تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداى والا مى فرمايد: وقتى بنده من كار نيكى اراده كند و نكند آن را يك كار نيك براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798935448




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بیگی و بیگی ها؛ ریگی در کفش منافع ملی/تابعیت کاسبان ورزشی لغو می شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: یکبار دیگر ورزشکاری ایرانی در میدانی بین المللی مقابل نماینده کشورمان ایستاد و البته این دفعه در آستانه مدال المپیک، دست تیم ملی و پرچم کشور زادگاهش را از یک افتخار مهم خالی گذاشت.

به گزارش تابناک ورزشی، در آخرین دقایق روز جمعه میلاد بیگی تکواندوکار ایرانی عضو تیم آذربایجان در رقابت های دسته 80 کیلوگرم المپیک به مصاف مهدی خدابخشی رفت و با ضربات سنگین و اختلاف زیاد همتایش در تیم ملی ایران را مغلوب کرد. 


میلاد بیگی تکواندوکار اصفهانی دی ماه سال 93 با موفقیت در مرحله دوم مسابقات انتخابی وزن ۸۰- کیلوگرم و برای شرکت در مسابقات جهانی روسیه، به عضویت تیم ملی تکواندو بزرگسالان ایران راه یافت اما اوایل سال گذشته به بهانه های عجیب و همزمان با روزهایی که مهماندوست بخاطر مسایل مالی سرمربی تکواندوی آذربایجان شد، تبعیت این کشور همسایه را قبول کرد و زیر پرچم این کشور مبارزه کرد.


او در همین مدت مدال طلای قهرمانی اروپا و طلای بازی های اروپایی را برای آذربایجان به ارمغان آورده و حالا هم با شکست نماینده هموطنش، مدال المپیکی را به این کشور که در ورزش رویه استخدام ورزشکار با ارقام مالی سنگین را در پیش گرفته ؛ اختصاص داده است.



بیگی و بیگی ها؛ ریگی در کفش منافع ملی/تابعیت کاسبان ورزشی لغو می شود؟



ورزش ایران هنوز برای این دسته از ورزشکاران که در داخل این سرزمین و با استفاده از امکانات و سرمایه های آن پرورش داده می شوند و موقع ثمردادن خود را به کشوری دیگر فروخته و برای منفعت مالی شخصی علیه ورزش و منافع ملی ایران مبارزه می کنند، تصمیمی مشخص و جدی اتخاذ نکرده است.


گروهی که به اصطلاح نان ایران را می خورند و سنگ رقبا را به سینه می زنند. واقعا تکلیف این عده چیست؟ آیا آنها به راحتی می توانند به مرزهای کشور عبور و مرور کنند و بدون حساب پس دادن به نهادهای حاکمیتی، پول بیندوزند؟ آیا با ادامه این روند، سایر استعدادهای ورزش هوای کوچ به سرشان نمی زند؟


گروهی از این ورزشکاران مهاجر، به این بهانه که در داخل ایران فرصت ملی پوش شدن به آنها نمی رسد و در صف مدعیان و پشت ترافیک نفرات برتر سالها می مانند، تبعه کشور دیگری می شوند. اما  همه اهالی خبره ورزش و حتی مردم عادی هم می دانند که ممکن است ورزشکاری تا پایان عمر ورزشی اش فرصت تصاحب پیراهن ملی را نیابد و اصولا این شانس و فرصت طی یک دوره ده ساله تنها نصیب افراد معدودی می شود و نمی شود با همین توجیه غیرمنطقی به پرچم زادگاه و موطم اصلی پشت کرد.



اما نکته مهم اینجاست که در مورد میلاد بیگی همین توجیه مردود هم اتفاق نیفتاده و این تکواندوکار جوان ایرانی که افتخار ملی پوش شدن را هم پیدا کرده، تنها برای کسب پول بیشتر تابعیت دوگانه پیدا کرده است.


این موضوع البته برای مربیان، کاملا پذیرفتنی است چراکه این دسته از اهالی ورزش برای عقد قرارداد حرفه ای نیازی به پذیرش تابعیت کشور ثانی را ندارند و دانش مربی ایرانی را به دنیا منتقل می کنند. همانطور که رضا مهماندوست که با فدراسیون ایران به مشکل مالی خورده بود امشب هدایت میلاد بیگی را بعنوان سرمربی تیم ملی جمهوری آذربایجان برعهده داشت.


به نظر می رسد حالا وقت آن رسیده که قانونگذار با وضع قوانین تازه و به روز، ضمن تعیین تکلیف برای این دسته از کاسبان ورزشی، جلوی موج کوچ سرمایه های ملی را بگیرد و برای تکرار این عمل هزینه های بیشتری از جمله دشوار کردن بازگشت تین افراد به خاک ایران ایجاد کند. 
از سرشان در صورت تصویب قوانین موضوعه، حق انتخاب را به این گروه رو به افزایش داده ایم که خود آینده را انتخاب کنند؛ زندگی زیر پرچم ایران که هرچه دارند از برکت آب و خاک آن است ویا زیستن زیر پرچم کشوری که تصور می کنند زندگی بهتری را برای شان رقم می زند. کشوری که ماه های پس از پایان بازدهی ورزشی شان، دیگر جذابیتی برای دادن امتیازهای مالی در ورزشکاران نمی بینند.


هیچ ایرادی ندارد که تابعیت ورزشکاری که پول را مهمتر از پرچم و اصالت خود می داند، لغو شده و هرگاه که بخواهد برای دیدار خانواده اش به ایران بیاید ، در صف تقاضای ویزا بایستد و بداند که یکی از ما نیست و فرزندانش هم این موضوع را بدانند که پدرش روزگاری آسایش مادی را به پرچم کشورش فروخته است؛ کشوری که عده زیادی از جوانان نابغه و نخبه اش، خون و جان شان را برای حفظ وجب به وجب آن در کف اخلاص گذاشته اند.


ایران همسایگان بسیاری از جمله کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس و برخی جمهوری های استقلال یافته شوروی سابق دارد که از نعمت استعداد خدادادی و توان ذاتی بی ثمر هستند و هر آن چشم به صندوقچه ذخایر این مملکت در همه عرصه ها دوخته اند تا به ترفندهای مختلف آن را به یغما ببرند. سکوت ساده لوحانه ما هم می تواند این دروازه را برای سودجویان باز بگذارد. دولتهایی که از برتری ورزشی، به دنبال ارسال پیام های سیاسی هستند و در زمینه مصادره مفاخر فرهنگی و علمی و هنری ایران نیز چنین هدفی را علنی نشان داده اند.


۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن