واضح آرشیو وب فارسی:الف: شاخصهای انقلابیگری چیست؟ حوزه انقلابی کدام است؟
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۴
قطعا یکی از معانی مهم انقلابیگری حوزههای علمیه، تولید تئوری، اندیشه و ارائه راه حل برای مشکلات مختلف کشور و جهان اسلام است و از این رو، میطلبد تا حوزههای علمیه ضمن انجام اصلاحات لازم احتمالی در ساختار حوزه، آینده پژوهی را در دستور کار قرار دهند.به گزارش فارس، انقلابی بودن، انقلابی فکر کردن و انقلابی ماندن را باید یکی از کلیدواژههای رهبر انقلاب در بیانات یک ساله اخیر معظمله دانست.در این میان، توجه خاص و همیشگی ایشان به حوزههای علمیه و به ویژه، حوزه علمیه قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی، نشان از عُمق و ژرفای نگاه استراتژیک و راهبردی ایشان به حوزههای علمیه است؛ تا آنجا که حضرت آقا درباره حوزههای علمیه نیز به مسأله انقلابی فکر کردن و انقلابی ماندن، توجه دادهاند و از آن جمله میفرمایند:«حوزه علمیه قم باید همچنان یک حوزه انقلابی و مهد انقلاب باقی بماند و رسیدن به این هدف، نیازمند اندیشه، تدبیر و برنامه ریزی دقیق است.»«اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان اسلامی و انقلابی باقی بماند، باید حوزه علمیه انقلابی بماند؛ زیرا اگر حوزه علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت.»اینگونه است که برنامه ریزی برای انقلابی ماندن حوزههای علمیه، امری ضروری تلقی میشود و اگرچه به تعبیر مدیر جدید حوزههای علمیه، انقلابی بودن، ذات حوزههای علمیه است و نه مارک آن، اما در عین حال و بنا به فرموده رهبر انقلاب، لازم است تا اندیشه، تدبیر و برنامهریزی دقیقی برای انقلابی ماندن حوزه علمیه قم به عنوان مرکزیت حوزههای علمیه انجام شود.در این راستا، این نوشتار به دنبال آن است تا بر اساس بهرهمندی از بیانات و مکتوبات رهبر حکیم انقلاب در سالهای اخیر در زمینه انقلاب اسلامی و انقلابیگری، به مهمترین سرفصلهای لازم در زمینه شاخصهای انقلابیگری بپردازد تا حوزههای علمیه نیز بتوانند بر اساس این شاخصها، برنامه ریزی دقیقی در مسیر انقلابی ماندن حوزه انجام دهند.بر این اساس، سه سرفصل عمده از بیانات و مکتوبات اخیر امام خامنهای قابل بیان و شمارش است:۱. تقوا باید سرلوحه زندگی هر انقلابی باشد.از فحوای بیانات و رهنمودهای اخیر رهبری معظم انقلاب استنباط میشود که نگاه ایشان به انقلاب، همواره با پسوند «اسلامی» بودن آن همراه است. از این رو، با توجه به آنکه تقوا، یکی از مهمترین کلیدواژههای اسلام و دین است، بنابراین برای تحقق انقلاب اسلامی نیز، گریزی از تقوا، چه تقوای فردی و اجتماعی و چه تقوای دینی و سیاسی نیست.در این زمینه متون دینی ما هم مشحون از بحث کلیدی تقوا است که روایت «لِیکُن زادُک التّقوی؛ زاد و توشه تو باید تقوا باشد» از امیر المومنین علیه السلام (غرر الحکم و درر الکلم، صفحه ۱۴۸) از آن جمله است. حضرتش همچنین در روایت دیگری هم، مخالفت با هوای نفس را به عنوان اصل، اساس و پایه دین معرفی میفرمایند که ناگفته پیداست مخالفت با هوای نفس، همان تقواست (همان، صفحه ۲۴۱).۲ . «انقلابی» باید مبانی انقلاب را بشناسد.هر فرد انقلابی لازم است که در زمینه اعتقادات خود، همواره به شناخت، تحکیم و تثبیت آن اعتقادات مبادرت ورزد تا عنوان انقلابیاش، دچار سستی و تردید نشود.در این زمینه هم میتوان گفت که با مرور بیانات اخیر رهبر انقلاب، میتوان این مبانی را برای انقلاب اسلامی به رسمیت شناخت؛ همان شاخصهایی که هر انقلابی باید از دل و جان به آنها اعتقاد داشته باشد:الف. دینداری، خودسازی و انسان سازی.ب. عدالت.ج. اعتقاد به اسلام ناب در برابر اسلام آمریکایی.د. حمایت از مظلومان در برابر ظالمان.ه. اعتقاد عمیق به محوریت مردم.و. اعتقاد به وجود دشمن برای انقلاب و توهم توطئه ندانستن آن.سه . "انقلابی" باید وظیفه خود را بشناسد و به آن عمل کند.حضرت آیتالله العظمی خامنهای این سرفصل را معادل «دوری از تنبلی، ناامیدی و محافظه کاری» میدانند که به حفظ کرامت ایران و ایرانی منجر میشود.همچنین در این زمینه، شاخصهای فراوان دیگری هم در بیانات معظم له قابل احصا است که مهمترین آنها عبارتست از:الف. حداکثر تلاش برای تحقق استقلال کشور – به عنوان بیت الغزل انقلاب اسلامی – بهویژه تحقق استقلال فرهنگی با انتخاب سبک زندگی ایرانی اسلامی و پرهیز از تقلید از غرب و بیگانگان.ب. حداکثر تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی.ج. شناخت دشمنان حقیقی انقلاب و حداکثر هوشیاری در برابر آنان.د. حداکثر پایبندی به وحدت کلمه.ه. حداکثر کوشش برای تحقق پیوند دولت و ملت.حضرت آقا در بیان شناخت و عمل به وظایف، یک فعالیت عینی هم برای هر «انقلابی» تعیین میفرمایند که همانا زنده نگه داشتن نام و یاد امام به عنوان یک «مومن متعبد انقلابی» و تامل و تعمق مستمر در صحیفه و وصیت نامه امام و انس با گفتار و مواضع آن رهبر الهی است.و اما در ادامه این گفتار، لازم است تا به چند نکته بسیار مهم در مورد انقلابیگری، برگرفته از سخنان اخیر حضرت آقا توجه شود:۱. ضرورت توجه ویژه به شاخصهای انقلابی گری از آن نظر است که علت اصلی فشار دشمنان و قدرتها بر ضد ملت ایران، همین خصوصیت انقلابیگری ملت و نظام اسلامی است.۲. انقلاب یک رود جاری است و همه کسانی که بر اساس شاخصهای انقلابیگری عمل میکنند، انقلابی هستند؛ حتی نوجوانان و جوانانی که امام را هم ندیده باشند.۳. انقلابیگری به معنای افراطی گری نیست.۴. توقع یک میزان انقلابیگری از همه کسانی که در مسیر انقلاب هستند، توقعی بیجاست. بنابراین اینکه فردی در خط انقلاب باشد، «انقلابی» است و در جرگه انقلابیون قرار میگیرد.اکنون این گفتار را با جمله معظمله در این زمینه ادامه میدهیم که نشان دهنده سیاست «جذب حداکثری و دفع حداقلی» نظام مقدس جمهوری اسلامی است:«ممکن است فردی نسبت به مفاهیم انقلاب و عمل انقلابی، بهتر حرکت کند و فرد دیگری با شدت و جدیت او حرکت نکند، اما هر دو انقلابی هستند و نمیتوان هر فردی را که در مسیر شاخصهای انقلاب قرار دارد، اما خوب حرکت نمیکند؛ متهم به غیر انقلابی گری و ضد انقلاب بودن، کرد.»در پایان این نوشتار، به این نکته مهم اشاره میکنیم که قطعا یکی از معانی مهم انقلابیگری حوزههای علمیه، تولید تئوری، اندیشه و ارائه راه حل برای مشکلات مختلف کشور و جهان اسلام است و از این رو، می طلبد تا حوزههای علمیه ضمن انجام اصلاحات لازم احتمالی در ساختار حوزه و با هدف کمک به محتوا، برگزاری دورههای مطالعاتی کاربردی متعدد مانند انقلاب شناسی، امام شناسی، ایده پردازی و آینده پژوهی را در دستور کار قرار دهند تا از این رهگذر نیز، طلاب و فضلای ارجمند را در مسیر انقلابی فکر کردن و انقلابی ماندن نگاه دارند و با این رویکرد، نظام را از خطر انحراف از انقلاب حفظ کنند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]