تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798364976




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ریاست شورای چند شهر محروم در دست زنان


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: روزنامه شهروند: حالا ديگر تنها نيستند، تعدادشان دارد از ٥نفر می‌گذرد؛ زناني كه در‌سال آخر شوراهاي شهرستان‌هاي كشور صندلي رياست شورا را گرفته‌اند تا زمينه ورود زنان در شوراي پنجم شهر و روستا فراهم شود. دیلمان، نوشهر، رامهرمز، نيكشهر و چمران شهرهایی‌اند كه امسال با وجود حاشيه‌هاي فراوان رئيس زن براي شوراي آنان انتخاب شد تا بدعتي كه در سال‌هاي اخير در اعتماد به زنان آغاز شده است، ادامه يابد.

 حالا رئيس شوراي شهر نيكشهر و جوانرود به‌عنوان دو زني كه موفق به ورود به اين نهاد مردمي شده‌اند، در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گویند كه موقعيت براي ورود زنان درعرصه‌هاي اجتماعي و سياسي بهتر شده و حتي می‌تواند زمينه‌ساز خبرهاي خوبي براي شوراهاي پنجم باشد.

انتخاب زنان به‌عنوان رياست شوراها تقريبا از‌ سال ٩٢ به‌طور جدي آغاز شد، آن هم درحالي که «زيبا صالح‌پور» با وجود اين‌كه رأي اول مردم اهواز در انتخابات خرداد ٩٢ بود، نتوانست اين سمت را از آن خود كند، چون مردان شورا صلاح نمي‌دانستند تا وقتي آنان هستند، يك زن رئيس باشد. البته درهمان‌ سال دو زن كُرد در مناطق كردنشين بانه و روانسر توانستند عنوان رئيس شورا را براي خود كسب كنند. نهاوند، گرگان و خميني‌شهر را هم مي‌توان به‌عنوان ديگر شهرها در اين زمينه مثال زد كه در ‌سال ٩٤ رئيس زن براي شوراي آنان انتخاب شد.
«خواستم سنت‌شكني كنم»

حالا هم «جميله ملازهي»، نخستین زني است كه درتاريخ بلوچستان در شوراي شهر نيكشهر به‌عنوان رئيس انتخاب شده است؛ او كه در‌ سال ٩٤ هم به‌عنوان «بانوي اول» نيكشهر مورد تقدير قرار گرفت، اكنون درباره انگيزه ورود خود به عرصه رقابت براي رياست شوراي شهر به «شهروند» می‌گويد: «تمام تلاشم اين است که تصور و سنت غلطی که طي سال‌هاي گذشته همواره در ميان اقوام بلوچ وجود داشته كه زن نباید درعرصه‌های سیاسی و اجتماعی و همپای مردان حضور داشته باشند، شکسته شود. ما هم مانند دیگر زنان جامعه حق داریم درتمامی عرصه‌های پیشرفت کشور حضور داشته باشيم.» پيشتر نيز انتخاب شهردار زن و يك معاون استاندار زن در استان سيستان‌وبلوچستان و همچنين انتخاب «حميرا ريگي» به‌عنوان نخستین فرماندار زن در ‌سال ٩٣ اين سنت‌شكني را رقم زده بود.

رئيس شوراي شهر نيكشهر اگرچه در سال‌هاي گذشته در فكر رياست شورا نبوده، اما از‌سال ٩٤ تصميم به ورود دراين عرصه گرفته است و اتفاقا ساير اعضاي شوراي اين شهر هم استقبال خوبي از او داشته‌اند: «همان زمان اعضاي شوراي شهر از تصميم من حمايت كردند اما در آن زمان با توجه به مشغله کاری‌ام که به تازگی مسئول اداره غله شده بودم، بستر آن هنوز فراهم نبود، اما اكنون براي خدمت بیشتر به مردم شهر نیکشهر در انتخابات هيأت‌رئيسه براي رياست كانديدا شدم. احساس كردم حضور زنان درفعالیت‌های اجرایی و نظارتی شهر ضعیف است. با اين‌كه مدام ازسوي دوستان و ساير زنان، فعالان اجتماعي و خانواده‌ام براي اين اقدام تشويق می‌شدم و زماني كه كانديدا شدم، حمايت زيادي از من شد.

 البته اين‌بار هم خانواده‌ام و همسرم كه شغل آزاد دارد، نخستین و اصلي‌ترين مشوق من براي ورود به اين عرصه بوده است.»

ملازهي تاكنون دربیشتر فعالیت‌ها و مراسم فرهنگی، اجتماعی شهر نیکشهر مشارکت داشته و درحال حاضر نيز همچنان مسئول اداره غله شهرستان نیکشهر است. ٦‌سال قبل ازدواج كرده و هم‌اكنون يك فرزند پسر هم دارد اما با وجود اين همچنان مشتاق است تا فعاليت‌هاي اجتماعي خود را بيشتر كند.

 نخستین و مهم‌ترين برنامه‌ای هم كه دارد، ايجاد زمينه و فرصت‌هاي مناسب برای زنان درعرصه اجتماعی و سیاسی است، چون معتقد است «جو سنتی و فضای بسته محیط اجتماع باعث شده زنان ما به خودباوری و توانمندی‌های خود ایمان نداشته باشند.» فعال کردن هیأت ورزشی زنان، پارک زنان، آژانس زنان و مشارکت زنان در امور تصمیم‌گیری‌های شهرستان از ديگر مواردي است كه به‌عنوان برنامه‌هاي خود از آن یاد می‌کند: «خدمت به مردم محروم نیکشهر و حمایت از حداقل حقوق شهروندان و ارایه برنامه‌های جدید برای مشارکت بیشتر زنان و ایجاد بوستان مخصوص بانوان و گسترش فضای سبز شهری خصوصا پارک بام نیکشهر، مشارکت نخبگان و جوانان درجلسات شورا و استفاده از راهکارهای آنان و پاسخگویی به مشکلات مردم ازجمله اهداف و برنامه‌های اینجانب است.

 ملازهي می‌گوید: «خوشبختانه در این سه‌سال شهرداری و شورای اسلامی شهر عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده اما جا برای کارهای بیشتر وجود دارد. مهم‌ترین مشکل شهرداری نیکشهر کمبود اعتبار برای توسعه و عمران شهری است، با توجه به خطی‌بودن شهر نیکشهر به طول ٩کیلومتر نیاز بیشتر به اعتبار برای توسعه شهر داریم.»

«گفته بودند تا خودمان هستيم چرا يك زن را رئيس كنيم»

ملازهي كه متولد‌ سال ٥٦ است، اكنون با مدرك كارشناسي ارشد جغرافياي شهري همچنان در سمت مشاور فرماندار نيكشهر در كميسيون زنان فعاليت دارد اما تا پيش از اين هم بنياد شهيد و آموزش‌وپرورش استان فعاليت‌هايي را داشته است.

 او اگرچه همواره از حمايت‌هاي خانواده برخوردار بوده اما با مخالفت‌هايي هم همراه بوده است و دراين‌باره می‌گويد: «اگر بخواهم بگويم شرايط براي ورودم خيلي مساعد بود، واقعا اين‌طور نبود. متأسفانه در بيشتر مواقع مردان تمايل دارند همچنان تمام پست‌هاي مهم را براي خود نگه دارند. وقتي نزديك به انتخابات شديم، فارغ از تمام دودستگي‌ها براي رياست شورا دركنار دونفر از مردان، كانديدا شدم تا در نهايت اميدي براي جامعه زنان باشم و بتوانم خواسته‌هاي آنان را پيگيري كنم كه خوشبختانه به من اعتماد شد اما زماني كه كانديدا شدم، گفته بودند كه چرا ما بايد به يك خانم رأي بدهيم تا او رئيس ما شود، اما براساس گفته‌ها می‌دانم كه ٩٥‌درصد مردم از سمتي كه به دست آورده‌ام، راضي‌اند.»

او در سال‌هاي گذشته تمايلي براي ورود به رياست شوراي شهر نداشته، اما امسال طور ديگري به ماجرا فكر كرده است: «تا پيش از اين می‌گفتم همين كه كارها پيش برود، براي من كافي است و هيچ ادعايي نداشتم اما يك‌بار به خود گفتم كه سه‌سال من، اين آقايان را در شورا همراهي كرده‌ام و به آنان اعتماد كردم اما اكنون وقت اين است كه بدانم آيا آنان هم به من اعتماد دارند يا فقط من را براي همراهي با شورا می‌خواهند. همين موضوع براي من انگيزه‌ای شد تا براي رياست شورا كانديدا شوم.»

بيش از نيمي از نمايندگان مرد رأي دادند

«اختر ويسي»، زن ديگري است كه امسال توانست حمايت بيش از نيمي از اعضاي شوراي شهر جوانرود را به خود جلب كند و براي رياست شوراي اين شهر انتخاب شود؛ اگرچه تا پيش از اين تنها دو زن با عنوان مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و همچنين رئيس اداره بهداشت در اين شهرستان سمت داشته‌اند. او در اين‌باره می‌گويد: «مهم‌ترين هدف من براي ورود به عرصه رياست شورا اين بود كه باعث ارتقای جايگاه زنان شوم و ثابت كنم زنان در هرشرايطي از زندگي، در زمينه‌هاي اجتماعي و فرهنگي موفق و موثر هستند. اكنون وضعيت از گذشته بهتر شده و جامعه اعتماد بيشتري به زنان دارد و اين‌گونه اتفاقات باعث می‌شود كه بقيه زنان هم با شنيدن چنين اخباري اعتماد به‌نفسشان افزايش يابد و دريابند كه جنسيت مانع پيشرفت آنان نمي‌شود.

به‌عنوان نماينده نيمي از زنان شهرم خواستم بگويم زنان در هر صحنه‌ای می‌توانند حضور فعالي داشته باشند.»تا پيش از اين هرگز هيچ زني براي رياست شوراي شهر جوانرود نامزد نشده و از آن مهم‌تر شوراهاي گذشته حتي يك عضو زن هم نداشته‌اند و اكنون اختر ويسي به‌عنوان تنها زن شورا در ميان ٨ مرد ديگر توانسته است ٦ رأي درميان ٢ رقيب مرد خود كسب كند. اگرچه او در‌ سال اول دبيرستان به علت بافت سنتي و عشايري منطقه تشكيل زندگي داده و اكنون داراي دو فرزند است، اما همان سال‌هاي اوليه بعد از ازدواج به علت علاقه‌ای كه به ادامه تحصيل داشته، اين اقدام را انجام داده است. رئيس شوراي شهر جوانرود می‌گويد: «پس از اين كه قصدم را براي خانواده‌ام مطرح كردم، از من حمايت كردند.»

آينده روشن شوراها براي زنان

اكنون با اتفاقاتي كه در سال‌هاي گذشته در شوراي چهارم افتاده است، آينده شوراها دورنماي روشني دارد. رئيس شوراي شهر جوانرود هم اين اعتقاد را دارد: «با توجه به اين انتخابي كه رقم خورده است، مطمئن هستم كه در اين شهرستان اتفاقات خوبي براي شوراي آينده خواهد افتاد، به‌طوري كه در شوراي پنجم حداقل ٣ يا ٤ زن ديگر به شورا راه پيدا خواهند كرد. درست است كه تاكنون خانم‌ها به علت بافت سنتي با محدوديت‌هايي روبه‌رو بوده‌اند اما حالا ديگر اين فرض شكسته شده و ٧٠‌درصد نگرش مردم در اين زمينه تغيير يافته است.» او مهم‌ترين مشكلات اين شهرستان را مسائل بودجه‌ای می‌داند: «اين مشكلات همواره مانع از پيشرفت كاري می‌شود اما اگر بودجه‌ها تأمين شود، من قصد دارم تا در راه افزايش امكانات فرهنگي و ورزشي زنان قدم بردارم، به‌ویژه اين‌كه حتي سمن‌هاي مربوط به زنان هم با مشكل نبود اعتبار مواجه‌اند.»اكنون ورود حداقل ٥ زن به رياست شوراي شهر‌ها قطعي شده است و احتمال افزايش آن هم وجود دارد.

 در شوراي برخي از استان‌ها ازجمله اردبيل زنان در سمت نایب‌رئيس انتخاب شدند و در بعضی از شهرها هم مانند گرگان با وجود اين‌كه يك زن نيز درميان گزينه‌ها بود، همچنان مردان بر كرسي رياست ماندند. «مهناز کعیان‌حسینی»، «طیبه نیکخو» و «سیما کمایی» هم در روزهاي گذشته به ترتيب براي رياست شوراي شهرهاي چمران، ديلمان و رامهرمز انتخاب شده‌اند.






۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن