واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: یالثارات: شادباش خدمت الکس مالهگه یهودی وخاندان پادشاهی قطر که موفق شدند سومین فیلمشان را از طریق ایران به آکادمی اسکار ارسال کنند.
این موفقیت را به سازندگان فیلم فروشنده بسیار تبریک میگوییم که توانستند با کمک حامیان مالی داعش و الکس جان صهیونیست، مشارکت حوزه هنری و کمیته فضاساز گزینش فیلم برای آکادمی اسکار، فیلم فروشنده را روانه یونایتد استیتز کنند و تبریک فراوان به دوستان خودی نما و بیخودی نمایی که با فضاسازی سه هفتهای توسط چند کانال سینمایی و جوسازی بیهوده در مورد یکی از مطالب منتشر شده در یالثارات، فیلم فروشنده را در کت ملت کنند.
فیلمی که تصویر وارونه و مجعولی را از ایران نمایش میدهد که مبتلا به بحران جنسی است. وقتی فیلمی که به اسکار فرستاده میشود راجع به بیماری جنسی و بحران جنسی مجعولی است که به پیرمردان این سرزمین نسبت داده میشود آنوقت به یالثارات اتهام میزنند که پورن نویسی کرده و داستان جنسی روایت کرده؟!
از کوزه همان تراود که درونش موجود است. وقتی فیلم برگزیده اسکار ، جعل وجوه اجتماعی یک ملت است و یک پیرمرد لب گور با ناراحتی قلبی را در حال وسوسه شدن و مبتلا به انگل بیماری جنسی نشان میدهید واقعا توقع دارید بنویسیم آفرین و دمتان گرم! پر قو زیر بال هایتان!
سازنده دائما فریاد میزند که من جامعه را نقد کردم! فیلم ما تصویری از جامعه است. این پیرمرد لب گوری که به یک زن شوهردار جوان تجاوز میکند، تصویر جامعه آرمانی امروز است؟! همه به این بلا مبتلایند؟ چرا مصائب معدودی شهر نشینان بالای میدان ونک را تعیمم میدهید به پیرمردان طبقه متوسط!
کارگردان فیلم صراحتا میگوید: «استفاده نکردن از میزانسن و طراحی لباسهای تند و براق برای به تصویر کشیدن فاحشه موجود در فیلم به دلیل سانسور نبود. به علت احترامی بود که برای شخصیت این فاحشه قائل بودم و نمیخواستم درباره آدمهایی که چنین کاری میکنند درگیر کلیشه شوم. ترجیح دادم او را به عنوان یک آدم قابل احترام نشان بدهم، چون این برداشت من از روسپیگری است. من به آنها به چشم افرادی که به دیگران صدمه میزنند نگاه نمیکنم؛ آنها از کسی دزدی نمیکنند یا به کسی غیر از خودشان آسیب نمیرسانند. آنها تصمیم گرفتهاند خرج زندگیشان را با استفاده از بدنشان دربیاورند، بنابراین من برای این آدمها ارزش قائلم و میخواهم سعی کنم آنها را به شکل محتاطانهتر و منصفانهتری به تصویر بکشم. اگر مساله فقط سانسور بود فکر میکنم که اگر فاحشهای را به شکل کلیشهای یا اغراقآمیز نشان میدادم کمتر ایراد میگرفتند.
هرچند، چیزی که در اینجا وجود دارد بسیار حساستر، انسانیتر و پیچیدهتر است. بنابراین من با روسپیگری، به عنوان یک مساله انسانی، مشکل بیشتری خواهم داشت تا با تصویری که از آن ارائه میشود.
یعنی روسپی نوازی و منصفانه نمایش دادن روسپیگری را کارگردان به صراحت اعتراف میکند آنوقت در تعجبیم که چرا حوزه هنری، این نهاد ارزش مدار انقلابی، اجازه میدهد که فیلم در سینماهایش به نمایش درآید.
به هیچ وجه نمی توان اعتراف کارگردان را نادیده گرفت. چنین اعترافی موید و مشخص کننده منظومه فکری سازنده فیلم فروشنده است و آنوقت هیچ کس در این مملکت جیک نمیزند. مرجع ترین رسانههای انقلابی به جای نقد چنین تفکری و نقد صریح فیلم ترجیح میدهند که علیه یالثارات بیانیه دهند تا علیه کمیته گزینش فیلم برای اسکار.
فروشنده مهترین دستاوری که در متن و محتوایش دارد این است که جامعه ایران را مبتلا به بحران جنسی جنون زدهای نمایش میدهد و در ادامه فیلم کارگردان دارد رسما و غیر مستقیم اشاره میکند باید به روسپی گری در این سرزمین تن دهیم و آنرا به عنوان یک شغل معمول بپذیریم تا مشکلات جامعه حل شود.
صم و بکم نشستهاند که یالثارات به خرابی فرهنگی دامن میزند آنوقت کسی نیست از سایتهای منتشر کننده بیانیه علیه یالثارات بپرسد چند مطلب درست و حسابی در شان آن رسانه در نقد تفکر کارگردان و محتوای فیلم فروشنده منتشر کرده اند؟!
این وسط روسیاهی میماند به ذغال که شما مردان تجارت عرصه فرهنگی انقلابی نما، مشغول زد و بندهای مالی با جشنواره خیلی مقاوم هستید و اخیرا برای گرفتن بولتن، و جلسات نقد و بررسی چرتکه انداخته اید و صدای چرتکههایتان آنقدر بلند است که در فضای جامعه بشدت شنیده میشود و در هیاهوی چرتکه اندازی، فیلم فروشنده به راحتی با تهیهکنندگی قطریها و «الکس جان ماله گی» به عنوان سمبل سینمای ایران راهی آکادمی اسکار میشود.
واقعا جناحی که ظاهرا ایمان خود را به انقلاب برجسته نشان میدهد چرا در مقابل چنین اتقاقی تعمدا سکوت پیشه کرده است؟! و چرا در یک توطئه کلان اقدام به اخته کردن رسانههای انقلابی کرده است.
این وسط عدهای نیز تیرانداز میدان فرهنگ میشوند و برای قوه قضائیه تعیین تکلیف میکند که باید با یالثارات برخورد شود. واقعا توطئه شومی را خودی نماهای بیانیه باز در فضای مجازی براه انداختهاند که باید با یالثارات برخورد شود.
مدتهای طولانی است که رهبری انقلاب تاکید موکد دارد که فضای فرهنگی نیاز به مراقبت جدی دارد چرا بیانیه بازان در نقد وضعیت حجاب هنرمندان مطلبی را منتشر نکرده اند؟! چرا سکوت پیشه کرده اند و چرا به عریانی خالی از بصیرت سینماگران روی پرده سینما واکنشی نشان نمی دهند. چرا در روزی که فروشنده به آکادمی اسکار معرفی میشود بیانیه نمیدهند که پس «ایستاده در غبار چه شد؟» چرا در مقابل کمیته گزینش اسکاری سکوت کردهاند؟ اینها سئوالات سادهای است که پشت چرتکه اندازی مقاوم گم و گور خواهد شد.
۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]