تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تو را سفارش مى‏كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801774169




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غيردولتي‌هاي محبوب دولت يازدهم مردود شدند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: غيردولتي‌هاي محبوب دولت يازدهم مردود شدند
رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش: پایین‌ترین نمرات امتحانات نهایی متعلق به مدارس غیردولتی است! / حمايت از توسعه مدارس غيردولتي پرسرو‌صداترين طرح از ميان اولويت‌هاي آموزش و پرورش دولت يازدهم به شمار مي‌رود كه به رغم انتقادات وارد به آن، در حال اجراست.
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده انتظام 


حمايت از توسعه مدارس غيردولتي پرسرو‌صداترين طرح از ميان اولويت‌هاي آموزش و پرورش دولت يازدهم به شمار مي‌رود كه به رغم انتقادات وارد به آن، در حال اجراست. با اين حال و طبق شواهد موجود مدارس غيردولتي در سال‌هاي اخير در حوزه ارتقاي سطح كيفي خدمات آموزشي و پرورشي دست نظام آموزشي را در پوست گردو گذاشته‌اند. ديروز رسانه‌ها خبري به نقل از رئيس مركز سنجش آموزش و پرورش منتشر كردند كه طي آن اعلام شده پايين‌ترين نمرات امتحانات نهايي متعلق به مدارس غيردولتي است. انتشار اين خبر در رسانه‌ها نشان از عدم همراهي مدارس غيردولتي با نظام آموزشي كشور به‌رغم حمايت همه‌جانبه آموزش و پرورش از اين مدارس است.
ارتقاي كيفيت آموزشي يكي از توجيهاتي است كه مديران ارشد آموزش و پرورش در دفاع از توسعه مشاركت‌ها يا همان توسعه مدارس غيردولتي ارائه مي‌دهند؛ طرحي كه به‌رغم انكار مسئولان مزبور، از سوي منتقدين به خصوصي‌سازي نظام تعليم و تربيت تعبير مي‌شود.
با اين وجود شواهد نشان مي‌دهد برخلاف آنچه علي اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش يا مرضيه گرد، معاون وي ادعا و به استناد آن از گسترش مدارس غيردولتي دفاع مي‌كنند، يعني تجربه 28 ساله تأسيس و اداره اين مدارس، برآيند عملكرد غيردولتي‌ها چندان هم موفق نبوده است يا دست كم در دوره‌هايي و به تناسب اهميت يافتن تمركز بر تأمين منابع مالي با فراز و فرودهايي همراه بوده است.
يكي از شواهد موجود بررسي كمي و كيفي نمرات دانش‌آموزان در مدارس مختلف از جمله مدارس غيردولتي است.
 
غيردولتي‌ها مردود شدند
در اين زمينه عبدالرسول عمادي، رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش روز گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام كرد: پايين‌ترين نمرات امتحانات نهايي متعلق به مدارس غيردولتي است. وي درباره وضعيت كيفي و كمي نمرات دانش‌آموزان در مدارس غيردولتي گفت: مدارس غيردولتي در جدول ميانگين نمرات امتحانات نهايي دانش‌آموزان، پايين‌ترين رتبه را دارند، به طوري كه تقريباً در تمام مناطق كشور حتي در شهرهاي بزرگ همانند تهران در مناطق بالاشهر نيز وضعيت نمرات امتحانات نهايي دانش‌آموزان مدارس غيردولتي مطلوب نيست و مدارس در آخر جدول قرار دارند.
رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: خانواده‌ها بايد در انتخاب مدرسه فرزندان‌شان دقت كنند، برخي از مدارس غيردولتي ممكن است نمرات غيرواقعي به خانواده‌ها اعلام كنند و خانواده تصور مي‌كند كه فرزندشان نمرات خوبي مي‌گيرد.  وي تصريح كرد: اين در حالي است كه هنگامي كه دانش‌آموزان مدارس غيردولتي امتحان نهايي مي‌دهند، نمرات خوبي نمي‌گيرند.
عمادي تأكيد كرد: در همه مناطق كشور پايين‌ترين نمرات امتحانات نهايي را دانش‌آموزان مدارس غيردولتي دارند.  در مجموع نتايج مطالعات روي عملكرد مدارس غيردولتي نشان مي‌دهد اين مدارس همواره در كيفيت‌بخشي آموزشي و تربيتي با چالش‌هايي همراه بوده‌اند و براي همپايي با ايده‌آل‌هاي آموزشي و پرورشي نظام مسائلي داشته‌اند. با اين وجود آنچه اين مدارس را از ميان انتخاب‌هاي خانواده‌ها حذف نكرده آمار پذيرش دانش‌آموزان آنها در آزمون سراسري است.
 
تأثير سوابق تحصيلي بر كنكور  غيردولتي‌ها را از سكه مي‌اندازد
به بيان ديگر 12 سال تحصيل در آموزش و پرورش در نزد دانش‌آموزان و خانواده‌هايي كه مدارس غيردولتي را براي تحصيل برمي‌گزينند، مقدمه ورود به دانشگاه است و اساساً به اين سال‌ها به عنوان سال‌هاي مفيد فراگيري مهارت‌هاي زندگي و مباني علمي و اخلاقي نگاه نمي‌شود. بنابراين استقبال كاذبي كه گاهي از مدارس غيردولتي ديده مي‌شود و مديران آموزش و پرورش را تشويق به گسترش آنها مي‌كند، در پي ناديده گرفتن جايگاه آموزشي و تربيتي مدارس رقم خورده است.
بنابراين انتظار مي‌رود با اجراي مستمر و تثبيت قانون جديد سنجش و پذيرش دانشجو و ميزان تأثير سوابق تحصيلي در فرآيند پذيرش دانشجو و افزايش اثردهي اين ميزان، در پذيرش داوطلبان كنكور در سال‌هاي آتي، مدارس غيردولتي نقش كلاس كنكوري خود را نيز از دست بدهند.
با اين حساب به نظر مي‌رسد دولت در حمايت از توسعه مدارس غيردولتي دچار افراطي بدون آينده‌نگري است. منتقدان عملكرد آموزش و پرورش در دولت يازدهم اين مسئله را نيز تأييدي بر توجه افراطي و تك‌بعدي‌نگري در تأمين منابع مالي دستگاه‌هاي اجرايي ارزيابي مي‌كنند. چنانچه پيشتر نيز بي‌توجهي به مسائل تربيتي، بروز فاصله طبقاتي و حتي شكاف‌هاي آموزشي از تبعات توسعه مدارس غيردولتي به شيوه كنوني برشمرده شده بود.
 
دولت در مدرسه‌داري سنتي هم تجديد مي‌شود
علاوه بر اينكه تمركز بر توسعه مدارس غيردولتي با وجود ناديده گرفتن نقاط ضعف اين مدارس و حتي ناهماهنگي آنها با نظام تعليم و تربيت كه شعار ارتقاي كيفيت، ترجيع‌بند اقدامات آن است، ساير انواع مدارس را نيز تحت تأثير قرار مي‌دهد، به گونه‌اي كه مدرسه‌داري دولتي آن هم به شيوه سنتي نيز متأثر از شيوع خصوصي‌سازي مي‌شود و با گرفتن وجه در مناسبت‌ها و به عناوين مختلف باعث مي‌شود خدمات آموزشي آنها نيز طبقه‌بندي شده، دستخوش تغييراتي شود و در نهايت نيز از مدارس كشور نه اين بماند و نه آن.  از سوي ديگر با تصريح رئيس مركز سنجش آموزش و پرورش كه در بالا ذكر شد، خبري از كيفيت آموزشي در مدارس غيردولتي هم نيست، به علاوه اينكه طبق گفته اين مقام مسئول برخي مدارس غيردولتي با اعلام نمرات غيرواقعي به خانواده‌ها تنها به دنبال جلب مشتري هستند، بدون ارائه خدمات آموزشي و تربيتي در‌خور.   مديران آموزش و پرورش در سال‌هاي اخير در رد نظر منتقدان توسعه مدارس غيردولتي، ايده‌آل‌هاي مديريتي را در دفاع از اين مدارس بيان مي‌كنند، در حالي كه در اجرا به ندرت مديريت مدارس غيردولتي در زمره دسته‌اي قرار مي‌گيرند كه بيش از منابع موجود و مورد انتظار در ورودي‌هاي سيستم مدرسه، بر فرآيند سيستم مدرسه و بهبود ارتقاي مستمر فرآيند‌ها همراه با تعيين استراتژي‌ها و راهكارهاي مرتبط تمركز دارند. در چنين مدارسي همه تلاش و هدف مدرسه و مدير معطوف به رضايت دانش‌آموزان و توسعه يادگيري است و تا وقتي رضايت دانش‌آموزان و معلمان حاصل نشده باشد، در مدرسه كاري انجام نگرفته است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن