتخابات رياست‌جمهوري هستند كه ماه نوامبر برگزار خواهد شد. هريك از نامزدهاي رياست‌جمهوري از دو جناح، هجمه‌هاي بسياري عليه ايران روانه كرده‌اند و هر يك از دو حزب اصلي دموكرات و جمهوريخواه در بيانيه‌هاي اعلام رسمي كانديداتوري نامزد نهايي حزب خود، ايران را نيز آماج تندگويي خود قرار داده است.
 در امريكا از يك‌سو جمهوريخواهان با نامزدي دونالد ترامپ قرار دارند كه ايران را متهم به ساخت بمب هسته‌اي در خفا كرده است و مي‌گويد دولت اوباما به ايران امتياز داده كه برجام را امضا كرده است. در جانب ديگر، كلينتون و حزب متبوعش قرار دارند كه معتقدند بدون شليك يك گلوله، ايران را وادار به كوتاه آمدن در موضوع هسته‌اي كرده‌اند.
 2- سياست افشاي اسناد محرمانه و تلاش براي انزواي دولت ايران در فضاي داخلي: در اين فضا، رسانه‌هاي امريكايي نيز هجمه‌هاي فراواني عليه ايران روانه كرده‌اند. همين چند روز پيش بود كه در سالگرد برجام، «آسوشيتدپرس» در گزارشي به نقل از يك ديپلمات آگاه، از يك سند محرمانه پرده برداشت كه متعاقب آن، سازمان انرژي اتمي آژانس متهم به درز اطلاعات محرمانه‌ ايران به كشورهاي ديگر شد.
بهروز كمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي در خصوص يكي از گزارش‌هاي خبرگزاري آسوشيتدپرس اعتراض و اعلام كرد كه نامه‌اي اعتراضي به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خواهد فرستاد. وي در يك گفت‌وگو اعلام كرد: «تلقي ما اين است كه سه كشور در افشاي اين اطلاعات نقش دارند.» بدين‌ترتيب ايران نامه‌اي خطاب به آژانس نوشت و مراتب نگراني و اعتراض خويش را بابت درز اطلاعات محرمانه توسط اين نهاد بين‌المللي اعلام كرد.
 به‌‌رغم اينكه آژانس هرگونه درز اطلاعات را تكذيب كرد، اما آنچه در اينجا اهميت دارد اين است كه ايران بايد مجدداً براساس پادمان‌هاي خويش با آژانس، مجاري حقوقي و قانوني را نسبت به قراردادهاي محرمانه‌ خويش آگاه سازد تا در صورت انتشار اسناد محرمانه‌ بعدي ايران و آژانس و ضمائم ديگر برجام، بيم انتشار اسرار نظام و اسرار اطلاعاتي كشور ايجاد نشود.
 امريكايي‌ها به‌خوبي از ميزان مانور اين موضوع در فضاي داخلي ايران مطلع هستند و درست زماني كه بايد نسبت ‌به عدم‌التزام به تعهداتشان وفق برجام پاسخگو باشند، با ايجاد يك جنجال رسانه‌اي و متعاقباً عمومي، در جهت شانه خالي كردن از زير مسئوليت‌ها و تداوم بدعهدي‌هاي خود در قبال ايران تلاش مي‌كنند.
3- برجسته‌سازي دوقطبي در ايران در فضاي پسابرجام: با توجه به آنچه مطرح شد، امريكايي‌ها به‌دنبال ايجاد تنش در عرصه‌ داخلي ايران براي متشنج كردن فضا براي بهره‌برداري‌هاي خويش هستند. اين موضوع همان مقوله‌اي است كه در گزارشي كه چند روز پيش توسط يكي از انديشكده‌هاي امريكايي تحت‌عنوان انديشكده‌ امنيت نوين امريكا منتشر شده، آمده است كه طي آن امريكايي‌ها رسالت مهار ايران را يكي از اهداف اين كشور در اين بازه‌ زماني عنوان كرده بودند و دو نويسنده‌ آن خواستار دريافت اطلاعات در خصوص فضاي امنيتي پسابرجام از ايران شده بودند.  همچنين وبگاه شبكه‌ خبري سي‌ان‌ان در تحليلي پيرامون خريد هواپيماهاي مسافربري از شركت‌هاي امريكايي «بوئينگ» و «ايرباس» فرانسه از سوي دولت ايران، نوشت: شركت‌هاي ايرباس و بوئينگ به مجرد رفع تحريم‌ها، گفت‌وگوهايي با ايران برگزار كردند و ايران توافقنامه‌هايي براي خريد 80 فروند هواپيماي مسافربري از بوئينگ و 118 فروند از ايرباس امضا كرد. سي‌ان‌ان بر آن است سه دليل مانع اصلي عملي شدن اين توافق‌ها و قراردادهاي ايران با كشورهاي فرانسه و امريكاست كه عبارتند از:
الف) مشاجرات داخلي ايران: در حالي نويسنده‌ اين يادداشت از مشاجرات داخلي ايران سخن مي‌گويد كه پيش‌تر هشدار داده شده بود امريكايي‌ها طي طراحي منظمي به‌دنبال ايجاد ناآرامي در فضاي داخلي ايران و برجسته كردن اختلافات داخلي ايران براي بهره‌برداري از آن هستند. دو مقام ارشد مركز امنيت نوين امريكا، يعني ايلان گلدنبرگ و اليزابت روزنبرگ، پيش‌تر گزارشي را در يك‌سالگي برجام منتشر كردند كه طي آن، از اميد امريكا براي ايجاد يك تنش داخلي در ايران صحبت و در آن اشاره شده بود: «رقابت بين پراگماتيست‌ها و تندروها در داخل ايران از زمان امضاي برجام تشديد شده است. همان‌طور كه روحاني و متحدانش سعي مي‌كنند توافق هسته‌اي را اهرمي براي به دست آوردن نفوذ بيشتر تبديل كنند، مخالفانش سعي مي‌كنند تا او را در رينگ قرار دهند.»
ب) فقدان منابع مالي: امريكايي‌ها به‌خوبي مي‌دانند فضاي برجام هيچ تغييري در شرايط اقتصادي ايران نسبت‌به قبل ايجاد نكرده است و در اين خصوص نيز اميدواري فراواني دارند.
ج) مخالفت سياسي امريكا: دولت امريكا به‌ شدت نگران انتخابات بعدي رياست‌جمهوري ايران است، لذا فضاي سياسي را طوري طراحي كرده است كه به‌صورت كجدارومريز با دولت فعلي رفتار و با هرگونه اعطاي امتياز به ايران مخالفت كند. اين موضوع سواي از مداخلات كنگره در اين موضوع است.
4- غرب و تلاش براي ايجاد برجام‌هاي ديگر: غرب به ‌شدت در منطقه‌ غرب آسيا در منجلاب قرار گرفته و به هر طريقي به ‌دنبال متهم كردن ايران براي سنگ‌اندازي در مسير مورد نظر خويش است، لذا تلاش دارد ايران را به ‌لحاظ منطقه‌اي در انزوا قرار دهد. همين چند روز پيش بود كه يكي از نمايندگان پارلمان انگليس در ادامه‌ اظهارات امريكايي‌ها اظهار داشت كه ايران روح برجام را رعايت نكرده است. بلكمن طي يادداشتي در پايگاه «هيل» به گزارش اخير آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره‌ پايبندي ايران به مفاد توافق برجام اشاره كرد و نوشت:
«با آنكه اين گزارش نشان مي‌دهد ايران به اساسي‌ترين تعهداتش پايبند بوده است، در عين ‌حال اين را هم خاطرنشان مي‌كند كه ايران نتوانسته است تعهداتش در رده‌هاي بالاتر را عملي كند.» اين قانونگذار انگليسي، اقدام ايران در آزمايش موشك‌هاي بالستيك را مصداقي از نقض روح برجام دانست.

   منبع: برهان

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن