تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):زيارت امام حسين عليه السلام را رها نكن و دوستان خود را هم به آن سفارش كن، كه در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817117061




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیر تا پیاز یک خـودآزاری مانـدگار به نام تتو!


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: سیر تا پیاز یک خـودآزاری مانـدگار به نام تتو!
زیبایی، تلاش برای متفاوت بودن، اعلام یک عقیده یا صرفا ایجاد تنوع در ظاهر، از مهم ترین دلایلی است که به خاطر آن افراد به تتو رو می آورند. اما اینکه پیشینه و فلسفه تتو در دنیا و ایران چیست، روش انجامش چگونه است، را می‌توانید در ادامه بخوانید.
آفتاب‌‌نیوز : این روزها خیلی ها، از کریم آب‌منگلِ خودمان تا معروف‌ترین بازیگران هالیوود و ورزشکاران درجه یک آن‌ ور آبی، تَتو را نماد کلاس و پرستیژ می‌دانند و شاید به همین دلیل این پدیده، روز به روز جایگاه موجه تری بین جوانان پیدا می کند و تقریباً به یک اپیدمی تبدیل شده است. کافی است در جایی مثل استخر، حواستان جمع این موضوع شود تا ببینید چقدر این موج فراگیر شده و روز به روز در حال افزایش است. ماجرا وقتی جالب می‌شود که انگار نهادهای فرهنگی هیچ حس مسئولیتی نسبت به این پدیده ندارند و اگر هم داشته باشند، حوصله پرداختن به آن را ندارند. با همه این ها، تتو هنوز و همچنان در عرف ما، چندان پذیرفته شده نیست.


نقش خاطره روی بدن


این‌که چرا خالکوبی داریم، شاید به وجود هنرمندانی برگردد که برای خلق آثار هنری‌شان با بحران کاغذ مواجه هستند! از طرفی ملتِ خوشحال هم انگار قصد دارند برای جلوگیری از بحران کاغذ، هنرمندان را به خلق آثار ماندگار ترغیب کنند! از شوخی گذشته، خالکوبی یا تَتو به عمل ایجاد نقوش دائمی با ماندگاری طولانی روی پوست بدن گفته می‌شود که تقریبا در تمام جهان فراگیر است و جالب‌تر این‌که در طرح‌ها هم شباهت وجود دارد. در گذشته این عمل در ایران بیشتر توسط زنان، پهلوانان و جاهلان محل انجام می‌شد که به آن خالکوبی یا کبودی زدن می‌گفتند و شاید همین پیشینه و همین نقوش روی بدن اوباش قدیم، دلیل مذموم شمردن این کار باشد. شیوه خالکوبی، تقریبا در همه جای ایران یکسان بوده‌ است؛ ابتدا نقش را با سوزنی بر پوست حک می‌کردند تا اندکی خون بیاید، سپس جوهر رنگی را بر این زخم قرار می‌دادند تا به تدریج جذب پوست شود. ماده رنگی شامل نیل، سرمه، دوده چراغ، آب تره یا هر رنگ‌ طبیعی ماندگار دیگر بود که به صورت مایع یا جامد از آن استفاده می شد. منتها این روش که به آن خالکوبی گوشتی می‌گفتند، به دلایلی از جمله جاری شدن خون و خطرات جسمی، حرام اعلام شد. اما در روش‌های جدید از سوزن‌های معروف به سوزن سرطلایی استفاده می‌شود؛ ابتدا طرح مورد نظر را با خودکار روی بدن می‌کشند، سپس سوزن سرطلایی را درون جوهر می‌زنند و به آرامی به زیر پوست وارد می‌کنند که درد و خونریزی چندانی ندارد. البته این روزها تتوهای موقت هم با استفاده از شابلون و عکس برگردان هایی که در خرازی ها موجود است یا موادی مثل حنا، طرفداران خاص خودش را دارد.


یک باور نادرست درباره تتو


حتما ماجرای خالکوبی شیر بی‌یال و دُم و اِشکم را از بزرگ ترها شنیده‌اید. این حکایت نشان می دهد ماجرای خالکوبی از قدیم الایام برای ما ایرانی‌ها جایگاه داشته و سر از مثنوی مولوی درآورده و تازه از نوع داستان دستگیرمان می‌شود در آن ایام، طاقت آوردن زیر سوزن خالکوبی، یک جورهایی معیار مردی و مردانگی محسوب می شده و فقط پهلوانان و گنده لات ها از عهده اش برمی آمدند. یعنی از همان قدیم هم خالکوبی، در نوع خودش و برای اهلش، یک کلاس اجتماعی به حساب می آمده! این روزها هم که تتو، بیشتر جنبه تقلید از بازیگر، فوتبالیست یا خواننده های غربی دارد؛ بگذریم که فوتبالیست‌های خودمان هم حسابی اهل خالکوبی‌اند و به غیر از اشکان دژاگه که از فرهنگ دیگری وارد فوتبال ما شده است، ماجرای خالکوبی چند بازیکن ایرانی هم تا مدت‌ها در صدر اخبار رسانه‌ها بود.


شهر فرنگه، از همه طرح و رنگه!


خالکوبی سه بعدی از ادا و اطوارهای جدیدی است که به مدد پیشرفت علم و فناوری پدید آمده است و تازه ترین خلاقیت در این حرفه محسوب می شود به گونه ای که طرح و نقش های جذابش، به شکل عجیبی واقعی و قابل باور است. شاید شما هم نمونه های این مدل تتو را در صفحات مجازی و شبکه های اجتماعی دیده باشید؛ یک عنکبوتِ بزرگ، یک زخمِ عمیق، چندین میخ فرو رفته در بدن، یک پروانه در حالِ پرواز و... گاهی هم برخی رویدادهای ورزشی، فرهنگی و اجتماعی، طرح های تتو را شکل می دهند؛ نظیر خالکوبی دیوید بکهام در آغاز یورو 2004 یا خالکوبی سیمائو سابروسا بازیکن تیم ملی پرتغال که گفته می‌شد برای بازی با ایران در جام جهانی 2006 جمله فارسی «ما رفتیم» را روی دستش حک کرده که البته بعدها معلوم شد «ما رفتیم» نبوده، بلکه «مارتیم» بوده که نام فرزندش است و علت خالکوبی به زبان فارسی هم، ایرانی الاصل بودن همسر اوست یا خالکوبی عدد «24» که بعد از فوت مرحوم هادی نوروزی، بین برخی از بازیکنان این تیم، فراگیر شد.


یک تتو و هزار دردسر!


مهم ترین ویژگی خالکوبی، دوام و ماندگاری‌اش است که این یکی با روحیه تنوع‌طلب ما ایرانی‌ها، به ویژه خانم‌‌های ایرانی که دوست دارند همیشه به روز باشند، سازگار نیست. روش‌های متعددی برای برداشتن و پاک کردن خالکوبی وجود دارد، از جمله جراحی و بریدن ناحیه حاوی خالکوبی یا «درم ابریژن مکانیکی» که در آن از یک وسیله برای سایش پوست استفاده می‌شود و معمولاً جوشگاه‌‌های بدی ایجاد می‌کند و نتیجه خوبی از نظر زیبایی به دنبال ندارد. البته برخی هم معتقدند بهترین روش پاک کردن تتو، لیزر درمانی است. مشکلِ دیگر خالکوبی هم، عرف جامعه است که از قدیم تا امروز، آن را اقدامی ناپسند می داند. از لحاظ شرعی، خالکوبی تصاویر مستهجن و اسامی مقدس محل اشکال است و اگر تتو، ضرر خاصی به بدن بزند، حرام است.


خالکوبی سیخی چند؟


به گزارش خراسان، کافی است صفحه نیازمندی‌های یکی از همین روزنامه‌های شهر را بازکنید و با چند موسسه زیبایی پوست و مو یا آرایشگاه‌های زنانه و مردانه تماس بگیرید و صحبت را سمت تَتو ببرید تا از قیمت های روز تتو مطلع شوید. مثلا قیمت تتو در یک آرایشگاه سمت هاشمیه مشهد برای لب، ابرو و چشم 200 هزار تومان است و برای خالکوبی روی بدن، بسته به پر و خالی بودن طرح از 50 تا 500 هزار تومان و البته قسمت‌های مختلف بدن هم در تعیین قیمت‌ تتو و بالا و پایین شدن آن تاثیرگذار است. تتوهای موقت با شابلون و حنا هم، بسته به طرح، بین 20 تا 100 هزار تومان هزینه دارد. به طور کلی در کشور ما، تَتو برای جماعت نسوان ساده‌تر است چرا که این روزها کمتر آرایشگاه زنانه ای است که این خدمات را ارائه ندهد و از خیر پولش بگذرد؛ ولی اوضاع برای آقایان کمی متفاوت است. بیشتر آقایان یا باید به تتوی خانگی اکتفا کنند یا دست به دامن آرایشگاه های زنانه! شوند و یا به مراکز زیبایی و گرانقیمت بالای شهر رو بیاورند.








۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن