تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815972942




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کسب حلال مجاهده در راه خدا است | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: در حدیثی داریم، فردی که سختکوش باشد و از مال حرام بپرهیزد و مال حلال کسب کند، همانند مجاهد راه خداوند است و امام رضا(ع) در روایتی فرموده است: «این فرد حتی از مجاهد در راه خدا نیز برتر است.»

به گزارش تراز ،با توجه به اهمیتی که اسلام برای تغذیه و حلال بودن غذا قائل است و به منظور بررسی فلسفه اهمیت غذا و لقمه حلال در اسلام و تاثیری که این لقمه بر تربیت نسل های آینده دارد، با مدیرگروه فقه پژوهشگاه علوم وحیانی معارج به گفت وگو پرداخته ایم که به حضورتان تقدیم می شود:

حجت الاسلام و المسلمین یدالله مقدسی، مدیر گروه فقه پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با بیان اینکه حرام خواری براساس روایات، انسان را از چشم خداوند می اندازد و خشم باری تعالی و محاسبه سخت در روز قیامت را در پی دارد، اظهار کرد: در حدیثی داریم، فردی که سختکوش باشد و از مال حرام بپرهیزد و مال حلال کسب کند، همانند مجاهد راه خداوند است و امام رضا(ع) در روایتی فرموده است: «این فرد حتی از مجاهد در راه خدا نیز برتر است.»

تاثیر لقمه حلال بر شخصیت، سعادت و خوشبختی انسان
وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) که فرمودند: «کسب روزی حلال از شمشیر زدن در راه خداوند سخت تر است»، افزود: لقمه حلال در شخصیت، سعادت، خوشبختی و کمال انسان تاثیرگذار است و بدین جهت هم دین اسلام بسیار بر آن تاکید دارد.
مقدسی با اشاره به تاثیرات لقمه حلال در جسم انسان، بیان کرد: انسان دو بعدی و دارای جسم و روح است و تک بعدی نیست و روان و جسم انسان نیز بر یکدیگر اثرگذار است یعنی جسم با لقمه حلال نیرو می گیرد و به روح توان می دهد.

اوج گیری عرفانی و معرفتی انسان با مال حلال
مدیرگروه فقه پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با بیان اینکه اگر تبادل انرژی در بدن انسان بر مبنای لقمه حلال باشد، فکر انسان توانا می شود، تاکید کرد: روح انسان بدین صورت در مسیر صعود قرار می گیرد و به عرفان الهی و معنوی می رسد و به معرفت الهی دست پیدا می کند  در مقابل لقمه حرام، شبهات و مغالطات را در ذهن انسان به وجود می آورد.

تاثیر لقمه حلال در تربیت نسل های آینده
وی با بیان اینکه لقمه حرام در نسل آینده انسان بسیار تاثیرگذار است، ابراز کرد: لقمه حرام افکار انسان را در زندگی منحرف می کند، چنان که در واقعه عاشورا نیز امام حسین (ع) فرمودند: «دلیل آنکه سخنان و نصیحت های من در شما تاثیری ندارد، پر شدن شکم هایتان از لقمه های حرام است».

حجت الاسلام مقدسی با بیان اینکه امام صادق (ع) فرموده اند: «فردی که از لقمه حلال استفاده می کند، آثارش در نسل های آینده نیز دیده می شود، تصریح کرد: فردی که از لقمه حرام استفاده کند یا برای نسل های آینده اش ذخیره کند، تاثیر منفی اش در این نسل ها نمایان می شود.

توبه و جبران مالی راه رفع آثار مال حرام
مدیر گروه فقه پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با اشاره به راه هایی که دانسته یا ندانسته موجب حرامخواری انسان می شود، ادامه داد: اگر فردی دانسته به این کار مبادرت کند طبعا مانند آن است که دست خود را بر آتش گرفته باشد و باید عواقب آن را تحمل کند اما اگر ندانسته انجام داده باشد، باید استغفار و توبه کند و اگر می داند این مال برای چه فردی است، باید جبران کند و رضایت فرد را بدست آورد و اگر فرد را هم نمی شناسد، باید خمس آن مال را بپردازد.

قداست غذاهای نذری به جهت انتساب به اهل بیت (ع)
وی در پاسخ به این سوال که باور شیعیان مبنی بر قداست غذاهای نذری و احسان برای اهل بیت (ع) از چه باب است، گفت: اگر نذری از مال حلال تهیه شده باشد، این باور صحیح است زیرا هم مال حلال است و هم به جهت نسبت با اهل بیت (ع) به طور مثال امام حسین(ع)، دارای قداست است و خداوند به این مال نظر می کند و موجب برکت و شفابخشی آن نیز می شود.
حجت الاسلام مقدسی ادامه داد: افرادی که برای حل مشکلی نذر می کنند که در صورت رفع آن، عملی را انجام دهند، حتما باید آن را از مال حلال محقق کنند زیرا اگر با استفاده از مال حرام باشد، آن نذر و دین باقی خواهد ماند.
مدیرگروه فقه پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در پاسخ به این سوال که آیا برای مصرف نذری ها باید از منبع تهیه و حلال بودن آن اطمینان حاصل کرد، یادآور شد: اگر فرد را می شناختیم و اطمینان بود که دقتی در زمینه کسب اموال ندارد، نباید از آن استفاده کرد اما اگر شناختی نسبت به فرد وجود نداشت، لزومی برای تحقیق وجود ندارد.


منبع: شبستان

تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 28 مهر 1395 - 13:27





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن