تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804330418




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ازاحکام صرافی وشرایط خریدوفروش چه میدانیم؟ - پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی عقیق


واضح آرشیو وب فارسی:عقیق: از آن جا که خرید و فروش پول های خارجی، به طور حقیقی «بیع» به شمار می رود، رعایت قوانین شرعی آن لازم است.عقیق: برخی از احکام صرافی ها و شرایط خرید و فروش آن را منتشر می کند. دیدگاه همه فقها بر آن است که خرید و فروش پول های خارجی اشکال ندارد. * استفتا از محضر امام خمینی (ره) پرسش: خرید ارز خارجی از بانک و فروش آن برای ورود اجناس خارجی و یا برگشت ارز دیگری جائز است، یا خیر؟ پاسخ: با مراعات مقررات دولت اسلامی مانع ندارد. بر این اساس، مبادله پول ها که امروزه به طور عمده در صرافی ها یا بانک ها انجام می شود، از نظر عرف، مصداق خرید و فروش است و احکام بیع بر آن مترتب می گردد. این نکته را اضافه کنیم که شرع مقدس اسلام در زمینه معاملات، آن چه در نزد مردم داد و ستد به شمار می رود، همان را «بیع» محسوب کرده است «احل الله البیع». البته مقررات تجارت، در صورتی اسلامی محسوب می شود که به تصویب فقهای شورای نگهبان رسیده و مورد تأیید ولی فقیه باشد. * رعایت شرایط عمومی داد و ستد از آن جا که خرید و فروش پول های خارجی، به طور حقیقی «بیع» به شمار می رود، رعایت قوانین شرعی آن لازم است. * شرایط فروشنده و خریدار 1. بلوغ؛ 2. عقل؛ 3. قصد جدی برای انجام دادن معامله؛ 4. رضایت کامل به خرید و فروش (مجبور نبودن از جانب شخص یا اشخاصی برای اقدام به معامله)؛ 5. مالک بودن (فروشنده مالک جنس و مشتری مالک بها باشد)؛ 6. ممنوع التصرف نبودن؛ یعنی شرعاً بتوانند در اموال خود تصرف کنند. * شرایط جنس فروخته شده و خریداری شده 1. مقدار، با وزن یا پیمانه یا شماره و مانند این ها معلوم باشد؛ 2. به طرف مقابل، قابل تحویل باشد؛ 3. ویژگی های جنس و عوض هر یک به طور شفاف بیان گردد؛ 4. در جنس یا عوض، حق کسی وجود نداشته باشد. * اصل لزوم در معاملات یکی از خصوصیات خرید و فروش این است که معامله پس از انجام شدن «لازم» است و نمی توان آن را بر هم زد. علامه حلی (ق) طی استدلالی جالب در زمینه لزوم معاملات، می فرماید: اصل اولی در بیع، لزوم است؛ زیرا: * غرض از مشروعیت معاملات، حصول نقل و انتقال است و در صورت جواز بر هم زدن معامله، نقض غرض صورت می گیرد؛ * هدف فروشنده و خریدار این است که بتوانند در آن چه به آن ها منتقل شده، تصرف کنند. این مقصد در موردی به دست می آید که آن دو در امنیت کامل، بتوانند بر سرمایه گذاری خود اعتماد کنند. قابل ذکر است که آن چه علامه حلی (ق) بیان فرموده، مورد اتفاق همه فقها و مراجع تقلید می باشد و هیچ یک از فقها، در آن خدشه ای وارد نکرده است. بر این اساس، قانون اولیه در تمام انواع خرید و فروش ها، آن است که پس از انجام دادن معامله نمی توان آن را بر هم زد. اصل «لزوم» در خرید و فروش ها، مورد توافق همه فقها می باشد. * موارد استثنا بر اصل لزوم قانون لزوم در معاملات، دارای سه استثناست: * معامله از سوی شارع به صورت عقد جایز (عقدی که یکی از دو طرف بتواند آن را فسخ کنند) وضع شده باشد؛ مانند عقد جعاله و هبه. * عقد لازم باشد، ولی یکی از مجوزهای چهارده گانه که از آن ها به «خیارات» تعبیر می شود، وجود داشته باشد. * عقد لازم باشد، ولی دو طرف معامله (فروشنده و خریدار) توافق کنند معامله را به هم زنند که از آن به «اقاله» تعبیر می گردد. در غیر سه صورت مزبور، معامله لازم است و دو طرف باید بر قرار خود باقی بمانند. تهیه و تنظیم: حجت الاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی هفته نامه "افق حوزه" منبع:حوزه


شنبه ، ۳۰مرداد۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عقیق]
[مشاهده در: www.tnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن