واضح آرشیو وب فارسی:سینما پلاس: سینما مثبت: در سال های اخیر بهره گیری از فضای مجازی و نرم افزارهای موبایلی برای تبلیغات فضای تازه ای را پیش پای عرضه کنندگان محصولات مختلف باز کرده است. سینماگران نیز تلاش کرده اند با بهره گیری از ابزارهایی همچون: اینستاگرام، تلگرام، فیس بوک و... مخاطبان را جذب آثار خود کنند اما عملکرد برخی سینماگران حاکی است با چنین فضایی آشنایی چندانی ندارند و در انتخاب های خود به بیراهه می روند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت ، «رضا درمیشان» یکی از کارگردان های جوان سینمای ایران است که این روزها سومین فیلمش با نام «لانتوری» در حال اکران است. فیلمی که در آستانه اکران عمومی آن «استیکرهای تلگرامی» برایش طراحی شده تا ضریب نفوذ این فیلم در فضای مجازی را افزایش دهد. رویکرد استیکرهای مذکور «طنز و کمدی» است حال آنکه فیلم لانتوری اساساً فیلمی تلخ و تکان دهنده است که استیکرهای طراحی شده هیچ تناسبی با فضای کلی آن ندارد. مشاهده این استیکرها بیانگر این مطلب است که گویی کارگردان قصد داشته با طراحی این شکلک ها، با مخاطبان خود شوخی کرده و حتی سوژه فیلمش را دست بیندازد! جالب تر اینکه این کارگردان جوان خودش را هم سوژه یکی از استیکرها کرده و با کنایه ای به فیلم توقیف شده اش یعنی عصبانی نیستم! برای خود نیز شکلک طراحی کرده که این میزان از خود شیفتگی مثال زدنی و قابل تأمل است! درمیشیان پس از ساخت فیلم تجربی و نسبتاً قابل قبول «بغض»، به جای تلاش برای نزدیک شدن به زبان و بیان سینمایی، در دو فیلم بعدی اش به سراغ سوژه هایی رفته که اصطلاحاً «ملتهب» هستند. البته او با به کارگیری تکنیک خاص خود سعی کرده نگاهی متفاوت به این سوژه های ژورنالیستی ارائه نماید اما در آخرین ساخته اش یعنی لانتوری مخاطب به جای مواجهه با اثری سینمایی، با فیلمی طرف است که هرکجای آن کارگردان کم آورده، دوربینی مقابل شخصیت هایی همچون: قاضی، فعال اجتماعی و... گذاشته شده تا به نیابت از کارگردان بیانیه صادر کرده و حرف های فیلم را به شکلی کاملاً مستقیم بیان نمایند. البته درمیشان ثابت کرده رگ خواب گروهی از مردم جامعه را که معمولاً درگیر «جو» هستند و نسبت به همه چیز ـ از انتخابات سال 88 گرفته تا اسید پاشی و حیوان آزاری ـ واکنش نشان می دهند را به خوبی می شناسد و می تواند فیلم های خوبی برای آن ها بسازد. البته درمیشیان خود نیز این روزها در قالب مصلح و فعال اجتماعی ظاهر شده و در چندین تجمع اعتراضی علیه پزشکانی که در مرگ مرحوم عباس کیارستمی نقش داشته اند حاضر شده است و شاید عجیب نباشد او در فیلم بعدی اش موضوعی از این دست را دستمایه ساخت فیلم کند. سینما مثبت امیدوار است کارگردان های جوانی مانند درمیشیان به جای پیروی از روش های اینچنینی در امر فیلم سازی، با مطالعه و تعمق آثار عمیق تر و جدی تری خلق کنند که به سینمای واقعی و مورد توجه مخاطب نزدیک باشد نه اینکه تلفیقی از فیلم سازی سینماگرانی باشد که این نوع فیلم سازی را در قالب آثاری همچون: «نون و گلدون» و «سلام سینما» تجربه کرده اند!
شنبه ، ۳۰مرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سینما پلاس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]