محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832946965
سهم آزادگان از سینمای ایران چقدر است؟
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
سهم آزادگان از سینمای ایران چقدر است؟
شناسهٔ خبر: 3743082 - سهشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
مجله مهر > دیگر رسانه ها
.jwplayer{ display: inline-block; } با گذشت ۲۶ سال از ورود آزادگان به ایران، سینمای ایران با ساخت آثاری در حد بضاعتش به این موضوع پرداخته است. خبرگزاری ایسنا نوشت: «پرواز از اردوگاه»، «کیمیا»، «پاتک»، «بوی پیراهن یوسف»، «قاصدک»، «مردی شبیه باران»، «معصوم»، «یک قدم تا مرگ»، «دستهای خالی»، «رنجر»، «نفوذی»، «اخراجیهای ۲»،«اتوبوس شب»، «دوئل»، «بیداری رویاها» و «خرس» از جمله آثار سینمایی ساخته شده در رابطه با اسرا هستند که یا در آن دوربین به محل اسارتشان رفته و یا به تبعات این اتفاق و آزادی آنها پرداخته است. «پرواز از اردوگاه» به کارگردانی حسن کاربخش در سال ۱۳۷۴ از اولین فیلمهای ساخته شده در این خصوص است که بیشتر داستانش در خاک دشمن و بازداشتگاه عراقیها میگذرد. این فیلم دربارهی سرگرد خلبان عباس حلمی، با بازی جمشید هاشمپور است که پس از آنکه در یک پرواز شناسایی با هلیکوپتر هدف آتش پدافند دشمن قرار میگیرد، فیلم دوربین تصویربرداریش را مخفی میکند و سپس اسیر میشود. او بارها شکنجه شده اما محل اختفای فیلم را فاش نمیکند تا اینکه فرماندهی عراقیها او را به بازداشتگاه اسرای عادی میبرند. ماجرای فیلم در این بازداشتگاه روایت میشود که در نهایت شاهد فرار سرگرد حلمی از عراق و رساندن فیلم به ایران هستیم. «کیمیا» ساخته احمدرضا درویش در سال ۱۳۷۴ از جمله آثاری است که به تبعات اسارت رزمندگان ایرانی و اتفاقاتی که در زندگی آنها پیش میآید میپردازد. در آغاز جنگ تحمیلی همسر رضا (که یک معلم در آبادان است) باردار است و باید مورد عمل جراحی قرار گیرد. رضا با بازی خسرو شکیبایی او را به بیمارستان میرساند و خود به اسارت قوای دشمن درمیآید. همسر رضا حین عمل جراحی میمیرد و یک جراح با بازی بیتا فرهی فرزند رضا را نجات میدهد. بعد از گذشت ۹ سال وقتی رضا از اسارت آزاد میشود، پی میبرد که همهی اعضای خانوادهاش را از دست داده است. حال او در جستجوی تنها بازماندهی خود، فرزندش است. «بوی پیراهن یوسف» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا که در سال ۷۵ ساخته شد از معدود آثار موفق در خصوص اسرا است که به خوبی مشکلات ناشی از اسارت رزمندگان را به تصویر کشیده است. این فیلم که بارها در ایام سالگرد ورود آزادگان از تلویزیون پخش شده است دربارهی شخصیتی به نام یوسف است که پلاکش از شکم یک کوسه در آبهای جنوب پیدا میشود. همه معتقدند که او شهید شده است. دایی غفور با بازی علی نصیریان که راننده تاکسی فرودگاه است برخلاف دیگران اعتقاد دارد که پسرش روزی برخواهد گشت. زندگی او و دختری به نام شیرین با بازی نیکی کریمی که از فرنگ برای جستجوی برادرش به ایران آمده دریک نقطه به هم میرسد و آن دو به دنبال گمشدهی خود میگردند. «قاصدک» به کارگردانی قاسم جعفری در سال ۷۶ از دیگر آثاری است که به تبعات اسارت میپردازد. پروانه با بازی ماهایا پطروسیان در آستانهی ازدواجی ناخواسته با فرهاد است اما بازگشت یزدان با بازی ابوالفضل پورعرب نامزد پروانه که سالها بینام و نشان در اسارتگاه عراقیها زندانی بوده، مسیر زندگیاش را تغییر میدهد. «مردی شبیه باران» به کارگردانی سعید سهیلی در سال ۱۳۷۵ دربارهی منصور با بازی ابوالفضل پورعرب است که به اسارت دشمن درمیآید. او موجی است و چیزی از گذشته خود به یاد نمیآورد. قتلی در میان اسرا اتفاق میافتد و سایرین به منصور مظنون هستند. اما او توان دفاع از خود را ندارد. در نهایت همسر منصور که به اسارت درآمده یک تنه به دفاع از او برمیخیزد. «معصوم» به کارگردانی داوود توحید پرست که در سال ۷۷ ساخته شد نیز داستانی شبیه به «قاصدک» دارد. فرید با بازی فرهاد جم که در طول سالهای جنگ در مبارزه با دشمن بعثی بوده پس از بمباران عراقیها مجروح و اسیر میشود. او پس از آزادیاش با نامزدش پروانه با بازی نگار فروزنده مواجه میشود که نامزد جوانی به نام اشکان با بازی ابوالفضل پورعرب شده است. فرید ناراحت از دیدار پروانه درگیر بیماری سخت خود میشود و چندی نمیگذرد که دچار مرگ مغزی شده و در وصیتنامهاش قلب خود را به پروانه که از بیماری قلبی رنج میبرد هدیه میکند. «یک قدم تا مرگ» به کارگردانی بهروز فرجی در سال ۷۸ دربارهی خلبانی به نام حسین طاهری با بازی فرامرز قریبیان است که هواپیمایش در خاک عراق فرود میآید و توسط دشمن اسیر میشود. دراین فیلم هم مانند «پرواز از اردوگاه» شاهد فرار شخصیت اصلی فیلم در انتهای داستان به ایران هستیم. فیلم «رنجر» ساخته احمدمرادپور در سال ۷۹ درباره رنجری به نام مرتضی ذوالفقاری با بازی جمشید هاشمپور است که به همراه نیروهایش عازم شناسایی در خاک دشمن می شوند، اما دشمن که از وجود آنها باخبر شده همگی را به جز مرتضی به شهادت میرساند. مرتضی اسیر شده و پس از پشت سرگذاشتن یک دوره طولانی بازجویی و شستشوی کامل مغزی به اردوگاه اسرا منتقل میشود. او رفته رفته نیروی از دست رفتهاش را بدست می آورد و عاقبت پس از پشت سرگذاشتن موانع فراوان موفق به فرار میشود.
فیلم «دوئل» به کارگردانی احمدرضا درویش در سال ۸۲ هم دربارهی زینال با بازی پژمان بازغی است که پس از ۲۰ سال اسارت در عراق آزاد شده و به شهرش باز میگردد. او به خاطر میآورد که در آغاز جنگ و شروع هجوم دشمن و حمله بیامان هواپیماها به جمعیت آوارهای که در صدد عزیمت از منطقه جنگی هستند، چگونه با جمعی از اهالی در ایستگاه حسینیهی خرمشهر مقابل دشمن مقاومت میکرد و در این شرایط اسکندر با بازی سعید راد به همراه تعدادی از نیروهای دولتی که مدعی بودند مأموریتی محرمانه دارند درگیر گاوصندوقی میشوند. «دستهای خالی» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی در سال ۸۵ خسرو شکیبایی را در قالب پدر رزمندهای نشان میدهد که پس از سالها با آزاد شدنش گرفتار مشکلات پیش آمده برای دخترش که مظنون به قتل است، میشود. «اتوبوس شب» به کارگردانی کیومرث پوراحمد در سال ۸۵ برای اولینبار اسرای عراقی را به تصویر میکشد. فیلم در یک شب داغ پایان شهریور ۱۳۵۹ روایت میشود که حبیب بسیجی نوجوان و رزمنده مأمور میشود تا ۳۸ اسیر عراقی را در دل شب با اتوبوسی که خسرو شکیبایی نقش رانندهی آن را بازی میکند از خط مقدم به پشت جبهه منتقل کند. ماجراهایی که برای آنها تا مقصد میگذرد، رویارویی با اسیرانی است که سرنوشت نامعلومی در انتظارشان است و باید مدتها شهر،دیار و خانوادهشان را به فراموشی بسپارند. بسیجی جوان به همراه رانندهی میانسال نه تنها باید مراقب احوال روحی سرنشینان چشم بستهی اتوبوس باشند بلکه باید با مشکلات مختلف دیگر نیز روبرو شوند. «اخراجیهای ۲» ساختهی مسعود دهنمکی در سال ۱۳۸۷ تنها اثر کمدی ساخته شده با موضوع اسرا است که در ادامهی موفقیت «اخراجیهای ۱» این بار شخصیتهای اصلی فیلم در بازداشتگاه عراقیها، داستانشان روایت میشود. «نفوذی» به کارگردانی احمد کاوری و محمد فیروزی که در سال ۸۸ ساخته شد دربارهی شخصیتی به نام فریدون کیافر با بازی امیر جعفری است که درسال ۸۲، همراه با عدهای دیگر از اسیران جنگی به جا مانده در عراق، به ایران بازگردانده میشوند. دو نفر از نیروهای اطلاعاتی و امنیتی او را به دلیل این که مشهور به جاسوسی، پیوستن به سازمان مجاهدین و نقش داشتن در شهادت عدهای از اسیران ایرانی بوده، بازداشت و بازجویی میکنند. از سوی دیگر، بدنامی فریدون برای خانوادهاش هم از قدیم مشکل درست کرده و حتی ازدواج پسرش فرهاد را تحت الشعاع قرار داده بود. در نهایت با کمک مأموران اطلاعاتی مشخص میشود که متهمان اصلی افراد دیگری هستند.
«بیداری رویاها» به کارگردانی محمدعلی باشهآهنگر در سال ۸۸ هم به تبعات بعد از جنگ میپردازد. رخشانه با بازی هنگامه قاضیانی زنی است در آستانه میانسالی که در سالهای جوانیاش با ایوب پارسا ازدواج کرده و صاحب پسری به نام حمید شده است. وقتی حمید دو ساله بود، ایوب به جبهه میرود و دیگر برنمیگردد. پس از مدتی خبر شهادت او میرسد و خانواده تصمیم میگیرد رخشانه را به عقد داوود برادر ایوب با بازی امین حیایی دربیاورد. سالها از این ماجرا گذشته و آنها صاحب دختر بچهای دبستانی هستند و حمید در آستانه ازدواج است. در این وضعیت از کمیته مفقودین خبر می رسد که ایوب زنده است و به زودی به وطن برمیگردد. این خبر که در ابتدا همه را شوکه می کند، به تدریج واکنشهای مختلفی را بین اعضای خانواده برمی انگیزد. فیلم اکران نشده «خرس» به کارگردانی خسرو معصومی در سال ۸۹ از آخرین فیلمهای ساخته شده در این خصوص است که باز هم در این فیلم شاهد هستیم، مفقودالاثری با بازی پرویز پرستویی پس از سالها از اسارت آزاد میشود. در حالی که همسرش با بازی مریلا زارعی دوباره ازدواج کرده است و او درگیر ماجراهایی میشود. از سال ۸۹ هم ساخت فیلمی با عنوان «سربازی از آسمان» براساس زندگی مرحوم «حجتالاسلام علیاکبر ابوترابی» توسط محمد حسین لطیفی مطرح شده است. ابوترابی ۲۶ آذر ۵۹ در یکی از مأموریتهای شناسایی به اسارت دشمن بعثی در آمد و به مدت ده سال، امیدبخش اسیران در بند رژیم عراق بود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]
صفحات پیشنهادی
سهم آزادگان از سینمای ایران
سهم آزادگان از سینمای ایران با گذشت ۲۶ سال از ورود آزادگان به ایران سینمای ایران با ساخت آثاری در حد بضاعتش به این موضوع پرداخته است به گزارش فرهنگ نیوز «پرواز از اردوگاه» «کیمیا» «پاتک» «بوی پیراهن یوسف» «قاصدک»تسویه حساب ناعادلانه یک موسسه اعتباری برشکسته/ سهم زنان ایرانی از اشتغال چقدر است؟/ آیا عقیم کردن مادران معتاد
اخبار جذاب و مهم چه اخباری بودند خبرسازان چه کسانی بودند چگونه باید در کمترین زمان ناشنیده ها را شنید این ها سؤالاتی است که تابناک در نظر دارد با راه اندازی بخش تازه ای به نام ساعت صفر به آنها پاسخ دهد این بخش یک بسته صوتی خبری شامل مهمترین و جذاب ترین اخبار است سعی برکبد چرب سهم 40 درصدی ایرانیان است
کبد چرب سهم 40 درصدی ایرانیان است متخصص بیماریهای غدد با اشاره به اینکه پیشبینی میشود حدود ۴۰ درصد ایرانیان مبتلا به کبد چرب هستند گفت همه افراد باید راههای پیشگیری از ابتلا به این بیماری را مدنظر قرار دهند به گزارش نامه نیوز مهران زمانزاده در گفتوگویی در ارتباط با بیمادولت به دنبال سهم ایران از جهان/ ایران کانون شبکه حملونقل منطقه
وزیر راه و شهرسازی خبر داد دولت به دنبال سهم ایران از جهان ایران کانون شبکه حملونقل منطقه شناسهٔ خبر 3738615 - پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷ ۱۷ استانها > قم jwplayer display inline-block; قم - وزیر راه و شهرسازی گفت دولت به دنبال احیای سهم کشورمان از جهان است که این موضاحتمال کاهش سهمیههای ایران در آسیا
خبرگزاری ایسنا غلامرضا بهروان با حضور در مراسم تجلیل از داوران لیگ برتر درباره این مراسم اظهار کرد باید از برگزارکنندگان مراسم تشکر کرد داوران از ارکان اصلی برگزاری مسابقات هستند این اتفاق بدعت خوبی است که در فوتبال ایران جا افتاده است با توجه به نمراتی که ناظران در حین برگزسینمای ایران مارکسیست زده است (1)
هفته نامه صدا - مهدی دریس پور برای گفت و گو درباره شرایط تاریخی و اندیشه ای و وضعیت فعلی سینمای ایران زمانی به دفتر علی معلم رفتم که در حال هماهنگی بخش های مختلف جشن دنیای تصویر بود با مدتی تاخیر مصاحبه را شروع کردیم و در میانه بحث همچنان بحث های جشن ادامه داشت علی معلم صریح ا50 گفتگو با هنرمندان سینمای ایران
50 گفتگو با هنرمندان سینمای ایران محمود گبرلو مجری کارشناس سابق برنامه هفت کتابی در قالب مصاحبه از شرکت کنندگان در برنامه هفت تالیف کرده است پنجاه گفت و گو با هنرمندان سینمای ایران در قاب هفت عنوان کتابی جدید از محمود گبرلو مجری سابق برنامه هفت و روزنامه نگار است این کتابداوری ها پاشنه آشیل «جشن سینمای ایران» بود
در نشست خبری مطرح شد داوری ها پاشنه آشیل جشن سینمای ایران بود شناسهٔ خبر 3735720 - دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹ ۴۵ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; دبیر هجدهمین جشن سینمای ایران در نشست خبری هجدهمین دوره این جشن گفت در دوره های قبل با تمام تلاش دبیران جایرانیها چقدر آب مصرف می کنند؟! (فیلم)
ایرانیها چقدر آب مصرف می کنند فیلم باشگاه خبرنگاران جوان- سنجه عنوان گزارشی است که در يک دقيقه به چقدر هایی که در زندگی بايد به آن توجه کرد می پردازد h iframe-aparat embed frame position relative; h iframe-aparat embed frame ratio display block;width 100 ;height9میلیارد تومان فروش کتاب، شگفتزدگی ناشران/هر ایرانی چقدر صرف خرید کتاب میکند؟
فرهنگ > کتاب - دنیای اقتصاد نوشت این خبر همه را شگفت زده میکند فروش 90 میلیارد ریالی کتاب تنها در یک ماه آن هم در کشوری که سرانه مطالعه عمومیاش کمتر از 15 دقیقه گزارش شده است این رقم نشان میدهد که اگر جمعیت ایران را 80 میلیون نفر در نظر بگیریم در یک ماه گذشته-
گوناگون
پربازدیدترینها