تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى يابد، رقّت قلب پيدا مى كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803891454




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرنوشت فروش هواپیما به ایران را بوئینگ و ایرباس هم نمی‌دانند


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی:
سرنوشت فروش هواپیما به ایران را بوئینگ و ایرباس هم نمی‌دانند
مشکلات خطوط هوایی ایرانی نه کم تعداد است نه تازه. در سال‌هایی که با تحریم گذشت هم بر بار مشکلات این صنعت افزوده شد خرید هواپیمای جدید از هفت خوانی عبور می‌کرد که دست آخر قیمت را به چند برابر افزایش می‌داد خریدها هم به عموماً به هواپیماهای قدیمی محدود می‌شد که دیگر کشورها خواهانشان نبودند یا آماده می‌شدند که روزهای بازنشستگی خود را آغاز کنند.
روز نو : مشکلات خطوط هوایی ایرانی نه کم تعداد است نه تازه. در سال‌هایی که با تحریم گذشت هم بر بار مشکلات این صنعت افزوده شد خرید هواپیمای جدید از هفت خوانی عبور می‌کرد که دست آخر قیمت را به چند برابر افزایش می‌داد خریدها هم به عموماً به هواپیماهای قدیمی محدود می‌شد که دیگر کشورها خواهانشان نبودند یا آماده می‌شدند که روزهای بازنشستگی خود را آغاز کنند.

به گزارش روز نو؛ خرید تجهیزات و قطعات برای تعمیر هم دست کمی از خرید نداشت در نتیجه ناوگان هوایی ایران هر روز تحلیل می‌رفت و آن‌هایی هم هنوز قدرت پرواز داشتند بعد از هر سفر نیازمند تعمیر بودند و اگر نبود مهارت خلبان‌های ایرانی احتمالاً بسیاری از پرنده‌های فرسوده این ناوگان باید در خانه می‌ماندند. به هر حال با وجود همه تلاش‌ها تعداد پروازهای خارجی کم و کم‌تر شد و به دلیل نبود هواپیما بسیاری از مقاصد از نقشه ایرلاین ها ایرانی حذف شدند.
 
همه آنچه گفته شد البته بخشی از مشکلات خطوط هوایی و ایرلاین های داخلی به شمار می‌رود واقعیت این است که این شرکت‌ها بیشتر از ارزش ذاتی خود بدهکارند. طلبکارانشان هم متنوع هستند از شرکت فرودگاه‌ها گرفته تا شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی. برای پرداخت این بدهی سر به فلک کشیده هم هر روشی پیشنهاد شده از تقسیط و اخذ ضمانت نامه گرفته تا تهدید به قطع سوختگیری وحالا هم طرح سوختگیری با کارت که مدیرکل اداره سوخت گیری هواپیمایی کشور از راه اندازی زیرساخت‌های آن در تمامی فرودگاه‌ها و الزام همه ایرلاین ها به استفاده از آن تا پایان شهریور ماه امسال خبرداد است.
 
این در حالیست که ماه‌ها بعد از برجام مذاکرات برای خرید هواپیماهای جدید با بوئینگ و ایرباس هنوز به سرانجام نرسیده و آن طور که مسعود اسعد سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید خود این شرکت‌ها هم دقیقاً نمی‌دانند که آیا این تفاهم‌ها به مرحله اجرا خواهند رسید یا نه.
 
مشروح گفت‌وگو ی «امیدایرانیان» با دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی را در ادامه می‌خوانید:
 
اقای سامانی مذاکره با غول‌های صنعت هواپیماسازی یعنی بوئینگ و ایرباس مدت‌هاست که شروع شده و به تفاهم هم رسیده اما هنوز خبری از نهایی شدن این تفاهم‌ها و آغاز فروش آن به به ایران نیستیم با توجه به ضرورت نوسازی ناوگان هوایی ایران سرانجام این مذاکرات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ایا در نهایت این معامله بزرگ به نتیجه خواهد رسید؟
 
مذاکرات با دو شرکت بوئینگ و ایرباس از مدت‌ها پیش شروع شده و با توجه به نتایج برجام این امیدواری وجود داشت که بالاخره به سرانجام برسد اما با وجود تفاهمات به دست آمده هنوز خبری از نتیجه نهایی نیست در واقع مشکلات زیادی برای اجرایی شدن قراردادها وجود دارد از جمله این که بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیما باید مجوز رسمی اوفک را از سوی آمریکا دریافت کنند اما با توجه به ممنوعیت معامله با دلار برای ایران شرکت ایرباس نمی‌تواند این معامله را نهایی کند بنابراین ناچاریم منتظر بمانیم تا مشکلات بانکی پیش روی معاملات ایران و این دو شرکت هواپیمایی حل شود. البته در این میان تأخیر و کارشکنی اوفک برای فروش هواپیما به ایران هم غیر منطقی است به همین دلیل حتی بوئینگ و ایرباس هم دقیقاً نمی‌دانند که برای فروش هواپیما به ایران می‌توانند از اوفک مجوز بگیرند یا خیر؟ به هر حا مذاکرات برای خرید همچنان ادامه دارد هرچند که معلوم نیست قراردادها چه زمانی به نتیجه برسد.
 
به جز مذاکرات با این دو شرکت چه تلاش‌هایی برای نوسازی ناوگان هوایی کشور بعد از برجام صورت گرفته و در حال حاضر این ناوگان با چند هواپیما در حال فعالیت است؟
 
در حال حاضر 270 فروند هواپیما در ناوگان هوایی ایران فعال است و این درحالیست که بر اساس مطالعات انجام شده، تا افق 1404 به 400 تا 500 فروند هواپیما نیاز خواهیم داشت با توجه به این ظرفیت برای خریدهای جدید شرکت‌های تولید‌ کننده هواپیما با جدیت به دنبال این هستند که در صورت تغییر شرایطت با ایران وارد تعامل شوند و از رقابت عقب نمانند؛ به همین دلیل شرکت‌های سازنده هواپیما در طول یک سال گذشته مکرراً به ایران آمدند و مذاکراتی با ایرلاین‌ها و سازمان هواپیمایی در حوزه ارزیابی بازار حمل و نقل ایران انجام دادند و مقرر شده بر اساس سیاست‌های سازمان هواپیمایی کشور سال ساخت تمامی هواپیماهایی که از این پس وارد ناوگان هوایی کشور می‌شوند از 1998 به بعد باشد. ازاین رو بنا داریم سن ناوگان هواپیمایی کشور را به 15 سال برسانیم البته در دنیا هیچ استاندارد مشخص و خاصی برای سن ناوگان وجود ندارد و هر کشوری متناسب با توان وضعیت حمل و نقل هوایی خود سعی می‌کند سن هواپیماهای مورد استفاده خود را کاهش دهد.
 
در خصوص اسقاط هواپیماهای زمین گیر چه اقداماتی انجام شده است؟
 
از چندی پیش نسبت به جمع آوری و اسقاط هواپیماهای زمین گیر به ایرلاین ها هشدار داده شده بود و ایرلاین ها هم عملیات اسقاط را شروع کرده‌اند. در حال حاضر ۲۰ فروند توپولف زمین‌‌گیروجود دارد و تعدادی هواپیمایی بوئینگ ۷۴۷، بوئینگ ۷۲۷ و بوئینگ ۷۳۷ و تعدادی فوکر ۲۸ که در فرودگاه‌ها مانده‌اند و باید اسقاط شوند. ارزش لاشه این هواپیماها را کارشناسان رسمی دادگستری تعیین می‌کنند، از آلمینیوم لاشه هواپیماها می‌توان در مصارف دیگری استفاده کرد و چند شرکت بخش خصوصی برای خرید لاشه هواپیماهای زمین گیر اعلام امادگی کرده‌اند. هر تن از لاشه هواپیماهای زمین گیر براساس نوع و مدل هواپیما قیمت خاصی دارد اما استفاده از فلزات ان برای برخی از صنایع صرفه اقتصادی دارد و خریدار آن هستند.
 
در دوران تحریم شاهد خرید هواپیماهای دست دوم از سوی شرکت‌های هواپیمایی بودیم، ایا در شرایط کنونی همزمان با لغو تحریم‌ها روند واردات هواپیماهای دست دوم همچنان ادامه دارد یا خیر؟
 
روند خرید هواپیماهای دست دوم به کشور ادامه دارد، به طوری که ایران در دوران تحریم ناچار بود تا از طریق کشورهای واسطه برای خرید این هواپیماها اقدام کند. اما اکنون با لغو تحریم‌ها دیگر نیازی به خرید هواپیما از کشورهای واسطه نیست. بلکه هواپیماهای دست دوم را مستقیم از سوی کشورها تولید کننده تأمین می‌کنیم. در این میان لازم به ذکر است خرید هواپیما هزینه بالایی دارد که ایرلاین‌های خصوصی قادر به پرداخت این هزینه‌ها نیستند و برای آنها صرفه اقتصادی ندارد، به همین دلیل از محل منابع داخلی نمی‌توانند هواپیما خریداری کنند. در حال آنچکه برای ناوگان هواپیمایی ایران اهمیت دارد مسئله تأمین موتور و قطعه هواپیما است. ناوگان هوایی ایران در دوران تحریم با مشکلات عمده‌ای نظیر پشتیبانی مواجه بود. اما همزمان با لغو تحریم‌ها مشکلاتی که در زمینه تأمین قطعه و موتور هواپیما داشتیم برطرف شد. در حال حاضر بوئینگ و ایرباس که جزو شرکت‌های اصلی سازنده موتور هواپیما هستند در صورت بروز مشکل قطعات و موتور هواپیما را به راحتی در اختیار ایران قرار می‌دهند و به این ترتیب هزینه تعمیر هواپیما کاهش یافته است.
 
 شرکت ملی پالایش و پخش از طرحی خبر داده که بر اساس آن تا پایان شهریور سوختگیری هواپیماها با کارت انجام خواهد شد و زیرساخت‌های آن در همه فر ودگاه ها به وجود آمده است آیا در این خصوص تفاهمی با شرکت‌های هواپیمایی صورت گرفته است؟
 
از ابتدای سال جاری مقرر شد هزینه‌های سوخت مصرفی شرکت‌های هواپیمایی در صورت دریافت سوخت با اخذ صورت حساب از سوی شرکتهای هواپیمایی صورت بگیرد. این در حالیست که تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی بدهی‌های معوق به شرکت ملی پالایش و پخش دارند که به صورت اقساطی آن را پرداخت می‌کنند. در قانون بودجه 95 نیز 1000 میلیارد تومان بابت تهاتر بدهی‌های معوق مطرح شده و مقرر شده است که بخشی از مطالبات از طریق تهاتر انجام شود. در این میان طرح‌هایی نظیر کارت سوخت برای دریافت سوخت به دلیل اهمیت موضوع ایمنی از سوی شرکت‌های هواپیمایی قابلیت اجرایی ندارد بنابراین از نظر عملیاتی غیر قابل اجراست.

*اميد ايرانيان





تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن