تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805438773




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سود 75ميليارد توماني دلالان شكر از نوسان قیمت 3ماهه اخیر


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سود 75ميليارد توماني دلالان شكر از نوسان قیمت 3ماهه اخیر
تقاضا‌ي شكر در هر ماه 250ميليون كيلوگرم است، حال اگر بر اثر سفته‌بازي سه ماه اخير، دلالان دست‌كم در هر كيلو تنها 1000تومان سود كرده باشند، به سودغيرمشروع 75ميليارد توماني دست پيدا كرده‌اند كه هيچ يك از نهادهاي نظارتي متخلفان حوزه شكر را اصلاً دنبال نكرد.
نویسنده : هادي غلامحسيني 


تقاضا‌ي شكر در هر ماه 250ميليون كيلوگرم است، حال اگر بر اثر سفته‌بازي سه ماه اخير، دلالان دست‌كم در هر كيلو تنها 1000تومان سود كرده باشند، به سودغيرمشروع 75ميليارد توماني دست پيدا كرده‌اند كه هيچ يك از نهادهاي نظارتي متخلفان حوزه شكر را اصلاً دنبال نكرد.
 گويا سفته‌بازي و دلال‌بازي به امري پذيرفته شده تبديل شده است، زيرا طي سه ماه اخير بر اثر دلال‌بازي به يكباره شكر در بازار كمياب شد و قيمت شكر در هر كيلو 2هزار و 200 تومان از نيمه ماه رمضان محدوده 3 هزار و 500تومان رسید.
در شرايطي كه قيمت جهاني اين كالا نزولي بوده و دولت از تورم تك‌رقمي خبر مي‌دهد، در اثر كوتاهي دولت در تنظيم قيمت شكر، بهاي شكر در بازار ايران در طول نيمه ماه رمضان تا شهريور ماه با افزایش قیمت بيش از يك‌هزار تومان در هر كيلو مواجه شد و   دولت به وظيفه قانوني خود يعني شناسايي سفته‌بازان‌ و دلالان و محتكراني كه غائله تلخ افزايش قيمت شكر را در كشور به راه انداختند عمل نكرد و افراد متخلف به مردم معرفي نشدند و مطابق قانون با اين افراد برخورد نشد تا درس عبرتي باشد براي افرادي كه رؤياي دستيابي به سودهاي نامشروع بادآورده يك شبه را در سرمي‌پرورانند.
سرانه مصرف شكر در ايران بين 24 تا 34 كيلوگرم است كه كارشناسان شكر مورد نياز كشور را در سال برابر با 3ميليون تن عنوان مي‌كنند. حال اگر در هر ماه در بازار ايران تقاضا براي شكر 250هزار تن باشد و اين عدد را براي استخراج هر كيلوگرم ضرب در هزار كنيم به اين نتيجه مي‌رسيم كه در ماه 250ميليون كيلوگرم نياز بازار است كه اگر در هر كيلو شكر هزار تومان گرانفروشي شود، در هر ماه سودي معادل 250ميليارد تومان از گرانفروشي غير‌مشروع و غير‌قانوني نصيب برهم‌زنندگان تنظيم بازار شده است و 80 ميليون ايراني طي سه ماه گذشته حدود 75 ميلياردتومان هزينه بيشتري بابت تهيه شكر مورد نياز خود پرداخت كرده‌اند.
عدم بر‌خورد با محتكران و متخلفان و برهم‌زنندگان تنظيم بازار شكر و همچنين تنظيم بهاي سهام شركت‌هاي گروه قندي موجب شد‌ه عده‌اي دلال، محتكر و سفته‌باز متخلف حرام‌خوار با ايجاد موج مصنوعي در بازار شكر و افزايش بهاي اين كالا به متقاضيان شكر و مصرف‌كنندگان ضرر بزنند.
دولت و نهادهاي نظارتي اگر امروز با عوامل نوسان در بازار شكر برخورد نكنند و محتكران شكر را كه پيدا كردن آنها براي دستگاه‌هاي نظارتي مثل آب خوردن است، شناسايي نكرده و به مردم معرفي نكنند، فردا شاهد ايجاد موج مصنوعي و سفته‌بازي و دلال‌بازي در ساير بازار‌ها خواهيم بود.
شكر يك كالاي استراتژيك است كه به طور روزانه مورد نياز جامعه است و ميزان واردات، سرانه مصرف و توليد در ايران و تعداد توليدكنندگان و كشاورزان امري كاملاً مشخص است، بدين ترتيب بايد ديد چه اتفاقي افتاده كه به يكباره از نيمه دوم ماه رمضان سال 95 تا‌كنون كه در اواخر شهريور ماه سال‌جاري قرار داريم به يكباره قيمت شكر در هر كيلو با افزايش بيش از هزار توماني روبه‌رو مي‌شود.

 شکر قیمت شاخص ندارد
هرچند خبرها حاكي از ثبات نسبي در بازار عرضه شكر است اما مقاومت‌ها در قبال قيمت عرضه ثابت اين محصول كماكان ادامه دارد و با ارقام مختلفي در سطح شهر تهران به فروش مي‌‌رسد.
پس از التهاب در بازار قيمت شكر و كمبود آن، مصرف‌كنندگان با افزاش ناگهاني قيمت اين محصول مواجه شدند كه علت اصلي اين اتفاق، احتكار محصول توسط عمده‌فروشان عنوان شد. علاوه بر اين، استقبال مناسبي توسط خرده‌فروشان شكر براي خريد اين محصول از بورس با نرخ دولتي صورت نگرفت، چراكه هزينه‌ها براي خرده‌فروشان گزاف تمام‌ مي‌شود.
سعيد درخشاني، رئيس اتحاديه سوپرماركت‌ها و مواد پروتئيني در اين باره به ايسنا گفت: فضاي بازار شكر تقريباً آرام شده است و در حال حاضر هر كيلوگرم از اين محصول تا ۳۵۰۰ تومان به مصرف‌كننده به فروش مي‌رسد.  وي ادامه داد: پيش از اين به دليل مشكلات به وجود آمده در بازار شكر با كمبودهايي مواجه شده بوديم و هيچ فروشنده‌اي مايل نبود با خريد هر كيلوگرم شكر به قيمت ۲۸۰۰ تومان، آن‌ را به قيمت ۳۰۰۰ تومان بفروشد، بنابراين با عدم ثبات قيمت فروش شكر در بازار مواجه شده بوديم و در حال حاضر نيز كماكان قيمت‌ها ثابت نيست.
رئيس اتحاديه سوپرماركت‌ها و مواد پروتئيني با اشاره به اينكه هر كيلوگرم شكر ۳۱۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان از سوي مغازه‌داران خريداري مي‌شود، گفت: هركيلوگرم از اين محصول تا ۳۵۰۰ تومان به مشتريان فروخته مي‌شود. اين اتفاق در حالي رخ داده كه قبل از اين، قيمت خريد هر كيلوگرم شكر ۲۵۵۰ تومان براي فروشندگان بود و در نهايت بايد به قيمت ۲۸۰۰ تومان به دست مشتري مي‌رسيد. در حالي كه اين اتفاق رخ نداد و كسي حاضر نبود با قيمت‌هاي اشاره شده خريد كند و فروش شكر را انجام دهد، بنابراين با نوسان در قيمت اين محصول مواجه شده بوديم و كسي حاضر به فروش نبود.  به گزارش ايسنا، قيمت ۳۵۰۰ تومان با عنوان حداكثر هر كيلوگرم شكر در حالي عنوان شده كه شاهد فروش هركيلوگرم از اين محصول در برخي نقاط تهران تا ۳۸۰۰ تومان هستيم.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن