تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817597662




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجزيه عراق با نفت كردستان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تجزيه عراق با نفت كردستان
روند صعودي تولید نفت عراق و بكر بودن منابع نفتي حالا براي گروه‌هاي سياسي و تجزيه‌طلب بين‌النهرين، انگيزه تجزيه و استقلال را مضاعف كرده است؛ امريكايي‌ها و غرب نيز همين را مي‌خواهند با اين تفاوت كه به‌جاي نقش‌آفريني در«صحنه» از «پشت صحنه» در تلاشند تا قبايل را در آتش نفت به تجزيه برسانند.
نویسنده : وحيد حاجي‌پور 


روند صعودي تولید نفت عراق و بكر بودن منابع نفتي حالا براي گروه‌هاي سياسي و تجزيه‌طلب بين‌النهرين، انگيزه تجزيه و استقلال را مضاعف كرده است؛ امريكايي‌ها و غرب نيز همين را مي‌خواهند با اين تفاوت كه به‌جاي نقش‌آفريني در«صحنه» از «پشت صحنه» در تلاشند تا قبايل را در آتش نفت به تجزيه برسانند.
به گزارش «جوان» توليد نفت عراق روند صعودي را طي مي‌كند و افزايش توليد از ميادين دست نخورده اغلب گروه‌هاي سياسي را به طمع واداشته و آنها را علاقه‌مند كرده است تا مانند اقليم كردستان به فكر استقلال و «گروهي‌سازي» منافع نفت باشند. اقليم كردستان طي چند سال گذشته اختلافات بسياري با بغداد داشته است؛ آنها مي‌گويند توليد نفت اين منطقه مربوط به خودشان است و حكومت مركزي نبايد در آن دخالت كند در حالي كه بغداد معتقد است نفت كردستان بايد زير نظر حكومت مركزي باشد. كردها زير بار نمي‌روند و حتي پذيرفته‌اند كه حاضرند از بودجه عمومي عراق استفاده نكنند تا تنها حربه حكومت مركزي براي تهديد آنها نيز از كار بيفتد.
اوج رقابت كردستان عراق با بغداد به روزهايي بر‌مي‌گردد كه كردها با قراردادهاي مشاركت در توليد شركت‌هاي بزرگ نفتي را به اقليم كشاندند تا در امور اكتشاف، توسعه و بهره‌برداري صاحب سود هنگفتي شوند؛ مدل جذاب قراردادهاي كردستان، بسياري از شركت‌هاي نفتي را وسوسه كرد تا در منطقه شمالي عراق «حاضري» بزنند. همين موضوع خشم بغداد را بر‌انگيخت و تهديدها آغاز شد. عراقي‌ها معتقد بودند براي امضاي قرارداد بايد مجوز بغداد دريافت شود و همه چيز تحت نظر آنها باشد ولي كسي توجه نكرد. در نهايت عراق برگه آخر را روي ميز قرار داد و اذعان كرد در صورت انعقاد هر قراردادي در كردستان عراق، طرف دوم قرارداد در ليست سياه بغداد قرار خواهد گرفت و همه قراردادهاي آن در جنوب عراق فسخ مي‌شود. بغداد يك شركت امريكايي را هدف گرفته بود: «اكسون موبيل».
 بغداد توافقات اكسون موبيل با كردستان را غيرقانوني خواند و گفت اين منطقه هيچ اختياري براي امضاي قراردادهاي مستقل نفتي ندارد و تهديد كرد اگر اكسون از اين منطقه خارج نشود، قرارداد توليد مشترك نفت با اين شركت را در ميدان قرنه غربي يك در جنوب عراق لغو خواهد كرد.
زعماي بغداد سرخوش از اين تهديد، منتظر خروج شركت‌هاي نفتي از كردستان بودند ولي نه تنها خروجي صورت نگرفت بلكه اكسون موبيل امريكا رسماً اعلام كرد در كردستان باقي خواهد ماند و عطاي همكاري با «مركز» را به لقايش مي‌بخشد. خشم عراقي‌ها برانگيخته شد زيرا هيچ‌گاه فكر نمي‌كردند امريكايي‌ها از قرارداد 50 ميليارد دلاري خود صرف‌نظر كنند.
اين اختلافات به كنار، اما بسياري از صاحب‌نظران معتقدند «كارت زدن» شركت امريكايي در كردستان، حاصل يك برنامه مديريت شده ميان كاخ سفيد و اين شركت نفتي است تا تجزيه عراق را رقم بزنند. اين شركت كمك‌هاي بسياري را براي استقلال كردستان اجرايي كرده است و مبالغ بسياري را در قالب‌هاي مختلف به كردها پرداخت كرد. خبرگزاري‌هاي كرد زباني بارها به اين مسائل اشاره و گزارش‌هاي افشا‌كننده‌اي را در اين‌باره مخابره كردند.
از سوي ديگر، باراك اوباما در همين برنامه مشخص، امنيت شركت‌هاي امريكايي را تضمين كرد. چندي پيش بود كه بسياري از شركت‌هاي نفتي فعال در اقليم كردستان توليد نفت در اين منطقه را به حالت تعليق درآوردند و شركت‌هاي نفتي امريكايي اكسون موبيل و شورون كارمندان خود را از كردستان عراق خارج كردند. شركت‌هاي نفتي خواستار حملات هوايي بيشتر امريكا به مواضع داعش بودند تا اوضاع منطقه تثبيت و ايمني و آرامش لازم براي ادامه فعاليت اين شركت‌ها فراهم شود. باراك اوباما هم دستور داد بمباران هوايي محدود و هدفمند مواضع داعش در شمال عراق آغاز شود. البته بهانه اوباما براي صدور اين دستور حمايت و حفاظت از ايزدي‌هايي بوده كه از ترس اقدامات داعش به كوهستان‌هاي كردستان پناه برده‌اند.

  فروش نفت كردستان
كردها نفت خود را از طريق تركيه به بازارهاي جهاني به ويژه اسرائيل مي‌رسانند. تركيه نقش كليدي را در اين ميان ايفا و بندر جيهان اين كشور نفت كردستان را به كشورهاي مشخص پمپاژ مي‌كند. در ميان اين كشورها، اسرائيل در اولويت نخست قرار دارد كه از ديرباز با كردها رابطه‌اي گرم داشت. بخشي ديگر از نفت هم در امريكا ديده شد كه بلافاصله با شكايت بغداد همراه شد. يك ميليون بشكه نفت يك ماه روي آب قرار داشت تا آنكه دادگاهي در امريكا حكم توقيف محموله مورد مناقشه ميان اربيل و بغداد را لغو كرد. قاضي امريكايي تأكيد كرد صادرات بدون مجوز نفت از كردستان عراق ممكن است ناقض قوانين عراق باشد اما نقض قوانين دريايي امريكا نيست.
كردها چه در بخش اكتشاف و توسعه ميادين نفتي و چه در بحث فروش، گارانتي بزرگي را از غرب دريافت كرده‌اند و با توجه به سودي كه از اين موضوع مي‌برند صدايشان را براي استقلال دائمي، فراتر و رساتر كرده‌اند و اين همان بزنگاهي است كه مي‌تواند ديناميت تجزيه عراق را به شمارش معكوس بيندازد. در اين ميان نقش امريكا بسيار كليدي است كه براي مهيا كردن شرايط، از بازوي شركت‌هاي نفتي و مقول انرژي بهره گرفته است.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن