تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تقواى الهى داشته باشيد و اصلاح كنيد ميان خودتان را زيرا خداوند در روز قيامت ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819687186




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دوئل زنگنه با دانشجويان ممتاز دانشگاه صنعت نفت!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دوئل زنگنه با دانشجويان ممتاز دانشگاه صنعت نفت!
خبر تجمع و اعتراض دانشجويان دانشگاه صنعت نفت در ماه‌هاي اخير، به امري ....
نویسنده : حسن رضايي 


براي آنان كه اخبار فضاي دانشگاهي ايران را دنبال مي‌كنند، خبر تجمع و اعتراض دانشجويان دانشگاه صنعت نفت در ماه‌هاي اخير، به امري شناخته‌شده و بديهي تبديل شده است. دانشجويان اين دانشگاه پس از آگاهي از تعليق تعهد وزارت نفت در قبال استخدام آنها در ماه‌هاي ابتدايي سال 94، تا‌كنون از راه‌هاي مختلف پيگير حقوق خود بوده‌اند. تقريباً خرداد ماه 94 بود كه خبر صدور ابلاغيه وزارت نفت مبني بر حذف «اولويت امريه و همچنين تعليق روند استخدام دانشجويان دانشگاه صنعت نفت» خبري شد. بيژن زنگنه نوشته بود: «بسمه تعالي با توجه به تعداد بالاي نيروي انساني شاغل در صنعت نفت، استخدام تحت هر عنوان از جمله رسمي، پيماني، قراردادهاي مدت معين يا مدت موقت در تمامي دستگاه‌هاي تابعه وزارت نفت ممنوع است!» اين در حالي ‌‌بود كه تعهد دانشجويان به وزارت نفت و عنوان شدن اولويت استخدامي در دفترچه انتخاب رشته، مهم‌ترين علت انتخاب اين دانشگاه از سوي دانشجويان آن بود.
حالا با گذشت بيش از يك سال از صدور آن ابلاغيه و اعتراضات مكرر دانشجويان، هنوز تغييري در وضعيت استخدامي آنان ايجاد نشده است. دانشجويان ابتدا اعتراض خود را با نامه‌نگاري به وزير و معاونان وي شروع كردند. وليكن پس از كش و قوس‌هاي فراوانِ نامه‌نگاري‌هاي بي‌جواب با معاونين و در نهايت بي‌سواد خوانده شدن از سوي شخصِ وزير، ترجيح دادند در سرماي سوزناك روزهاي 5 و 6 دي ماه سال گذشته مقابل ساختمان وزارت نفت تجمع كنند. اعتراضات دانشجويان سپس به برگزاري تحصن ۱۰ روزه، خوابيدن شبانه در سرماي خشك دي ماه در حياط دانشكده و نهايتاً لغو امتحانات توسط دانشجويان در چهار دانشكده نفت وابسته به وزارت نفت، براي رسيدن به حق پايمال شده‌شان، كشيده شد. مرغ اما يك پا داشت و زنگنه نمي‌خواست ابلاغيه خود را نقض كند.
ارديبهشت ماه سال جاري رسانه‌هاي خبري در همين زمينه نوشتند: «بعد از اعتصاب چندين روزه دانشجويان دانشگاه صنعت نفت واحدهاي آبادان و تهران در دي ماه كه سر و صداي زيادي در فضاي رسانه‌اي و دانشگاهي كشور به راه انداخت، مسئولان دانشگاه قول حل اين مشكل را دادند اما با گذشت نزديك به چهار ماه هنوز دانشجويان بلاتكليف مانده‌اند.» بر اين اساس، دانشجويان اين بار از 17 مرداد ماه سال جاري، تجمع اعتراضي ديگري را در مقابل درب شمالي مجلس شوراي اسلامي كليد زدند. با گذشت چند روز از تجمع مذكور، حسنوند، رئيس كميسيون انرژي بعد از اتمام جلسه كميسيون با وزير نفت (سه‌شنبه 19 مرداد) و نمايندگان معترضين، از موافقت و نظر مثبت زنگنه صحبت كرد و از تشكيل كميته مشترك بين مجلس و دو تن از معاونين زنگنه براي پيگيري و حل مشكل اين معترضين خبر داد. وي همچنين فايل تصويري مرتبط با اين موضوع را در صفحه مجازي منتسب به خود منتشر كرد.
زنگنه اما در جلسه هفته بعد خود با كميسيون صنعت و معدن مجلس از نداشتن مسئوليت در قبال استخدام دانشجويان و فارغ‌التحصيلان صنعت نفت سخن گفت! و همچنان بر موضع قبلي خود محكم ايستاد. در اين فضا، هنوز خبر جديدي از كميته مشترك مجلس و وزارت نفت در اين زمينه بيرون نيامده و پس از گذشت نزديك به يك ماه از قول تشكيل اين كميته، هنوز هيچ كدام از اعضاء پاسخگو نيستند. اصرار وزير نفت بر موضع لايتغير خود در اين زمينه، حجت‌الاسلام محمديان رئيس نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه‌ها را بر آن داشت تا در تاريخ 27 مرداد‌، طي نامه‌اي به بيژن زنگنه، از وي درخواست كند تا مشكل دانشجويان مزبور را حل كند. نماينده رهبري در دانشگاه‌ها نوشته بود: «پيشنهاد مي‌شود ضمن استماع نظرات نمايندگان اين دانشجويان... به تعهدات احتمالي آن وزارتخانه در مورد فارغ‌التحصيلان عمل شود تا خداي ناكرده قوه مجريه و نظام اسلامي مديون دانشجويان و فرزندان مؤمن اين كشور نباشد.»
زنگنه تا‌كنون اقدامي براي عمل وزارت نفت به تعهدات خود در قبال اين دانشجويان انجام نداده است، حال آنكه وي تنها چند روز پس از پايان تجمعات گسترده دانشجويان و فارغ‌التحصيلان دانشگاه صنعت، طي سفر خود به بوشهر در پارس جنوبي (4 شهريور سال جاري) اعلام كرده است «براي ايجاد تخصص‌هاي لازم در طرح‌هاي وزارت نفت، دانشجويان شهرستان عسلويه بورسيه مي‌شوند!» اين اظهارات زنگنه در حالي ايراد شده است كه وزارت نفت هم‌اكنون در قبال تعهد بورسيه دانشجويان خود درمانده و بيش از يك سال است به مطالبات برحق آنها پاسخي نداده است. دانشجويان صنعت نفت تا‌كنون به راه‌هاي مختلفي براي رسيدن به حق قانوني خود متوسل شده‌اند. از نامه نوشتن به حسن روحاني و رئيس سازمان سنجش آموزش كشور گرفته تا علي مطهري و ديگران!
در بخشي از نامه دانشجويان به حسن روحاني مي‌خوانيم: «‌پيمان‌شكني و نااميد كردن جوانان از برنامه‌ريزي براي آينده زندگي، تحقير، توهين و تهمت به واسطه بي‌سواد قلمداد كردن محصلين ممتاز و مستعد، دادن وعده‌هاي دروغين بدون ضمانت اجرايي، حذف امتيازات اصيل‌ترين و تخصصي‌ترين دانشگاه كشور در حوزه صنعت نفت و ايجاد جنگ رسانه‌اي و بازي با افكار عمومي، تنها گوشه‌اي از اقدامات غيرمنصفانه و ناعادلانه وزير محترم نفت در قبال مسئله تعهد اولويت استخدام فارغ‌التحصيلان ممتاز (الف) دانشگاه صنعت نفت طي يك سال گذشته است كه نه متناسب با شخصيت حقوقي شما و نه در شأن رداي روحاني شماست! ما دانشجويان و فارغ‌التحصيلان دانشگاه صنعت نفت از شما رئيس‌جمهور خواستاريم تا در كنار مجلس محترم شوراي اسلامي به اين مسئله ورود پيدا كرده و نسبت به تسريع در امر حل مشكل مساعدتي نماييد.»
پيگيري‌هاي چند بعدي دانشجويان و همراهان آنها تا‌كنون در برابر تصميم انعطاف‌ناپذير و غيرقانوني وزير، كاري از پيش نبرده است. با اين اوضاع، به نظر مي‌رسد بايد منتظر بود و ديد كه آيا مجلس مي‌تواند در مقابل شيخ‌الوزرا و تصميمات خود‌محورانه وي بايستد يا اينكه نهادهاي ديگري چون ديوان عدالت اداري و دادستاني كل كشور و سازمان سنجش هم مي‌بايست به اين ماجرا ورود پيدا كنند. هر چه هست، بوي نوعي بي‌اعتمادي ريشه‌اي به نيروهاي داخلي صنعت نفت و تكيه صد درصدي بر توان شركت‌هاي خارجي به مشام مي‌رسد. هدايت‌الله خادمي عضو كميسيون انرژي مجلس چندي پيش به رسانه‌ها گفته بود: «در جلسه روز سه‌شنبه با وزير نفت اعلام كرديم كه اين برخورد با دانشجويان رشته صنعت نفت مناسب نيست. اگر مي‌خواهند دانشگاه را تعطيل كنند اين راهش نيست!» بايد منتظر بود و آينده را به تماشا نشست. همين!

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن