تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزه‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803929504




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزیرجهاد: برخی گرانی‌ها به دلیل سلیقه مردم در تازه خوری است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: وزیرجهاد: برخی گرانی‌ها به دلیل سلیقه مردم در تازه خوری است
ملاك دولت براي قيمت برنج نوع خارجي آن است / وزير جهادكشاورزي ادعاي نبود دستگاه‌هاي نظارتي در اختيار اين وزارتخانه گراني قيمت‌ها را به زمين ديگر سازمان‌ها پاس مي‌دهد...
نویسنده : بهناز قاسمی 


وزير جهادكشاورزي ادعاي نبود دستگاه‌هاي نظارتي در اختيار اين وزارتخانه گراني قيمت‌ها را به زمين ديگر سازمان‌ها پاس مي‌دهد و در واكنش به گراني قيمت كالاها، يك‌بار خود را متولي توليد مي‌داند، نه قيمت‌گذاري و زمان ديگر قيمت خارجي محصول كشاورزي را ملاك مي‌داند...
اخيراً بازار محصولات كشاورزي به دلايل مختلف مانند ورود مافياي واردات،  بازار‌يابي و دستكاري قيمت‌ها و تأخير در آزادسازي به موقع ذخاير و.... با افزايش قیمت مواجه شده است به طوري كه قيمت برنج از كيلويي ۹ هزارتومان به ۱۴تا ۱۵ هزار تومان افزايش يافته، مرغ از كيلويي ۶۸۰۰ تومان به ۸ هزار تومان و گوشت قرمز نيز از ۳۲ هزار تومان به ۳۸ هزار تومان افزایش قيمت داشته است؛ البته ساير محصولات كشاورزي مانند سبزي، صيفي، ميوه و... نيز با افزايش قيمت مواجه شده است. اين در حالي است كه اين وزارتخانه به جاي تلاش براي كاهش قيمت‌ها و حمايت از حقوق توليد‌كنندگان و مصرف‌كنندگان به دنبال بهانه‌جويي و تبرئه اين وزارتخانه در تنظيم بازار است.

گفته مي‌شود قيمت برنج به دليل تأخير وزارت جهاد در تأمين كسري از محل واردات و آزادسازي به موقع ذخاير در بازار، همچنان رو به افزايش است و مسئولان اين وزارتخانه اذعان دارند كه در كنترل قيمت اين محصول ناتوانند. اگر چه وزارت جهاد كشاورزي اين ناتواني خود را در پشت سياست حمايت از توليد داخلي پنهان كرده و فصل برداشت برنج را بهانه عدم عرضه ذخاير به بازار عنوان مي‌كند اما نكته اينجاست كه لااقل در برهه كنوني كه فصل برداشت برنج داخلي است، قيمت اين محصول در بازار نبايد اين اندازه بالا برود.
 
البته مسئولان وزارت جهادكشاورزي تلويحاً ناتواني خود در تنظيم بازار اين محصول را قبول دارند به طوري كه مديركل دفتر امور غلات و محصولات اساسي وزارت جهاد كشاورزي در اين خصوص مي‌گويد: ما كمبود برنج نداريم و اگر اين محصول عرضه نمي‌شود ربطي به توليد ندارد.
كاوه خاكسار با اشاره به اينكه بحث كمبود توليد و كمبود عرضه باهم متفاوت است، مي‌گويد: ما توليد لازم را انجام داديم اما اگر چند تاجر آن را احتكار كرده و وارد بازار نمي‌كنند، اين مسئله ربطي به توليد ندارد. مسئولان به دنبال اين باشند كه چرا عرضه نمي‌شود؟

خاكسار با با بيان اينكه پيش‌بيني مي‌شود ميزان توليد برنج در كشور حدود دو ميليون و ۲۰۰ هزارتن باشد، مي‌افزايد: ميزان نياز ما نيز حدود ۳ ميليون تن است بنابراين ۸۰۰ هزارتن كمبود در اين زمينه داريم اما اين كمبود نبايد درحال حاضر بر شرايط بازار تأثيرگذار باشد چراكه الان فصل برداشت برنج است و عرضه آن به بازار زياد است. اگر قرار باشد اين كمبود ۸۰۰ هزارتني بر بازار تأثيرگذار باشد، بايد ۶ ماه ديگر اين اتفاق رخ دهد نه الان كه فصل برداشت برنج است، بنا براين گراني قيمت برنج در حال حاضر غير‌منطقي است.
 
متولي توليد، نرخ خارجي را ملاك مي‌داند
اما اظهارات وزير جهاد كشاورزي در خصوص گراني قيمت برنج داخلي قابل توجه است. محمود حجتي در حاشيه ديدار با وزیر شیلات نروژ در خصوص دليل گراني برنج در بازار مصرف مي‌گويد: قيمت برنج خارجي در مقايسه با سال گذشته افزايشي ندارد و ملاك ما همان برنج خارجي است زيرا دولت كنترل و پيگيري در خصوص ذخاير را بر اساس برنج خارجي انجام مي‌دهد كه آن نيز نسبت به گذشته تغييري ندارد.
وي مي‌افزايد: برخي دستگاه‌ها ارزيابي كاهش قيمت 4 تا 5 درصدي و برخي ارزيابي افزايش به همين ميزان داشته‌اند.
 
برخي از مشكلات تنظيم بازار گوشت به‌خاطر سليقه مردم است
حجتي با ابراز اينكه بخشي از مشكلات تنظيم بازار مواد پروتئيني به‌خاطر سليقه مردم در تازه‌خوري گوشت است، مي‌گويد: همه مردم دلشان مي‌خواهد كه مرغ را به‌صورت تازه مصرف كنند، اما من اين سؤال را مطرح مي‌كنم كه آيا مي‌شود دقيقاً به همان ميزان كه مردم نياز دارند مرغ تازه توليد كنيم و از اين رقم كم يا زياد نيايد؟
وي مي‌افزايد: يك روز ممكن است دو عدد مرغ كمتر يا بيشتر توليد شود كه در اين شرايط شاهد كاهش يا افزايش قيمت در بازار مصرف هستيم و در صورتي كه مردم براي مصرف مرغ منجمد نيز همكاري داشته باشند مي‌توانيم بازار را متعادل كنيم.
 
تغييرات قيمت مرغ باعث اضطراب من مي‌شود
وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه متأسفانه قيمت مرغ امروز كاهش يافت، مي‌افزايد: وقتي قيمت مرغ كاهش پيدا مي‌كند فكر نكنيد كه اضطراب من كمتر از زماني است كه قيمت آن افزايش پيدا مي‌كند و در هر دو صورت وضعيت براي ما اضطراري است.
وي تأكيد مي‌كند: 22 هزار مرغدار در كشور داريم كه هر كدام در زماني مرغ خود را آماده عرضه به بازار مي‌كنند كه اين شرايط باعث بر هم خوردن بازار مي‌شود كه اين امر مانند پدر يك خانواده است كه براي خانه نان مي‌خرد و ممكن است برخي اوقات با مشكل تمام شدن نان در خانه مواجه شود.
 
سازمان حمايت  بهانه‌تراشي نكند
حجتي در خصوص گراني گوشت گوسفندي در واكنش به اظهارات سازمان حمايت مبني بر صادرات بيش از اندازه دام زنده مي‌گويد: در صورتي كه اين سازمان اطلاعيه يادشده را صادر كرده باشد در حق وزارت جهاد كشاورزي كم‌لطفي كرده است، زيرا ميزان صادرات دام زنده براساس آمار تغييري نكرده است.
وزير جهاد كشاورزي تصريح مي‌كند: سالانه يك ميليون رأس دام زنده صادر يا قاچاق مي‌شود كه در سال جاري نيز تا به امروز 500 هزار رأس دام صادر شده است و نبايد بيخودي بهانه‌تراشي كنيم.

وي با طرح اين سؤال «در صورتي كه جلوي صادرات دام زنده گرفته شود، چه اتفاقي مي‌افتد؟» مي‌گويد: در اين شرايط ما تنها بازار صادرات خود را از دست مي‌دهيم و اگر قصابي‌ها گرانفروشي مي‌كنند بايد به‌سراغ آنها رفت. حجتي مي‌گويد: من نمي‌گذارم كه در فصل زمستان موز خارجي كنار سيب داخلي ما قرار گيرد و به محصولات ما اجازه فروش ندهد و روي دست كشاورزان بماند.
وي متذكر شد: ما از تاجران مي‌خواهيم در صورتي كه تمايل به واردات موز دارند به‌ازاي آن سيب صادر كنند اما عده‌اي مي‌گويند كه «ما به اين كارها كاري نداريم و تنها جيب خود را مي‌بينيم». افراد بايد ملاحظات توليد، مصرف و منافع ملي را نيز در اقدامات خود داشته باشند.
 
كشمش سال گذشته هنوز از انبارها بيرون نيامده است
وزير جهاد كشاورزي مي‌گويد: در شرايط فعلي به‌دنبال بازار صادراتي براي كيوي توليدشده خود هستيم و در دنيا به‌دنبال خريدار مي‌گرديم. كشمش سال گذشته ما هنوز از انبارها بيرون نيامده و پسته و خرما نيز وضعيتي اين‌چنين دارد. در اين شرايط كشاورزان در حال تبديل كردن انگورهاي خود به كشمش هستند. افراد به‌جاي واردات دنبال صادرات اين محصولات توليدي باشند و احساسات مردم را تحريك نكنند.
وزير جهاد كشاورزي با اشاره به تأمين كالاهاي مورد نياز هيئت‌هاي مذهبي براي ماه محرم مي‌گويد: دولت برنج، روغن و گوشت سفيد و قرمز مورد نياز هيئت‌هاي مذهبي را به‌قيمت مصوب دولتي به‌زودي عرضه مي‌كند.
 
واردات 10 تا 20 هزار تنی گندم آزاد است اما واردات میلیون تنی ممنوع!
وزير جهاد كشاورزي در واكنش به واردات گندم در زمان ممنوعيت مي‌گويد: افرادي كه در حال طي فرايند واردات بودند با ممنوعيت مواجه شده‌اند كه مشكل آنها را برطرف مي‌كنيم، اما اجازه سوءاستفاده برخي را نمي‌دهيم و موارد را به‌صورت مورد به مورد بررسي مي‌كنيم.
حجتي با بيان اینکه از طريق ثبت سفارش جلوي واردات گندم را مي‌گيريم، مي‌گويد: در مواردي نيز ممكن است سوء‌استفاده‌هايي از اين امر صورت گيرد كه آنها را بررسي مي‌كنيم و اين موارد را به‌صورت يك به يك بررسي مي‌كنيم. اين ارقام در سطح‌ كلان و بالايي نيستند و ما وقتي مي‌گوييم گندم نبايد در سال جاري به كشور وارد شود يعني به‌صورت ميليون تني نبايد بيايد. اگر محموله‌اي كه صاحب آن واقعاً مقصر نبوده و به‌ميزان 10 هزار تن تا 20 هزار تن وارد كرده باشد بنده معتقدم كه بايد مسائل وي را حل كرد، اما برخي به‌دنبال سوء‌استفاده هستند كه با آنها برخورد مي‌شود.

حجتي در ادامه شعارهاي خود در خصوص ممنوعيت واردات مي‌گويد: در بخش نهاده‌هاي مصرفي طيور نيز محدوديتي براي واردات ذرت سويا نداريم اما به كساني كه براساس منافع شخصي خود به‌دنبال واردات گندم و جو هستند اجازه واردات نمي‌دهيم زيرا در حال حاضر با مازاد توليد گندم در بازار مصرف روبه‌رو هستيم. همچنين هنوز چند صد هزار تن محصول جوي كشاورزان ‌روي تابلوي بورس كالا مانده است.
وي مي‌افزايد: در صورتي كه افراد نياز به خريد جو از خارج از كشور دارند مي‌توانند اين نياز خود را از جوي موجود  ‌روي تابلوي بورس كالا خريداري كنند.

وزير جهاد كشاورزي ادامه مي‌دهد: در كشور عده‌اي براساس منافع شخصي خود به‌دنبال واردات محصولات كشاورزي هستند اما ما اين وظيفه را داريم كه اجازه واردات مازاد بر نياز را ندهيم.
حجتي در خصوص واردات برنج نيز مي‌گويد: در سال جاري هر فردي به هر ميزاني كه خواست در چهار ماهه ابتدايي سال محصول مورد نظر خود را وارد كرد اما از مرداد ماه با توجه به آغاز فصل برداشت واردات متوقف شد و در پايان سال هيچ محدوديتي براي واردات نخواهيم داشت.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن