تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820407923




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسئولان آماری جزئیات محاسبه آمارها را در اختیار پژوهشگران قرار دهند/ آمارها به شفافیت بیشتری نیاز دارد


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: سید پرویز جلیلی کامجو گفت: به نظر می رسد آمار اعلام شده نیاز به شفافیت بیشتر اطلاعات داشته و بهتر است آمار نرخ رشد بخش صنعت در هر استان به صورت مجزا اعلام شود تا بتوان قضاوت کارشناسی تری در این زمینه داشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تراز ،سید پرویز جلیلی کامجو  استاد اقتصاد دانشگاه آیت ا... بروجردی (ره) درباره رشد اقتصادی اعلام شده از سوی مرکز آمار در سه ماهه اول سال 95 به خبرنگار تراز گفت: اینکه اقتصاد ایران در طول کمتر از 3 سال از رشد اقتصادی منفی 8/6 درصدی به رشد اقتصادی مثبت 4/4 درصد برسد طبیعتا باید اثرات مثبت قابل توجهی بر اقتصاد ایران گذاشته باشد.وی افزود: اما سوال این است که آیا امروز اکثر مردم ایران ت اثرات مثبت این تغییر  و بهبود رشد اقتصادی را در زندگی روزمره خود احساس می کنند؟ جلیلی کامجو ادامه داد: به نظر می رسد آمار اعلام شده نیاز به شفافیت بیشتر اطلاعات داشته و بهتر است آمار نرخ رشد بخش صنعت در هر استان به صورت مجزا اعلام شود تا بتوان قضاوت کارشناسی تری در این زمینه داشت.

این اقتصاددان با اشاره به عدم ارتباط افزایش رشد اقتصادی به برجام اظهار داشت: عمده طرفداران برجام آثار اقتصادی آن  را بلند مدت می دانند لذا نمی توان افزایش نرخ رشد اقتصادی را نیز به این موضوع مرتبط دانست. در نتیجه این نرخ رشد 4/4 درصدی ربطی به برجام ندارد.
جلیلی با انتقاد از تغییر ناگهانی سال پایه برای متغیر رشد اقتصادی خاطر نشان کرد: از آنجا که اطلاعات اقتصادی در ایران شفاف نبوده و تناقضات زیادی در اعلام ارقام اقتصادی در چند دهه اخیر وجود داشته است، این اقدام بسیار مشکوک به نظر می‌رسد.این کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش سهم خام فروشی در رشد اقتصادی موجود به تراز گفت: سهم بخش نفت و گاز در محاسبه نرخ رشد اقتصادی رشد تقریبا 68 درصدی نسبت به سال 1394 داشته است که با وجود عدم حل کامل مشکل قراردادهای نفتی و کاهش قیمت نفت این رشد بخش نفت منطقی به نظر نمی‌رسد.
 این استاد اقتصاد با اشاره به آمار اعلامی رشد اقتصادی منفی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس در سال 94 تصریح کرد: این در حالی است که مرکز آمار و به تبع آن بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی را یک درصد علام کرده اند ، که اختلاف  بین آمار اعلامی این دو مرکز بر ابهامات نرخ رشد 4/4 درصدی می افزاید.
جلیلی در خاتمه ضمن تقاضایی از مسئولان آماری کشور خاطرنشان کرد: در اعلام بسیاری از آمارهای اقتصادی به خصوص نرخ رشد اقتصادی مرکز آمار ایران جزئیات محاسبه این نرخ را اعلام نمی‌دارد و به ارایه کلیات اکتفا می کند. بهتر است همزمان با رسانه‌ای شدن این نرخ ها، جزئیات محاسبه آن در اختیار پژوهشگران اقتصادی نیز قرار بگیرد.












زمانبندی انتشار: 24 شهريور 1395 - 10:42





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن