تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندان خود را به كسب سه خصلت تربيت كنيد: دوستى پيامبرتان و دوستى خاندانش و قرائت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799078671




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزایش آلودگی هوا به ۱۰۰ برابر حد مجاز


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
افزایش آلودگی هوا به ۱۰۰ برابر حد مجاز
افزایش آلودگی هوا به ۱۰۰ برابر حد مجاز وزش بادهای ۱۲۰ روزه در دوران شکوفایی تمدن شهر سوخته برای افزایش کارایی انرژی استفاده می‌شد، اما امروز این بادها سبب انتشار ذرات گردوغبار در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان شده و گاهی آلودگی هوا را بیش از ۱۰۰ برابر حد مجاز می‌رساند.


به گزارش فرهنگ نیوز، وزش بادهای بادهای 120 روزه منطقه سیستان که از اواخر بهار تا اوایل پاییز در نوار شرقی ایران فعال است، برخلاف آنچه هزاران سال قبل از آن برای تولید انرژی پاک استفاده می‌شده، امروز تبدیل به عامل تولید و انتشار گرد و غبار در نوار شرقی و جنوب شرقی ایران شده است.

شواهد وزش بادهای 120 روزه زابل در آثار بجامانده از شهر سوخته بازمی‌گردد. شهری که پنج هزار سال قدمت دارد. ایرانیان باستان برای نخستین بار از باد برای افزایش کارایی انرژی استفاده کردند و به تعبیر امروز اولین کسانی بودند که انرژی باد را مهار کرده و از آن به عنوان انرژی پاک استفاده کردند.

آنها بیش از هزار سال قبل از انرژی باد برای چرخاندن چرخ آسیاب‌های بادی استفاده می‌کردند و قبل از آن در پنج هزار سال قبل در دوران شکوفایی تمدن شهر سوخته، به وسیله باد، کارایی تولید انرژی را افزایش می‌داده‌اند. آنها کوره‌های صنایع خود را با در نظر گرفتن فاکتور جهت وزش باد ساخته و از آن با بهره‌وری بیشتر استفاده می‌کردند.

براساس نوشته‌های دکتر بهلول علیجانی در کتاب آب و هوای ایران، باد 120 روزه سیستان از 15 خرداد تا 15 مهر هر سال از ارتفاعات شمال شرقی ایران به سرزمین‌های جنوب شرقی ایران می‌وزد که به جهت تداوم وزش باد در این مدت از سال به بادهای 120 روزه شهرت یافته است.

به نوشته وی این بادها در دامنه جنوبی البرز بسیار مطبوع و خنک است، اما پس از عبور از بیابان‌های خشک دشت کویر و دشت لوت بسیار گرم و خشک می‌شود به طوری که در سیستان و بلوچستان پوشش گیاهی را از بین می‌برد و خسارات جبران‌ناپذیری را به جا می‌گذارد.

خشک شدن تالاب هامون و افزایش گرد و خاک

همزمانی وزش بادهای 120 روزه با خشک شدن تالاب هامون سبب شده تا در فصل وزش این بادها، پوشش گیاهی منطقه تخریب شده و عمل فرسایش خاک در اراضی تالاب هامون و زمین‌های کشاورزی منطقه شدت یابد که نتیجه این اتفاقات، وقوع پدیده گرد و غبار در اکثر شهرهای استان سیستان و بلوچستان است.

به گفته هواشناسی در طوفان 23 و 24 تیرماه امسال که سرعت وزش باد در زابل به بیش از 100 کیلومتر در ساعت رسید، میزان آلودگی ناشی از گرد و غبار منتشر شده در هوا به 110 برابر حد مجاز رسید و برای دومین روز متوالی ادارات، بازارها و بانک‌های پنج شهرستان شمالی سیستان و بلوچستان را تعطیل و هزاران نفر را راهی مراکز درمانی کرد.

ناصر چرخ‌ساز، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر پس از این طوفان گفت: بر اثر طوفان شن 400 روستای منطقه سیستان مورد هجوم گرد و غبار قرار گرفته و در زیر خاک دفن شده‌اند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در رابطه با تعداد روزهای همراه با باد و گرد و غبار در زابل طی پنج ماهه نخست امسال گفت: تعداد روزهای همراه با گرد و خاک در زابل که شعاع دید افقی در ایستگاه هواشناسی به کمتر از پنج کیلومتر رسیده، 52 روز بوده است.

وی با بیان اینکه در این مدت دو مورد طوفان گرد و خاک شدید در سیستان رخ داده و از نظر حداکثر غلظت گرد و غبار به بیش از حد بحران رسیده، افزود: در طوفان 23 تیرماه دید افقی در ایستگاه زابل به 100 متر  رسید و میزان آلایندگی آن به مقدار  9 هزار 263 میکروگرم بر مترمکعب معادل  60 برابر حد مجاز رسید، همچنین طوفانی که در روز بعد از آن در 24 تیرماه اتفاق افتاد، میزان آلایندگی ناشی از گرد و خاک به مقدار 16 هزار و 566 میکروگرم بر مترمکعب، معادل 110 برابر حد مجاز رسید.

محمدتقی رخشانی، تاریخ‌شناس و فعال رسانه‌ای در باره وزش بادهای 120 روزه و آثار آن بیان کرد: وزش بادهای 120 روزه در تاریخ سیستان همواره وجود داشته اما به دلیل پرآب بودن تالاب هامون نه ‌تنها اتفاق منفی نبوده، بلکه نعمتی برای مردم محسوب می‌شده ولی حالا وجود طوفان‌های شن در سیستان در 18 سال گذشته بر اثر خشکسالی بیشتر شده است.
 

منبع: تسنیم


95/7/2 - 18:35 - 2016-9-23 18:35:39





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن