واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: در گفتوگو با کارگردان فیلم سایه مطرح شد؛ مسعود نوابی: فیلم من ایراد ندارد اشکال از سینماهاست/ سِروِرها چینی و هندیاند
فیلم سایه به کارگردانی مسعود نوابی و تهیهکنندگی بهنام شهیدی از سوم شهریور در سینماها روی پرده رفته است. فیلم قصه پسر و دختریست که قصد دارند با یکدیگر ازدواج کنند اما با مخالفت پدر روبرو میشوند… به گزارش خبرنگار ایلنا؛ درباره فیلم سایه تازهترین ساخته مسعود نوابی میتوان اینچنین کوتاه قضاوت کرد: مضمون تکراری فیلم درباره روح خارج شده از جسم بعد از کماست. فیلم پرداختی شعارگونه در قلمرو تصاویری نه چندان خوب و بازی کمانرژی بازیگران به "سایه" برده شده است. فیلمی که رزومه خوبی برای سازندهاش خلق نکرده زیرا اما و اگرهای بسیاری دارد که هم تهیهکننده و هم کارگردان مایل به بیان آنها نیستند. پس ما هم به یک گپ فنی و کوتاه با کارگردان بسنده کردهایم. شرایط کلی کار چگونه بود؟ کار سختی بود. همه عوامل واقعا زحمت کشیدند و ما روزی 13 تا 14 ساعت کار میکردیم اما شرایط تولید خوب بود و مشکل فشردگی زمان نداشتیم. آقای شهیدی هم همه چیز را فراهم میکردند. بهنظر میرسد این اثر پرداخت جدیدی به مساله سرگردانی روح بعد از کما ندارد. به دنبال موضوع تازهای بودید؟ نه؛ اتفاق همان اتفاق است. چیزی که پزشکها میگویند را استفاده کردیم. چیزی که در فیلمهای خارجی و داخلی به وفور دیده شده که یک روح میتواند با هرکسی که دوست دارد؛ رابطه برقرار کند. نقدهای زیادی به بازی بازیگران وارد است. نظر خودتان چیست؟ با آنها مخالفم. به نظرمن؛ بازیها خیلی خوب، درست و واقعی انجام شده است. این نقدها هم صرفا یک نظر است ولی فیلم چیزی که کلیت اثر به ما نشان میدهد بازیهای درست و بجاست. چرا برای نقشهای اصلی از بازیگران جوان و کمتجربه استفاده کردید؟ صادقانه بگم در وهله اول کمبود بودجه. نمیتوانستیم بیش از این هزینه کنم. یکی از ضعفهای فیلم هم دقیقا همین مورد است. در مرحله بازیگردانی از چه روشی استفاده کردید؟ مثل کارهای دیگر. ابتدا دورخوانی داشتیم. چند جلسه بعد قبل از کلید زدن دستیارم با آنها کار میکرد. سپس خودم نکتههای نهایی را برای آنها گوشزد میکردم. البته برای بازیگردانیِ دو بازیگران جوانمان سعی شد از بزرگانی مانند آقای کیانیان و خانمها گودرزی و مقدمی استفاده کردیم تا روند بهتری پیش گرفته شود. بهنظر ساختار فنی ازجمله تصویرها ایراداتی دارد. نظر شما چیست؟ من خودم در مرحله اتالوناژ حضور داشتم. به نظر من تصویر اصلا مشکلی ندارد. اتفاقا یکی از امتیازات فیلم تصاویر آن است. احتمالا منتقدان تصویر فیلم را در سینمای درستی ندیدهاند. سینماها اکثرا سرورهای مناسبی ندارند. سرورهای چینی و هندی کیفیت فیلمها را از بین میبرد. اگر مثلا در سینمایی مانند کوروش فیلم را ببینند حتما از تصویر جذاب فیلم لذت میبرند. از ابتدای فیلم شاهد حضور پررنگ موسیقی هستیم که در جاهای مختلف گویی حرف خودش را میزند. گاهی نیز روی دیالوگ سولو میزند درنتیجه دیالوگ کمتر شنیده میشود. دلیل این کار پیشبرد فیلم با ترکیب ریتم کلی و موسیقی بود؟ بازهم معتقدم مشکل از سالن سینماست. ببینید صداها را با خروجی استریو گرفتند که برای چند باند است و همه صداها جدا گرفته میشود و طبعا باید جدا از هم پخش شوند اما بیشتر سالنها توانایی پخش این سیستم را ندارند. صدابردار و صداگذار ما از بهترینهای ایران هستند. مخصوصا آقای بشاش که بینظیر بودند. شما شک نکنید تمام مشکلات از سالنهای سینماهاست. نظر خودتان درباره فیلم چیست؟ فیلم را خیلی دوست دارم. این بهترین فیلم من است. اطمینان دارم تماشاچیان فیلم را دوست خواهند داشت. با اینکه بازیگران چهره نداشتم ولی فیلم میتواند جای خود را در دل مردم باز کند. فیلم از هر نظر خوب شده است. صدابرداری- مونتاژ- فیلمبرداری و ... از همه نظر خوب شدهاند و من خیلی فیلم را دوست دارم. دقیقا چه چیزی در فیلم باعث شده شما این اندازه از آن راضی باشید؟ فیلم ساختار خوبی دارد. قصه نیز جدید و بهروز است و حرفهای زیادی برای گفتن دارد. در 10 دقیقه ابتدایی فیلم فکر میکنیم قصه تکراری هست اینکه یک پدر با ازدواج دخترش مخالف است اما وقتی فیلم ادامه پیدا میکند؛ وارد فضایی میشویم که خاص و بکر است. من تا حالا چنین سوژهای را در داخل ایران ندیدم. یک ملودرام عاشقانه که شدیدا دوستش دارم. تصویرهای خوب و لذتبخشی دارد و در کل فیلمی سنگین و رنگینتر از فیلمهای قبلیام است. کجای فیلم میتوانست بهتر باشد؟ قطعا بخشهایی وجود دارند. در مرحله مونتاژ فیلم به خاطر تندترشدن ریتم دست به کارهایی ازجمله کم و زیاد کردن پلانها زدیم که من با آن موافق نیستم. ملودرام عاشقانه اساسا نیازی به ریتم تند ندارد. باید گاهی اوقات روی چهرهها ایستاد تا روند احساسی فیلم بهتر دیده شود. دلیل انتخاب این ملودرام پس از سالها فعالیت در عرصه کمدی چه بوده؟ من عاشق ملودرام هستم اما به خاطر سلیقه مخاطب که سالهای پیش اکثرا به سمت کمدی میرفت؛ من نیز وارد این ورطه شدم. فیلم اولم هم ملودرام بود که آن را هم خیلی دوست دارم. از نحوه اکران فیلم راضی هستید؟ از منظر اکران فیلم مشکلات زیادی دارد. 11 سینما در تهران و 2 سینما در مشهد و دیگر هیچ. نابرابری را کاملا در چرخه اکران میبینیم. فیلم دارای فروش خوبی نیست و این مرا نگران کرده است. به بعضی فیلمها 35 سالن میدهند و به بعضی فیلمها تعداد سینماهای کم. این عادلانه نیست. به نظر من بزرگترین عامل فروش فیلم تبلیغات مخاطبین به یکدیگر است که میتوانند فیلم را ببینند؛ دوست داشته باشند و به یکدیگر پیشنهاد کنند.
۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ۰۸:۴۲:۲۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]