تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814254802




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گمرک رابطه‌ای شده است!


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
گمرک رابطه‌ای شده است!
احمد توکلی در گفتگو با بازار نیوز:
گمرک رابطه‌ای شده است! نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ساختار فساد در کشور سیستماتیک شده به این معنی که دستگاههای مسئول مبارزه با فساد هم آلوده شده اند، مثل مجلس، قوه قضاییه، کمیته اصل 90، دیوان محاسبات، پلیس و قضات! که با این شرایط مبارزه با فساد هم سخت می شود.


به گزارش فرهنگ نیوز، احمد توکلی اظهار داشت: مسئله اصلی ساختار فساد که این روزها زیاد شده است به ساختار دولتی و فساد نفتی بر می گردد و برای مهارش هم کار سخت شده است. فساد دلایل ساختاری، محیطی و شخصی دارد. که مهمترین آن هم به اخلاق و جهان بینی شخص بر می گردد.
 
وی اضافه کرد: نمی توان فساد در یک ساختار را به همه ساختارهای دولت ربط داد. اگر این طور بود پس چرا فقط یک ساختار دستخوش فساد و آلوده می شود؟ کسی که اراده می کند که شر یا خیر را انتخاب کند با کسی که تحت تاثیر محیط قرار گرفته است و زمینه و شرایط را برای فساد مهیا می بیند، متفاوت است.
 
مثلا در گمرک کشور که متاسفانه همه چیز رابطه ای شده،  فرد با فرد در تماس است و طی این تماس ها  تصمیمات هم تغییر می کند و همین امر زمینه را برای فساد افراد در دستگاههای حکومتی هموار می کند. اما اگر همین ساختار سیسماتیک می شد و تماس ها و لابی ها از بین می رفت و احتمال فساد نه اینکه از بین برود بلکه کمتر می شد.
 
توکلی تاکید کرد: مثلا در بورس کالا، کالای دولتی مثل پتروشیمی هم عرضه می شود که آقای نعمت زاده اصرار داشتند که پتروشیمی از بورس خارج شود که در پایگاه اطلاع رسانی مردم نهاد "سایت دیده بان شفافیت و عدالت" با کار کارشناسی که انجام دادیم مانع از خارج شدن پتروشیمی در بورس شدیم. چرا که با این ساختار زمینه فساد انگیزی آن قطعا از بازار آزاد کمتر خواهد بود. 
 
نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی فساد را حاصل ساختار نا مطلوب دولتی دانست و گفت: بجز ساختار دولتی ساختار نفتی هم باعث تسهیل در فساد می شود. وقتی ساختار نفتی می شود در واقع دولت به توزیع کننده امکانات، تبدیل می شود و اگر ساختار دولتی شود به تولیدکننده جواز تبدیل می شود. اما باید متذکر شوم که در همین سیستم افراد پاکی هم هستند که فقط در راستای خدمت‌دهی به مردم و حکومت قدم برمی دارند. پس فرد تعیین کننده است و حکومت باید شرایط را برای جلوگیری از فساد کنترل کند. 
 
وی در خصوص تولید کننده جوازها هم اضافه کرد: کسی که متصدی توزیع جواز می شود و قدرت پیدا می کند، در نتیجه امضاها هم طلایی می شود. در این شرایط رانت نفتی، رانت اطلاعاتی و رانت جوازها را در بر می گیرد و به دنبال آن نیروها مولد به جای اینکه دنبال تولید رقابتی باشند به دنبال رانت بیشتر می روند.
 
توکلی در خصوص راههای از بین برن رانت ها هم گفت: حکومت باید تولید داخل را تقویت کند و در اثر رشد تولیدات داخلی مالیات بیشتری هم بگیرد و در این شرایط با تامین امنیت، سرمایه و خدمات عمومی به جای آنکه رقیب آنها شود تبدیل به رفیق می شود.
 
وی با اشاره به اینکه مهار فساد سخت شده است و متاسفانه فسادهای بانکی هم روز به روز بیشتر می شوند افزود: مردم دیگر به دستگاههای دولتی اعتماد نمی کنند پس به خاطر همین یک ستاد ویژه ای برای مبارزه با مفسدان بزرگ زیر نظر مقامات کشوری که یک سازمان مردم نهاد است تعیین شده و همین افراد واسطه بین حکومت و مردم برای شناسایی تخلفات می شوند.
 
وی از کشف یک فساد و رانت هزار میلیاردی خبر داد و افزود: از طریق همین دیده بانی شفافیت و عدالت با آدرس http://daad.ir/ مفاسد بزرگ را شناسایی می کنیم.
 
توکلی در خصوص سایت پایگاه اطلاع رسانی مردم نهاد یا همان سایت دیده بان شفافیت و عدالت گفت: این سایت ثبت و مجوز رسمی دارد مردم ساختارهای فساد خیر را شناسایی می کنند و ما هم با تحقیق و لابی با مجلس و وزارت جایگزینی را پیشنهاد می کنیم تا ساختار اصلاح شود و درخواست من از مردم این است تا از طریق همین سایت با ما همکاری کنند.





95/5/27 - 14:36 - 2016-8-17 14:36:34





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن