واضح آرشیو وب فارسی:رسا نیوز: حجت الاسلام مهدوی قرآن بر ضرورت راه اندازی رشته فقه بین الملل و نقش مبنایی قرآن تأکید کرد و گفت: مهمترین نقش قرآن، مبناسازی برای فقه و تخصص های آن نظیر گرایش بین الملل است.به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر جامعه المصطفی، حجت الاسلام غلامرضا مهدوی، مدیر گروه ادیان شرق پژوهشگاه بین المللی جامعه المصطفی(ص) گفت: اگر مراد از آن بایدها و نبایدها و تعیین تکلیف برای کسانی است که به نحوی با محیط خارج کشور مرتبط هستند قطعا کار خوبی است، زیرا برخی احکام صرفا برای فضای خارج کشور مانند تجار و دانشجویان و دیپلمات ها و توریست ها ، چه به صورت اجتماعی و چه به صورت فردی مطرح است. ربیس مرکز امور طلاب و خانواده های طلاب جامعةالمصطفی، با بیان اینکه این مسئله ظرفیت برای اجرایی شدن در عرصه بین المللی را دارد، بیان کرد: باید به صورت تخصصی و با در نظر داشتن جوانب و جامعیت مسئله به آن پرداخته شود. نماینده سابق جامعة المصطفی(ص) در هند با بیان اینکه رشته فقه مذاهب هم اکنون وجود دارد، عنوان کرد: زاویه دیگر بحث، پرداختن به فقه تطبیقی ادیان است که خیلی ظرفیت برای فعالیت علمی و اجرایی دارد و هم اکنون وجود هم ندارد. ضرورت فقه بین الادیان وی با اشاره به حضور طولانی مدت در هند، تصریح کرد: بنده مدتی طولانی در هند بودم و ضرورت فقه بین الادیانی را حس کردم و در این زمینه رایزنی هایی با دانشگاه علیگر در هند داشتیم که این دانشگاه توسط روشنفکران مسلمان پایه گذاری شده است و دپارتمان شیعه نیز در آنجا دایر است و بنا بود به عنوان رشته اضافه شود. حجت الاسلام مهدوی، تاکید کرد: در همه ادیان، احکام فقهی وجود دارد که از نظر موضوعی مشترک هستند که می شود در این باره و در رشته فقه بین الملل روی آن بحث کرد و افرادی را به عنوان متخصص ترییت کنیم. وی افزود: در عرصه هایی مانند نماز و روزه و حتی حج موضوعیت مشترک بین الادیانی وجود دارد. مثلا هندوها سالانه عملی شبیه به حج دارند و در سرچشمه رود گنگ این عبادت را به جا می آورند. رییس مرکز امور طلاب و خانواده های طلاب جامعةالمصطفی، ادامه داد: همان طوری که این بحث در حوزه مذاهب خمسه انجام شده و تحقق یافته است، قطعا ظرفیت فقهی برای این کار وجود دارد. وی با بیان اینکه قرآن کتاب مشترک همه مسلمین است، تصریح کرد: این وجه مشترک قطعا می تواند زمینه ساز گسترش این اشتراکات باشد. نقش قرآن در فقه بین الملل به لحاظ منبع و موضوع حجت الاسلام مهدوی، عنوان کرد: موضوع مهمتر در زمینه نقش قرآن، منبعیت آن در فقه است و چون هر نوع فقهی را که بخواهیم مورد توجه قرار دهیم، قرآن مهم ترین منبع برای استنباط است، لذا مهم ترین نقش قرآن، مبناسازی برای فقه و تخصص های آن مانند بین الملل است. استاد جامعة المصطفی(ص) با تاکید نقش قرآن به عنوان منبع از سویی و حتی دارابودن برخی موضوعات فقهی گفت: متاسفانه در زمینه فقه بین الملل کاری نشده است؛ البته کلیات مباحث فقهی در هر زمینه ای وجود دارد، اما باید معطوف به اهداف مشخص و براساس مسایل مستحدثه به موضوعات جدید پرداخته شود. وی افزود: همه ماموران ایران در دیگر کشورها اعم از سفرا و رایزنان و ... باید به مبانی فقهی و تکالیف فقهی خود در خارج کشور آشنا باشند و از طرف دیگر نیز به بایدها و نبایدهای ادیان دیگر آگاهی داشته باشند، مثلا قربانی کردن برای ما مستحب است، اما در یک کشوری ممکن است مورد پسند نباشد. وی اظهار کرد: فقه از موضوعاتی است که با فطرت و طبیعت انسان گره خورده است و از طرفی هم در برخی موضوعات و مصادیق تابع عرف است لذا از سویی می توان به عرف مشترک میان جوامع و از طرفی بر فطرت انسانی تکیه کنیم و از این ابعاد می توان در زمینه بین المللی موفقیت هایی داشته باشیم. حجت الاسلام مهدوی، عنوان کرد: یکی از کارهایی که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد استفاده از ظرفیت دانشگاه هایی مانند الازهر مصر و جامعه المصطفی و حوزه قم به صورت مشترک است. حجت الاسلام مهدوی، با تاکید مجدد بر وجود مشترکات گفت: مثلا سیک های هند خودشان معتقدند که بیش از ۷۰ درصد تکالیف عبادی آنان از اسلام است به همین دلیل مثلا گوشت خوک، بت پرستی را حرام می دانند و در اوقات خاصی روزه می گیرند و شب های جمعه مراسم عبادی برگزار می کنند. وجود ضرورت و ظرفیت در حوزه وی تاکید کرد: هم پرداختن به فقه بین الملل در حوزه علمیه ضرورت دارد و هم ظرفیت آن موجود است. مدیر گروه ادیان شرق پژوهشگاه علوم انسانی المصطفی(ص) در پاسخ به این سؤآل که آیا در جامعه المصطفی(ص) به این مسئله پرداخته شده است، اظهار کرد: به صورت موردی کنفرانس گذاشته شده و بحث های تخصصی داشته ایم اما به صورت گسترده کاری صورت نگرفته و این خلا وجود دارد. وی افزود: نباید حوزه کارهای تطبیقی را منحصر در فقه بدانیم و چه بسا در عرصه های دیگر مانند مبانی اعتقادی و اخلاق، عرفان نیز این ظرفیت وجود دارد که قابل بحث است و ما در هند در بحث اخلاق و عرفان، محیط زیست و حقوق بشر نشست هایی را برگزار کردیم. حجت الاسلام مهدوی، در پاسخ به این سؤال که اگر این مسئله ضرورت دارد چه کسی باید در حوزه به آن بپردازد، عنوان کرد: اصل کار بر عهده حوزه علمیه است تا در مباحث پژوهشی به آن پرداخته شود که المصطفی هم می تواند با حوزه همکاری داشته باشد. وی بیان کرد: اصل این مسئله مقوله ای پژوهشی است، اما می تواند در قالب رشته ای مستقل و حتی در بطن سایر رشته های مرتبط گنجانده شود و در مقام اجرایی شدن در فضای بین المللی هم باید معاونت های دیگر حوزه و نهادهای دیگر علمی و دینی و حتی سیاسی دخیل باشند./998/د102/ی
یکشنبه ، ۳۱مرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: رسا نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]