تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802958149




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازگشت سود ۱۸ درصدی به شبكه بانكي!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بازگشت سود ۱۸ درصدی به شبكه بانكي!
هر چند حدود دو ماه از اجرايي شدن سود ۱۵ درصدي سالانه براي سپرده بانكي مي‌گذرد و عمده بانك‌ها اين نرخ را در دستور كار قرار داده‌اند، ولي در اين بين برخي مجدداً نرخ‌هاي ۱۸ درصد را در پيشخوان خود قرار داده‌اند. اين برخلاف همان توافقي است كه بانك مركزي اعلام مي‌كند بانك‌ها با يكديگر داشته و خودشان خواسته‌اند كه سود را كاهش دهند.


هر چند حدود دو ماه از اجرايي شدن سود ۱۵ درصدي سالانه براي سپرده بانكي مي‌گذرد و عمده بانك‌ها اين نرخ را در دستور كار قرار داده‌اند، ولي در اين بين برخي مجدداً نرخ‌هاي ۱۸ درصد را در پيشخوان خود قرار داده‌اند. اين برخلاف همان توافقي است كه بانك مركزي اعلام مي‌كند بانك‌ها با يكديگر داشته و خودشان خواسته‌اند كه سود را كاهش دهند.
به گزارش ايسنا، گر چه تخلف در اجراي سودهاي بانكي در يكي دو دوره گذشته نسبت به قبل تا حد قابل ملاحظه‌اي كاهش يافته و عمده بانك‌ها نرخ‌هاي جديد را به مشتريان خود اعلام و براساس آن حساب باز مي‌كنند، ولي در اين بين برخي سياست‌هاي بانك‌ها نشان از دور زدن آنچه توافق اعلام مي‌شود داشته و ظاهراً به دنبال راهي براي جذب منابع بيشتر هستند، اما در عين حال مي‌خواهند به گونه‌اي برخورد كنند كه نشان دهد سود ۱۵ درصد مورد توافق را هم به عنوان تصميمي براي كاهش نرخ سود بانكي در برنامه خود داشته و بر آن تأكيد دارند.
در خردادماه بود كه يكي از بانك‌ها نرخ سود را به ۱۶ درصد كاهش داد و به دنبال آن بانك‌ها بار ديگر براي كاهش نرخ تا ۱۵ درصد توافق كردند و طولي نكشيد كه از ابتداي تيرماه در شبكه بانكي به اجرا در آمد. اين در حالي بود كه حتي اين بار برخلاف دوره‌هاي قبل سودي كه عنوان شد بانك‌ها براساس خواسته خود در مورد آن توافق كرده‌اند به تأييد يا تصويب شوراي پول و اعتبار نرسيد تا اين‌كه تأكيدي باشد بر دستوري نبودن تعيين نرخ سود و از سويي كاهش آن متناسب با تورم و خواسته خود بانك‌ها، به عبارتي ديگر اجرايي شدن سياست بانك مركزي براساس آنچه عنوان مي‌كرد بايد تعيين سود به تدريج از شوراي پول و اعتبار به بازار بين بانكي منتقل شود. يعني بتوان با كاهش نرخ سود در بازار بين بانكي و به تبع آن كاهش هزينه بانك‌ها در تأمين نقدينگي، سود سپرده را به عنوان راهي براي جذب منابع براي تأمين نقدينگي كاهش داد.
اما در مدت گذشته گرچه سودهاي ۱۵ درصد در بين عموم بانك‌ها ديده مي‌شود، ولي رقباي سود بانكي در اين بين كم نيستند. از سپرده‌هاي ويژه گرفته تا صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و حتي در مواردي عجيب‌تر ديده مي‌شود برخي بانك‌ها با اينكه ابتدا نرخ سود را به ۱۵ درصد كاهش داده بودند، اما اكنون به عنوان سپرده‌هاي ويژه براي دوره‌هايي نرخ را به ۱۸ درصد تغيير داده‌اند. يكي از اين بانك‌ها در برابر دليل سود ۱۸ درصدي عنوان مي‌كند كه براي جذب مشتريان و استقبال چنداني كه از سود ۱۵ درصد نشده بود، بانك براي دوره‌اي سود را به ۱۸ درصد افزايش داده است!
در عين حال در بانك‌هاي ديگر به وفور ديده مي‌شود طرح‌هاي جايگزيني كه مشتري مي‌تواند به خواست خود آنها را انتخاب و از سودهاي بالاتر از ۱۵ درصد بهره بگيرد.
اين شرايط در حالي اتفاق مي‌افتد كه اگر بانك‌ها، خود براي كاهش سود تصميم گرفته و حتي براي اجراي آن نيازي به مصوبه شوراي پول و اعتبار نبود، چرا اكنون به هر طريقي سود ۱۵ درصدي را دور مي‌زنند اين موضوع در زماني از اهميت بيشتري برخوردار است كه گفته مي‌شود اخيراً برخي مديران عامل بانك‌ها طي نامه‌اي به بانك مركزي خواستار عدم كاهش مجدد نرخ سود از ۱۵ درصد به پايين شده‌اند، آن هم در شرايطي كه در اين مدت بارها از رئيس كل بانك مركزي تا وزير اقتصاد و ساير مديران دولتي و غيردولتي بر كاهش نرخ سود متناسب با تورم تأكيد كرده بودند.
با اين حال اخيراً معاون نظارتي بانك مركزي در اين رابطه واكنش جالبي داشت. وي درباره اين نامه‌اي كه عنوان مي‌شود مديران بانك‌ها براي تغيير سود به بانك مركزي نوشته‌اند اين موضوع را نه تأييد و نه رد كرد و در پاسخ فقط عنوان كرد كه اين خواست خود بانك‌ها بوده است.
حيدري اين را هم گفت كه كاهش نرخ سود بانكي براساس توافق و خواست خود بانك‌ها انجام شده و آن را اجرا مي‌كنند.
از اظهارات معاون نظارت بانك مركزي اينگونه بر مي‌آيد كه حتي اگر بانك‌ها از كاهش نرخ سود ناراضي بوده و عملكرد اخير آنها در جذب سپرده چندان موفق نبوده است، به هر حال موظف به اجراي آنچه از نامش توافق است، خواهند بود. حتي اگر در پشت ماجرا توافق با تمايل همه بانك‌ها منطبق بر شرايط ويژه آنها در تأمين منابع انجام نشده باشد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن