تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816922678




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گلستان در قدیمی‌ترین موقوفه‌اش به استقبال از محرم می رود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به میزبانی امامزاده روشن آباد کردکوی؛
گلستان در قدیمی‌ترین موقوفه‌اش به استقبال از محرم می رود

امامزاده روشن‌آباد


شناسهٔ خبر: 3782588 - پنجشنبه ۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹
استانها > گلستان

.jwplayer{ display: inline-block; } کردکوی- امامزاده روشن آباد شهرستان کردکوی به عنوان نخستین و قدیمی ترین موقوفه استان گلستان میزبان عزادارانی است که در عصر آخرین پنجشنبه ذی الحجه به استقبال از ماه خون و قیام می روند. به گزارش خبرنگار مهر، روزها یک‌به‌یک از پی هم می‌گذرند و محرم؛ ماه خون و قیام، ماه حماسه، شجاعت، جوانمردی و امر به معروف و نهی از منکر از راه می رسد. شهر رخت سیاه برتن می کند وحسینیه ها، مساجد، امامزادگان و بقاع متبرکه به عزاداری سید و سالار شهیدان می‌پردازند. در استان گلستان برنامه‌ای با عنوان استقبال از محرم وجود نداشت، اما اکنون به مدت سه سال است که امامزاده روشن آباد مراسمی برای ورود به محرم برنامه ریزی می‌کند. این برنامه در عصر آخرین پنجشنبه ماه ذی الحجه در امامزاده روشن آباد باحضور اقشار مردم و هیئت‌های مذهبی برگزار می‌شود. از شهر گرگان که به سمت شهر کردکوی حرکت کنید بعد از ۱۵ کیلومتر به امامزاده‌ای می‌رسید به نام «روشن آباد» که در میان باغ و قبرستانی به مساحت حدودی هفت هکتار به همین نام واقع شده‌است. نام قبلی این امامزاده «روشنوا» بوده و مردم بیش از ۲۵ روستای اطراف گرگان و کردکوی از آن محوطه برای قبرستان عمومی استفاده می‌کنند. بنای امامزاده، بسیار قدیمی و از نظر فنون معماری زیبا و قابل توجّه است. پلان آن هشت ضلعی با فضای داخلی مربّع شامل رواق و حرم چهار گوش است که مصالح اصلی آن‏ از آجر، گچ، خاک و آهک تشکیل شده است.

ساختمان اصلی این بنا یادگارقرن نهم هجری قمری است و مقبره این امامزاده متعلق به فردی به نام عبدالله از بستگان امام موسی کاظم (ع) است. درهای این بنا از چوب کاج ساخته شده و با آیات قرآن به شکل زیبایی کنده‌کاری شده بود اما در حال حاضر اثری از آن ها نیست. این بنا در نتیجه تعمیرات دوره‌های بعد به ظاهر جدیدی درآمده‌است. صندوق روی مرقد تاریخ ۸۷۵ هجری قمری را نشان می دهد و استاد حاجی عبدالله به خط رقاع به عنوان نام سازنده بر رویش حک شده‌است. بنای امامزاده روشن آباد تحت شماره ۳۵۸ به ثبت تاریخی رسیده‌است. قدیمی‌ترین وقفنامه موجود در استان گلستان متعلق به امامزاده عبدالله و فضل‌الله روشن‌آباد است. این وقف در ماه ذیقعده سال ۹۰۰ هجری قمری انجام شده و واقف آن «امیر سید رضی‌الدین» است.  در کنار این امامزاده مزار علما «از جمله مقبره آیت‌الله روشنی یساقی» و مزار بیش از ۱۴۰شهید گرانقدر و یک شهید مدافع حرم نیز وجود دارد.

حجت الاسلام محمدرضا اصحابی، عضو هیئت امنا و مسئول مرکز فرهنگی امامزاده روشن آباد در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح مراسم استقبال از ماه محرم پرداخت و اظهار کرد: در این مراسم سه پرچم سیاه به شکل نمادین به چوب کشیده و با تشریفات خاص خود توسط سادات یا پیرغلامان برروی دستان حمل و مردم نیز با شور وهیجان شروع به عزاداری می‌کنند، مداح نیز در جایگاه اقدام به نوحه خوانی ومرثیه سرایی می‌کند. اصحابی افزود: بعد از یک یا دو برنامه متنوع از جمله اجرای سرود، دکلمه و خیر مقدم گویی، رزم نوازان ارتش برنامه های خود را اجرا می‌کنند؛ سپس دستور برافراشتن پرچم صادر و با ندای لبیک یا حسین حضار پرچم را به احتزاز در می‌آورند. وی با بیان اینکه این مراسم در این دو ساله مورد استقبال قرارگرفته است، گفت: امیدداریم این مراسم به عنوان یک سنت ماندگار در استان گلستان اجرا شود. مسئول مرکز فرهنگی امامزاده روشن آباد در ادامه به تشریح دیگر برنامه‌های ماه محرم در این امامزاده پرداخت و اظهار کرد: در روز تاسوعا چند هیئت از روستای نودیجه برای عزاداری در امامزاده حضور پیدا می کنند؛ اما روز عاشورا ۱۲ هیئت از ۱۲ روستا از صبح تا ظهر به ترتیب وارد امامزاده می‌شوند و عزاداری می‌کنند. اصحابی گفت: در این روز نماز ظهر عاشورا در مسجد خوانده می‌شود و برای یک هزار نفر نیز غذا پخت می‌شود؛ البته این مراسم برای روزهای اربعین و ۲۸ صفر نیز به همین منوال برگزار می شود.

وی افزود: در این امامزاده برنامه‌های متنوع فرهنگی زیادی برگزار می‌شود از جمله برگزاری مراسم تحویل سال که بسیار پرشور و باشکوه با حضور سه هزار نفر از مردم برگزار می‌شود. اصحابی ادامه داد: یکی دیگر از مراسم های باشکوه این امامزاده برگزاری مراسم « ۱۴ به در» با سابقه تاریخی ۱۰۰ ساله است. در گذشته مردم در این روز بازاری راه می‌انداختند و هر فردی هرچه برای فروش داشت به این مکان می آورد. وی تصریح کرد: در روستاهای اطراف امامزاده طائفه ای از کشور هند مشهور به «گودار» زندگی می کنند که در این روز چه از استان گلستان و چه از سایر شهرستان ها این طائفه برای دید و بازدید خود را به این امامزاده می‌رسانند و برنامه هایی از قبیل کُشتی، پخت غذا و ... هم برگزار می کنند. مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با برگزاری مراسم استقبال از محرم در امامزاده روشن آباد اظهار کرد: در زمان‌های گذشته چند روز قبل از محرم فضای مساجد و محله‌ها بوی عزاداری می‌گرفت، اما حال شاهدیم که بعد از گذشت یک هفته از محرم مکان‌ها سیاهپوش و به نوعی آغاز محرم همگانی می‌شود اما برگزاری این مراسم در امامزاده روشن آباد نوید بخش بازگشت به روزهای گذشته است. حجت الاسلام سیف الله سهرابی همچنین به برگزاری تجمع بزرگ لبیک یا حسین (ع) در امامزادگان گلستان با نام بصیرت عاشورایی اشاره کرد و گفت: در بیش از ۶۰ بقعه متبرکه برنامه بصیرت عاشورایی برگزار خواهد شد، همچنین برنامه لبیک یا حسین (ع) در روز دوم محرم با حضور عزادارن حسینی در امامزادگان و مساجد گلستان برگزار خواهد شد .









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن