تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برتر از هر کار نیکی، کاری هست تا جاییکه مرد در راه خدا کشته شود، پس چون در راه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821062523




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سومین همایش ملی زغالسنگ در شاهرود به خط پایان رسید


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: با حضور اندیشمندان و کارشناسان برتر حوزه معدن از سراسر دنیا؛
سومین همایش ملی زغالسنگ در شاهرود به خط پایان رسید

اختتامیه همایش ملی زغالسنگ دانشگاه صنعتی شاهرود‎


شناسهٔ خبر: 3758239 - پنجشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
استانها > سمنان

.jwplayer{ display: inline-block; } شاهرود - سومین کنگره بزرگ زغالسنگ ایران با حضور اساتید، کارشناسان، محققان، روسای واحدهای صنعتی و کارشناسان خارجی از هفت کشور دنیا پس از دو روز در شاهرود به کار خود پایان داد. به گزارش خبرنگار مهر، سومین همایش ملی زغالسنگ، صبح پنج شنبه، به میزبانی دانشکده معدن دانشگاه صنعتی شاهرود در حالی به کار خود پایان داد که راهکارهای برون رفت از معضلات بخش معدن، همگرایی و هم اندیشی در موضوع رفع مشکلات صنعت زغال، ایجاد زمینه های همکاری علمی و پژوهشی، تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و همچنین استفاده از تجارب شرکت های داخلی و خارجی از جمله اهداف این همایش محسوب می شد. همایش ملی زغالسنگ همچنین با حضور اساتید، نخبگان، صاحبنظران ایرانی و خارجی از ۲۰استان و هفت کشور خارجی شامل برزیل، استرالیا، اوکراین، اسپانیا، روسیه و ... در حالی به کار خود پایان داد که ۱۷۲ اثر علمی تحت عنوان مقاله و تحقیق به دبیرخانه این همایش ارسال و در این بین ۱۰۷مقاله مورد تائید قرار گرفت همچنین در این همایش دو روزه ۲۰مقاله به صورت شفاهی قرائت و ۸۷ مقاله به شکل پوستر به نمایش گذاشته شد. این همایش در دو بخش کنگره علمی شامل سخنرانی ها، میزگرد تبیین راهکارهای برون رفت از مشکلات معدن و زغالسنگ ایران و همچنین بخش ارائه مقالات، داوری تولیدات علمی و بازدید از نمایشگاه با حضور مدیران عامل شرکت های بزرگ زغالسنگ و ذوب آهن از اصفهان، طبس، کرمان، مازندران، تهران و ... برگزار شد.

زغالسنگ در دروس دانشگاهی مهجور است مدیرعامل اسبق ذوب آهن اصفهان و رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق ایران در خلال برگزاری این همایش و در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از مشکلات این بخش، عدم تربیت نیروی متخصص است که امروز متأسفانه در سطح دانشگاه‌های کشور به این مقوله توجهی نمی‌شود و اگر نتوانیم دانشجویان امروز را برای بهره‌برداری فردا تربیت کنیم، قطعاً نباید انتظار روزهای روشن را برای صنعت زغال ایران متصور باشیم. اردشیر سعد محمدی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در زمینه پرورش نیروی متخصص با مشکل روبرو هستند، گفت: امروزه شاهد پدیده‌ای هستیم که متأسفانه باعث شده درس زغال از چارت آموزشی دانشجویان کارشناسی معدن حذف شود و این خود مشکل اساسی است چرا که دانشجویانی که در مقوله استخراج معدن تحصیل می‌کنند، بدون گذراندن دروس مربوط به زغال قطعاً ناتوان خواهند ماند. وی افزود: امروزه حتی شاهد هستیم کارآموزی معادن زغال از دو واحد درس تخصصی به یک واحد درس اختیاری بدل شده است که این مقوله در درس ایمنی معادن نیز مشاهده می‌شود همچنین ۲۵ درصد از کشته‌های معدنی ایران در بخش زغال هستند و این امر قطعاً به عدم آموزش توسط نیروهای متخصص بازمی‌گردد چرا که ما در پرورش نیروهای متخصص، کارهای زیرساختی انجام نداده‌ایم. مصوبه افزایش قیمت زغالسنگ اجرایی نمی شود رئیس کمیته زغالسنگ خانه معدن ایران نیز در این همایش با اشاره به نیاز دو میلیون تنی زغالسنگ ذوب آهن اصفهان، گفت: امروز یک میلیون تن از این نیاز به کشور وارد می شود و عوارض ۱۵درصدی دولت در واردات زغالسنگ متاسفانه باری را از روی دوش صنایع داخلی کشور بر نمی دارد. محمد مجتهدی با اشاره به اینکه دولت باید از حقوق معدنکاران زغالسنگ دفاع کند، ابراز داشت: ذوب آهن اصفهان نیمی از نیاز دو میلیون تنی خود را از خارج وارد می کند در حالی که کیفیت زغالسنگ ایرانی در برابر نمونه های چینی به هیچ وجه پائین تر نیست. وی افزود: دولت برای حمایت از تولید کننده داخلی واردات زغالسنگ را با عوارض ۱۵درصدی مجاز دانسته اما باید اعتراف کرد که این ۱۵درصد، بار مالی را بر دوش ذوب آهن ایجاد کرده اما فایده ای برای تولید کنندگان زغالسنگ ایرانی نداشته است.

دستور وزرا اجرا نمی شود رئیس کمیته زغالسنگ خانه معدن ایران با بیان اینکه زغالسنگ متاسفانه هیچ متولی خاصی برای بیان مشکلات ندارد، گفت: در سال ۹۴ مصوبه افزایش ۱۴درصدی قیمت زغالسنگ به امضای دو وزیر رسید اما امروز از اجرای آن خبری نیست که این امر با پیگیری می تواند میسر شود. مجتهدی با بیان اینکه مصوبه افزایش قیمت به امضای وزیر تعاون در بخش امور کارگری و وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش تولیدات معدنی رسیده اما اجرایی نمی شود، ابراز داشت: قیمت زغالسنگ از سال ۹۳ تا کنون ثابت مانده است و این امر ضررهای فراوانی را به تولیدکنندگان وارد می سازد. وی افزود: امروز متاسفانه با گذشت شش ماه از سال۹۵ هنوز شاهد اجرایی شدن مصوبه افزایش قیمت زغالسنگ نیستیم و این یکی از مشکلات ما در این بخش است از سوی دیگر مشکلات عدم تعیین قیمت متاسفانه باعث می شود تا مجتمع هایی مانند زغالسنگ کرمان به تعدیل نیرو روی بیاروند چرا که بهای قیمت مصوب با مانع تراشی روبرو است همچنین ذوب آهن ۹۵درصد زغالسنگ تولیدی داخل را می خرد و این امر باعث می شود تا این شرکت منبع قیمت گذاری باشد که این رویه باید اصلاح شود. کنگره زغال فرصت علمی بسیار خوبی است رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود نیز در این همایش، گفت: کنگره زغالسنگ ایران میزبان اندیشمندان و کارشناسان برتر حوزه معدن از سراسر دنیا است که با ارائه مقاله و گزارش آخرین دستاوردها و تجارب خود در حوزه کار در معادن، مباحث ایمنی کارگران و بهره وری از زغال سنگ را مورد بررسی قرار دهند و این دستاوردها را در مناطق دارای این ذخائر ارزشمند به کار ببرند. محمد مهدی فاتح با بیان اینکه معدن در زمره ظرفیت های خوب ایران اسلامی است، ابراز داشت: : بحران اقتصادی سالهاست معادن را تحت تاثیر خود قرار داده است و راه برون رفت از مشکلات اقتصادی تکیه بر ذخائر نفت و گاز و بهره برداری از منابع زیر زمینی نیست بلکه اگر خواهان پیشرفت در کشور هستیم باید تمام تمرکز خود را توجه بر منابع انسانی قرار دهیم. وی درباره توان علمی دانشگاه در زمینه رشته معدن، ابراز داشت: دانشکده معدن این دانشگاه با ۲۶ هیئت علمی، ۱۱۱ گرایش کارشناسی ارشد معدن، چهار گرایش دکترا امروز در سطح کشور از نظر توان علمی پیشتاز است و همچنین این دانشگاه با دو مجله علمی پژوهشی، ۱۴۸رشته در حوزه های فنی مهندسی و ۴۰رشته دکترا نقش مهمی در ارتقا دانش ایفا می کند.

ایران یک ظرفیت خوب معدنی است استاد دانشگاه معدن بریتانیا و نماینده دیتا ماین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: ایران دارای ظرفیت‌های بزرگی در بخش معدن است که برگزاری این همایش بخصوص در حوزه زغال می‌تواند به شناساندن این ظرفیت‌ها در سطح بین‌المللی کمک شایانی کند. فلیپ تورس با اشاره به نحوه برگزاری این همایش در شاهرود بیان داشت: رفع چالش‌های بخش زغال‌سنگ در صنعت معدن ایران می‌تواند در به ثبات رساندن راهکارهای رفع مشکلات در این بخش کمک شایانی کمک کند. وی افزود: خوشبختانه ایران دارای معادن و ذخایر نامحدود و همچنین متخصصان خبره در این حوزه است، اما زیرساخت‌های زغال در این کشور نیاز به کار بیشتر دارد که امیدواریم برگزاری این نشست‌ها به رفع مشکلات صنعت زغال کمک شایانی داشته باشد. محورهای علمی همایش تبیین شد دبیر علمی همایش بین المللی زغالسنگ نیز در خلال این همایش گفت: محورهای علمی این همایش تبیین اهمیت و جایگاه زغالسنگ در بین سیاست مداران، سرمایه گذاران، اندیشمندان و دانشگاهیان در کنار دستگاه های نظارتی، گسترش شبکه های مناسب ارتباطی بین صنایع و دانشگاه ها، مراکز علمی و تحقیقاتی به منظور ایجاد دانش حوزه معدن، تعامل، ارائه دیدگاه ها، تبادل تجربیات و دانش بین دانشکده های معدن سراسر کشور و تشویق پژوهشگران و متخصصان فعال در این حوزه برای مبادله ایده های خلاقانه از جمله محورهای این همایش هستند. محمد عطایی درباره دیگر محورهای علمی همایش زغالسنگ، گفت: این همایش همچنین جلب توجه مسئولان به حوزه زغالسنگ و سرمایه گذاری های پژوهشی، جهت دهی به فعالیت های پژوهشی و تحقیقات کاربردی دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی منطبق بر نیازهای مراکز آموزشی کشور و تشریح چالش های پیش روی صنعت زغالسنگ را در کنار فراهم آوردن بستر مناسب برای انتقال دانش این حوزه دنبال می کند. وی افزود: محورهای علمی این همایش به گونه ای تبیین شده اند که تمامی زمینه های علمی، کاربردی و مدیریتی قابل بحث در صنعت زغالسنگ را پوشش دهند و این هدف با تشکیل کمیته های اجرایی، فنی، علمی و ... دنبال می شود.

زغالسنگ هزینه های فراوانی برای استخراج دارد مدیرعامل شرکت صنعتی معدنی شمال شرق ایران نیز در گفتگو با خبنرگار مهر، ضمن بیان اینکه به نمایندگی از تولید کنندگان زغال سنگ خواستار پرداخت مطالبات در فواصل منظم و اصولی هستیم، ابراز داشت: در صنعت زغال سنگ برخلاف همه معادن ایران بالای ۵۰درصد بهای تمام شده هزینه حقوق و دستمزد است یا از طرفی مستقیم با کار و زندگی اجتماعی بخشی از مردم مواجه هستیم و از سوی دیگر اگر ندانیم در آینده ورودی زغال سنگ چطور خواهد بود معدن با مشکلات عدیده ای رو در رو خواهد بود که جبران ضرر و زیان تعطیلی معادن نا ممکن است. علی نصیری با بیان اینکه صنعت زغال سنگ طبق ماده ۱۳۲بر اساس متن قانون معاف از مالیات است، اظهار داشت: اما دارایی این بند را تکذیب می کنند و مبلغ گزافی از بخش کارگری زغال سنگ گرفته می شود و اگر قانونی نوشته می شود اجرای آن باید برای همه یکسان باشد. وی افزود: زمانی که قیمت دلار از ۷۰۰تومان به سه هزار تومان افزایش یافت هیچ تغییری در قیمت زغال سنگ اتفاق نیفتاد و این صنعت از این افزایش بی بهره ماند اما به محض آنکه دستمزدها از ۶۰۰تومان به ۸۰۰تومان تغییر پیدا می کند که حداقل دستمزد محسوب می شود معدن جوابگو نیست و تعدیل نیرو و در نهایت تعطیلی معادن اتفاق می افتد. باب همکاری معدنی بین ایران و اوکراین باز است استاد دانشگاه دونتسک اوکراین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه این کشور حاضر است در تمام زمینه های انتقال فناوری معدنی به ایران کمک کند، گفت: امروز ظرفیت خوبی در منطقه دونباس اوکراین به خصوص در حوزه زغال سنگ وجود دارد که ما حاضریم در زمینه انتقال تکنولوژی های روز به ایران همکاری های لازم را با این کشور داشته باشیم. گئورگی دوتس کو افزود: وجود نمایشگاه، مقالات متعدد علمی و سخنرانان برجسته نشان می دهد که اهالی خانواده بزرگ معدن ایران به خصوص در زمینه زغال سنگ کار خود را به خوبی آموخته اند و می دانند که چگونه باید ظرفیت های معدنی یک کشور و شهر را به اقصی نقاط کشور و جهان شناساند لذا سطح این همایش بسیار بالا ارزیابی می شود. وی با بیان اینکه ایران و اوکراین درک متقابلی از ظرفیت های معدنی یکدیگر دارند، ابراز داشت: اقتصاد بدون معادن معنایی ندارد لذا هرکشوری که دارای ظرفیت های معدنی است باید این حوزه را مورد حمایت قرار دهد.

نبود فناوری جدید دیگر مشکل زغالسنگ کشور است رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان درباره دیگر مشکلات بخش زغالسنگ کشور، به مقوله نبود فناوری های نوین در این صنعت اشاره کرد و گفت: کمبود سرمایه لازم برای تجهیزات اکتشاف در کنار کمبود تجهیزات با فناوری بالا برای پردازش داده ها از جمله اشکالات بخش زغالسنگ در این مقوله هستند. اسماعیل جلالی افزود: عدم دسترسی به نرم افزارهای مدل ساز و تحلیل گر، عدم استفاده از ماشین آلات پیشرفته در حفاری و استخراج زغالسنگ، استفاده از سیستم های نامناسب برای نگهداری معادن، عدم استفاده تجهیزات ایمنی و تهویه معادن با تکنولوژی روز و استفاده از روش های ثقلی و فلوتاسیون سنتی در مقوله زغالسنگ از دیگر مشکلات نبود فناوری در این بخش است. وی ادامه داد: ارتقای سطح سازمانی بخش معدن در بدنه دولت و تقویت سازمان ها، واحدها، صنوف و ... فعال در زمینه معدن می تواند در زمره راهکارهای رفع این مشکلات در بخش زغالسنگ باشند. معادن زغالسنگ نیازمند اصلاح و جانمایی رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان همچنین درباره راهکارهای برون رفت از مشکلات زغالسنگ در کشور، گفت: برنامه ریزی برای استفاده از زغالسنگ در تولید انرژی های پاک در کنار موضوعاتی مانند اصلاح و جانمایی معادن، ایجاد شرکت های تعاونی و شبه تعاونی، کاهش تصدی گری و برون سپاری فعالیت ها به مجموعه های تخصصی و واردات برنامه ریزی شده کک و زغالسنگ در زمره راهکارهای برون رفت از مشکلات معدن زغالسنگ در سراسر کشور است. جلالی بیان داشت: همچنین می توان با توسعه موارد مصرف زغالسنگ به برخی مشکلات این صنعت پایان داد چرا که امروز از این ماده بالغ بر ۱۲۰نوع محصول می توان تولید کرد که ارزش افزوده بالا نخستین فایده این مهم در زمینه توسعه کاربردهای زغالسنگ محسوب می شود همچنین در زمینه زغالسنگ می توان به تربیت نیروی انسانی متخصص و تغییر در سختار نظام آموزشی فعالیت داشت تا  مشکلات بخش زغالسنگ کشور به زودی برطرف شود. وی درباره مشکلات مرتبط با طبیعت و پیدایش کانسارهای زغال سنگ ایران، افزود: ضخامت کم لایه های زغالی، یکنواخت نبودن لایه ها، شیب دار بودن لایه های زغال در اثر حفاری و افزایش عمق معدن، جانمایی در مناطق دارای پوشش جنگلی و در نتیجه محیط زیست، برخورد با آب های زیر زمینی در اعماق متوسط و بالا و ناکافی بودن ذخایر زغالسنگ برای توسعه معادن بسیار بزرگ از جمله مشکلات مرتبط با طبیعت و پیدایش کانسارهای زغالسنگ ایران هستند.

تولید اساس اقتصاد هر جامعه است عضو هیئت مدیره خانه اقتصاد ایران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه راهکارهای ورود به بازارهای جهانی را باید بدانیم، گفت: تولید اساس اقتصاد هر جامعه است و تازمانی اقتصاد برپایه تولید نباشد نمی توان انتظار اقتصاد پویا را داشت و از سوی دیگر پایه های اقتصاد کشور تولید محور نیست و تا زمانی که اقتصاد به همین سو پیش رود روزگار خوبی را نخواهیم داشت. شهرام شریعتی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته اقتصاد برپایه تولید است، تصریح کرد: خدمات و دلالی گری نمی تواند اقتصاد کشور را سروسامان دهد و تا زمانی که برنامه جامع و استراتژی مشخص در صنایع و معادن نداشته باشیم اتفاقی که برای صنایع نساجی و دامپروری و... افتاد تا چند سال دیگر برای معادن هم رخ خواهد داد و شاهد تعطیلی اقتصاد و خاموشی چرخ های صنایع خواهیم بود. وی درباره خام فروشی در معادن نیز گفت: خام فروشی و کنستانتره سازی در معدن بسیار مطلوب است و در این بین دولت باید برای حمایت از بخش معدن به فعالان یارانه دهد که متاسفانه به خودروسازان این کمک تعلق می گیرد ولی بخش کشاورزی و معادن از آن  بی بهره هستند تا زمانی که دولت نخواهد سهم یارانه را در بخش معدن و صنعت فراهم کند معدن کار نیز نمی تواند خام فروشی نکند. بالابردن عیار ماده معدنی نیاز به اصلاح زیر ساخت ها است عضو هیئت مدیره خانه اقتصاد ایران همچنین با تاکید بر اینکه برای بالابردن عیار ماده معدنی نیاز به اصلاح زیر ساخت ها است، اظهار داشت: تولیدکننده اگر خام فروشی نکند نمی تواند جوابگوی کارگر و هزینه های جاری باشد. شریعتی افزود: باید به معدن کار سوبسید داد تا بتوانیم برای مواد اولیه ارزش افزوده ایجاد کنیم و اگر دولت این امکان را فراهم نکند نمی توان صنعت معدن را به سوی تولید رهنمود کرد. وی همچنین ایران را یکی از برخوردارترین کشورها به لحاظ معادن فلزی و غیرفلزی دانست و استان سمنان را نیز یکی از غنی ترین منابع زیرزمینی کشور ذکر کرد و افزود: این امر فرصت خوبی است تا به استان سمنان به عنوان یک پایلوت قطب صنعتی در کشور نگاه ویژه ای داشت و برای ایجاد شبکه توسعه باید شهرک های صنعتی را به سوی شرق استان مانند شاهرود، دامغان، میامی سوق داد. همایش ملی زغالسنگ ایران صبح پنج شنبه با ارائه آخرین مقالات و تجلیل از حضار به کار خود پایان داد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن