تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):نیکوترین مردم از نظر ایمان، خوش خلق‌ترین و با لطفترین آنها نسبت به اهل خویش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820099858




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جواد لاریجانی: سیستم قضایی ایران و ایتالیا شباهت زیادی با هم دارند


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: جواد لاریجانی: سیستم قضایی ایران و ایتالیا شباهت زیادی با هم دارند
 دبیر ستاد حقوق بشر گفت: شباهت فراوانی در سیستم قضایی دو کشور ایران و ایتالیا با وجود افتراق ها در برخی موضوعات، وجود دارد.


به گزارش ایرنا از ستاد حقوق بشر، جواد لاریجانی این مطلب را در پایان دور سوم گفت وگوهای حقوق بشری ایران و ایتالیا عنوان کرد.


لاریجانی افزود: با وجود اختلاف در دیدگاه ها و برخی روش ها از مباحث مطرح شده بین دو هیأت معلوم شد در عمل در حقوق متهم، نحوه دادرسی مربوط به جرایم زنان و نوجوانان و اطفال و سایر موضوعات شباهت های بسیار وسیعی در سیستم قضایی دو کشور وجود دارد. 


**نباید تنوع فرهنگی را به مسائل حاشیه ای تقلیل داد


لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد:با توجه به اینکه اسناد حقوق بشر بین المللی عمدتا بر مبنای تفکر سکولار لیبرال نوشته شده است، عملا معنای این حرف این است که همه کشورها چه این مبنا را قبول داشته باشند چه نداشته باشند مجبورند برهمین روش عمل کنند.


دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید براینکه نباید تنوع فرهنگی را به یک سری مسائل حاشیه ای مانند نوع لباس و غذا و رقص و موسیقی تقلیل داد، افزود : فرهنگ ، محدود به این موارد نمی شود و به نظر ما نکته اساسی این است که آیا فقط یک روش برای نحوه زندگی معقول در عالم وجود دارد و آن روش سکولار لیبرال است یا نه ؟


لاریجانی خاطرنشان کرد:اگر معتقد باشیم فقط یک روش و تنها یک سبک زندگی در دنیا وجود دارد این شبیه دگماتیسم مارکسیست ها خواهد بود و محروم کردن جمع زیادی از بشریت و تمدن بشریت از تجربیات دیگر ملت هاست. 


معاون امور بین الملل قوه قضائیه گفت: معتقدیم ضمن احترام به مبنای سکولار لیبرال برای زندگی جمعی، تجربه دیگری به نام بنای نظام مدنی زندگی براساس عقلانیت اسلامی هم وجود دارد که اکنون در جمهوری اسلامی ایران دیده می شود. 


لاریجانی افزود: این نظام دموکراسی بسیار زیبایی را که هم مدرن و هم کارآمد است براساس عقلانیت اسلامی شکل داده است.


وی خطاب به مقامات حاضر در این نشست ادامه داد: شما در این گفتگوهای چند روزه ملاحظه کردید نظام قضایی ایران دارای ساختاری معقول اشکال پیشرفته و دقیق استکه این یکی از محصولات این تجربه است.


لاریجانی با بیان این که جهانشمولی نباید بشریت را از ورود در تجربه های غیر سکولار لیبرال باز دارد، تصریح کرد: تنوع فرهنگی یعنی اینکه ملت ها حق دارند تجربه دیگری را شروع کنند. 
دبیر ستاد حقوق بشر یاد آور شد: در آینده ممکن است غرب خودش به این نتیجه برسد که این تجربه هم دارای تناقضات عمده ای است و باید عوض شود.


لاریجانی با اشاره به تفاوت نگاه غرب سکولار و اسلام عقلانی به مقوله کرامت انسانی گفت: کرامت انسانی سنگ زیرینای تمام مباحث حقوق بشری است که باید در نظر گرفته شود و باید دید دو مکتب لائیک غربی و مکتب اسلامی راجع به این موضوع چگونه می اندیشند؟


او در پاسخ به این سوال افزود: انسان در مکتب لائیک غربی، مانند سایر موجودات مادی است و تنها از پیچیدگی بیشتر در مکانیزم بدنی خودش برخوردار است که در آینده می تواند تحول پیدا کند یا موجودات دیگر می توانند از آن پیشی بگیرند.


** مبنای عمل ، مجموعه ای از ارزش های جهانشمول باشد


بر اساس این گزارش، پروفسور پوکار از دانشمندان و حقوقدانان معروف ایتالیا و از خبرگان نامدار در امر کنوانسیون های بین المللی درباره جهانشمولی هم دراین نشست ، سخنرانی کرد.


وی گفت: این موضوع مبنای عرفی نسبتا روشن و ساده ای دارد و مجموعه ای از ارزش ها و هنجارهاست که به طور مستقیم با پاسداری از کرامت انسانی مثل آزادی بیان، آزادی مسافرت و دسترسی مساوی به دادرسی و حق داشتن وکیل و امثال اینها که در منشور سازمان ملل و در دو سند اساسی آن به تفصیل آمده اند، ارتباط دارد.


وی افزود: بنابراین می توانیم با توجه به قبول عمومی افکار جهانی در این باره ادعا کنیم که مجموعه ای از ارزش های جهان شمول داریم که باید آنها را مبنای عمل قرار بدهیم.


پروفسور پوکار با تاکید بر اهمیت فرهنگ های مختلف در جهان و لزوم احترام به آنها اظهار کرد:طبیعتا این تفاوت های فرهنگی نمی تواند متعرض این مبانی جهانشمول شود شاید در نحوه اجرای این ایده آل ها تنوعات فرهنگی به نحوی خودنمایی کند اما در اساس آن تغییری ایجاد نمی کند.


وی ادامه داد: مصوبات جهانشمول بین المللی دارای ارزش اجرایی هم هست و با مکانیزم های مختلفی، کشورهای دنیا را وادار می کند در نظام های خود چه اجرایی چه قضایی و تقنینی این موارد را لحاظ کنند. 


براساس این گزارش نشست یاد شده با بحث درباره دو موضوع مهم جهانشمولی و تنوع فرهنگی آغاز شد که در آن، مفاهیم مختلفی از جهانشمولی مطرح شد و مورد بحث و تبادل نظر روسا و اعضای هر دو هیأت قرار گرفت.


همچنین در ادامه آیین پایانی سومین دور از گفتگوهای حقوق بشری و قضایی ایران و ایتالیا ، دو هیأت توافق کردند نشست بعدی در تهران برگزار شود.


هیاتی از ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به ریاست جواد لاریجانی ، دبیر این ستاد از سه روز پیش به دعوت مقامات حقوق بشری ایتالیا در این کشور بسر می برد.


تاریخ انتشار: ۱۸:۲۴ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - 17 September 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن