تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توبه زيباست، ولى از جوان زيباتر .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815077568




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنده نگه داشتن زبان مادری اقوام مختلف ضروری است


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: سید حمایت میرزاده در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره اصل‏ پانزدهم قانون اساسی گفت: اگرچه در این اصل عنوان شده ‎‎‎‎زبان‏ و خط رسمی‏ و مشترک‏ مردم‏ ایران‏ فارسی‏ است‏، اسناد و مکاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و کتب‏ درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد ولی‏ استفاده‏ از زبانهای‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏ های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏ آنها در مدارس‏، در کنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است‏؛ لذا با راه اندازی رشته زبان و ادبیات ترکی و کردی در دانشگاه‌ها این قسمت از قانون رسما محقق شد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید آموزش زبان و ادبیات ترکی در دانشگاه‌ها را به فال نیک گرفت، اظهار کرد: بیش از سی سال از تصویب این قانون می‌گذرد ولی متاسفانه تاکنون اجرایی نشده بود از این رو چنین اقدامی ارزشمند تلقی شده و از همه مسئولان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بابت این تصمیم بزرگ تشکر می‌کنم.

وی ضمن تاکید بر اینکه چندی پیش رهبر انقلاب تاکید بسیاری بر آموزش زبان‌های مختلف به غیر از زبان انگلیسی در دانشگاه‌ها کردند و زبان علم را معطوف به یکی دو زبان ندانستند، ادامه داد: امروزه آثار متعدد علمی ارزشمند به زبان ترکی و کردی نگارش می‌شود و با آموزش زبان و ادبیات ترکی در دانشگاه‌ها می‌توان از مفاهیم مثبت این آثار بهره مند شد.

میرزاده با اشاره به اینکه توجه به زنده نگه داشتن زبان مادری اقوام مختلف امری ضروری است، افزود: نباید فراموش کرد که زبان ترکی و کردی به عنوان زبان رسمی برخی کشورها بحساب می‌آید، از این رو تدریس آن در گسترش روابط دوجانبه اهمیت می‌یابد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه همدلی، اعتقاد به نظام اسلامی، وحدت، عشق ورزی به وطن و غیره از جمله دستاوردهای این اقدام تحسین برانگیز محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: آموزش سایر زبان‌ها باعث افزایش خلاقیت افراد می‌شود.

۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن