تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى شن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813159422




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قرآن روابط اجتماعی را براساس روابط خانوادگی تعیین می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کارشناس مذهبی: قرآن روابط اجتماعی را براساس روابط خانوادگی تعیین می کند تهران - ایرنا - کارشناس مذهبی با استناد به آیه دهم سوره حجرات گفت: خدا روابط اجتماعی در جامعه را بر اساس روابط خانوادگی تعیین می کند.


به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، حجت الاسلام ناصر نقویان روز چهارشنبه در جمع کارکنان ایرنا افزود: قرآن در سوره حجرات می فرماید «انما المومنون اخوه فاصلحوا بین اخویکم» یعنی مومنان با هم برادر هستند پس میان برادرانتان سازش دهید، از این رو طبق این آیه روابط اجتماعی بر اساس روابط خانوادگی تعیین می شود.وی با بیان اینکه در جهان آفرینش قوانین بر دو بخش قراردادی و حقیقی تقسیم می شود، ادامه داد: اگر بتوانیم قوانین تکوینی را در قوانین تشریعی دنبال کنیم، عبادات نیز باعث نزدیک شدن انسان به خدا می شود و اعمال عبادی باید انسان را به خدا نزدیک کند.این کارشناس مذهبی افزود: گاهی به خدا نزدیک نمی شویم بلکه دور خود می می گردیم و قاعده نزدیک شدن به خدا همان قانون تکوینی است و قانون الهی بر مبنای دوستی است. وی با استناد به آیه 54 سوره مائده گفت: طبق این آیه اگر انسان های مومن از ایمان خود روی برتابند، خدا گروهی دیگر را به جای آنان تعیین می کند که خدا عاشق این گروه بوده و این افراد نیز به خدا عشق می ورزند.نقویان همچنین گفت: مولانا معتقد است عشق حقیقی فقط راجع به خداست و هیچ بنده ای نمی تواند عاشق خدا شود مگر اینکه صفات خدایی پیدا کند و قوانین تشریعی باید اندک اندک در چارچوب قوانین حقیقی قرار گیرد تا انسان را به خدا نزدیک کند.وی همچنین افزود: قوانین حقیقی و تکوینی قوانینی هستند که قابل تغییر نیستند و به جمعی خاص ارتباط ندارد. مثلا در همه جا آب در صد درجه جوش می آید.نقویان ادامه داد: قانون تکوینی جهان این گونه است که «یوم لک و یوم علیک» یعنی روزی به نفع توست و روزی به ضرر تو و در سوره آل عمران آمده زمانی که پیامبر اعظم(ص) در جنگ احد با شکست روبرو شد، خدا به او اینگونه دلداری داد که این روزگار مثل چرخ و فلک است و حتی برای پیامبرش همیشه بالا نیست. وی از آیه 23 سوره حدید به عنوان بهترین آیه عرفانی قرآن یاد کرد و گفت: عرفان این است که وقتی به خوشی می رسید، مغرور نشوید و در زمان گرفتاری ناراحت نشوید.این کارشناس مذهبی در ادامه مباحث گذشته خود گفت: دین شامل سه بخش ریشه ها یا اصول دین، شاخ و برگ ها یا فروع دین و میوه یعنی اخلاق و تقواست و درختی که میوه آن تقواست، باید به قوانین تکوینی گره بخورد. وی با بیان اینکه قوانین تشریعی را باید به قوانین تکوینی برسانیم، اظهار داشت: طعم غذایی که یک زن با عشق و محبت برای همسر و خانواده خود در منزل طبخ می کند، تفاوت بسیاری دارد با طعم آن غذایی که بدون لذت و احساس محبت آماده می کند و حتی آب دادن عاشقانه به یک گل بر روی رشد آن اثر دارد و این یک قانون تکوینی است.وی همچنین از فرمان حضرت علی(ع) به مالک اشتر یاد کرد و افزود: امیرمومنان(ع) سفارش می کند که کارگزار دولت اسلامی باید دلش را مملو از محبت کند و حاکم قلوب مردم باشد. چون فقط اجرای قوانین به محبت منجر نمی شود و چنین کارگزاری هیچگاه اختلاس نمی کند، آمار بد نمی دهد، باند خود را حاکم نمی کند و طبق شایسته سالاری عمل می کند.فراهنگ ** 1003 ** 1071



03/06/1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن