تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816317326




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برای زنده‌نگه داشتن « مذاکره با امریکا »‌ آدرس غلط می‌دهند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: برای زنده‌نگه داشتن « مذاکره با امریکا »‌ آدرس غلط می‌دهند
از عجايب عالم سياست اين است که بسياري از سياستمداران در رويدادها و تحولات کشور چندين گام از جامعه و حتي قشر عوام عقب‌تر بوده و...
نویسنده : محمد اسماعیلی 
از عجايب عالم سياست اين است که بسياري از سياستمداران در رويدادها و تحولات کشور چندين گام از جامعه و حتي قشر عوام عقب‌تر بوده و هنگامي که جامعه انتظار خط‌دهي صحيح و موضع‌گيري مبتني بر واقعيت از سوي افراد باسابقه و باتجربه را دارد نه تنها اين افراد رفتار صحيحي از خود بروز نداده، بلکه به دليل حب و بغض نسبت به افراد و جريانات به تحليل‌هاي نادرستي اقدام مي‌کنند که فرسنگ‌ها با حقايق فاصله دارد.
اين دسته از سياستمداران نه تنها خود در گمراهي به سر مي‌برند بلکه گروهي از جامعه را هم با تعصبات خود به مسير اشتباه کشانده و حتي پس از آنکه همين قشر از جامعه به تبعيت از ساير افراد جامعه به حقايق صحنه و وقايع دست پيدا مي‌کنند، اين سياستمداران با پافشاري بر اشتباهات قبلي اصرار دارند تا جامعه در مسير مورد نظر آنها گام بردارد.

برجام مصداق مناسبي براي بازشناسي و تحليل رفتار قشري از سياستمداران است که طي ماه‌هاي گذشته تلاش کرده با ارائه آمار و ارقام مخدوش، اولويت جامعه را موضوعات غيرضروري و دست‌‌چندم معرفي کرده و با بهره‌برداري از رسانه‌هاي پرشمار خود باورهايي را به جامعه منتقل کنند که نهادينه شدن آن باورها تأمين‌کننده اهداف حزبي و جناحي اين جريان است.
از ماه‌ها قبل از برگزاري انتخابات سال 92 سياستمداران يک جناح تلاش کردند با به‌کار‌گيري ابزارهاي مختلف سياسي و رسانه‌اي اين باور را به جامعه ايراني بقبولانند که مذاکره با امريکا تنها راه اتمام مشکلات داخلي کشور و ايجاد رونق در عرصه اقتصاد است و چنانچه در چنين مسيري گام برداريم مردم مي‌توانند زندگي بي‌دغدغه‌اي را به واسطه رفع کامل تحريم‌ها تجربه کرده و به زندگي پراسترس توأم با مشکلات عديده‌اي اقتصادي، شرايط مساعد را مشاهده کنند؛ وعده‌هايي که با گذشت سه سال از عمر دولت يازدهم هيچ‌گاه محقق نشده است.
اين طيف از سياستمداران در حالي با آدرس غلط «مذاکره» موفق شدند بخشي از جامعه را با آراي خود همراه کنند که امروز بعد از آنکه جامعه شناخت مناسبي از نظام سلطه و غيرقابل اعتماد بودن آنها به دست آورده همچنان تلاش دارند برجام را تجربه‌اي موفق نشان داده و آن را حاوي دستاوردهاي بسياري وانمود کنند.
   
سياستمداران آدرس غلط ندهند
به عنوان نمونه هاشمي‌رفسنجاني يکي از سياستمداراني است که طي سال‌هاي اخير با انتشار خاطراتي خاص از حضرت امام(ره)، خود را حامي مذاکره مستقيم با امريکايي‌ها معرفي کرده و مرتفع نمودن مشکلات کشور را در گرو تعامل با اين کشور دانسته است؛ به گونه‌اي که وي قبل و بعد ازروي کار آمدن دولت روحاني با حمايت سرسختانه از تعامل رودررو با امريکا اين آدرس را به مردم جامعه نشان مي‌داد که راه فائق آمدن بر مشکلات مالي و غيرمالي در داخل، مذاکره با امريکا و رفع نگراني‌هاي مقامات اين کشور در عرصه منطقه‌اي و بين‌الملل است. رئيس تشخيص مصلحت نظام در سال 84 و رقابت‌هاي انتخاباتي در گفت‌و‌گو با باربارا اسلاوين، خبرنگار آتلانتيک تأکيد مي‌کند در صورتي که دوباره رئيس‌جمهور شود، همچنان از مذاکره با امريکا استقبال مي‌کند.
حمايت‌هاي مکرر هاشمي‌رفسنجاني پس از رويکرد دولت يازدهم در قبال غرب و به ويژه امريکايي‌ها نشان مي‌دهد که وي همچنان معتقد به اين است که گره کور مشکلات کشور را مذاکره و کوتاه آمدن در مقابل امريکايي‌ها تعريف مي‌کند.

هاشمي‌رفسنجاني که خود يکي از افرادي است که در ترغيب بخشي از جامعه به مذاکره با امريکا نقش محوري داشته و جايگاه ويژه‌اي در«ايجاد ترغيب و خوش‌بيني» در بخشي از جامعه نسبت به امريکايي‌ها داشته است اينگونه از مذاکرات بي‌بهره هسته‌اي ياد مي‌کند‌: «... برجام به نفع همه است... در داخل ايران کساني پيدا مي‌شوند که مي‌گويند بايد برجام را نقض کنيم و گويا نمي‌دانند که پشتوانه اين سند در داخل تصميمات نظام و سال‌ها، مذاکره و بحث مي‌باشد.»
محمدجواد ظريف نيز بهمن‌ماه 94 در نشست «فرصت‌هاي ايران پس از برجام» دستاوردهاي مذاکره مستقيم با امريکا را بي‌اثر کردن پروژه ايران‌هراسي و به بن‌بست کشاندن طرح عربستاني - اسرائيلي جهت جلوگيري از سرمايه‌گذاري در کشور عنوان مي‌کند.
يکي از مقامات بلندپايه دولتي نيز در فروردين‌ماه 94 و قبل از توافق بر سر بيانيه لوزان دستاورد مذاکرات هسته‌اي را اينگونه بيان مي‌کند: «اعتراف قدرت‌هاي جهاني بر تسليم‌ناپذيري ملت ايران، مهم‌ترين دستاورد مذاکرات است... هيچ توافقي را امضا نمي‌کنيم مگر اينکه تمام تحريم‌هاي اقتصادي همان روز لغو شود.»
   
دستاوردسازي براي شکست تئوري «مذاکره راه علاج کشور»
دستاوردسازي براي مذاکره با امريکا در حالي طي ماه‌هاي گذشته به صورت فشرده و گسترده توسط اين طيف‌ صورت گرفته که بعد از گذشت هفت ماه از روز اجراي برجام و مسجل شدن بي‌نتيجه بودن مذاکرات هسته‌اي براي جامعه، هدف اصلي امروز اين گروه از سياستمداران تلاش براي جلوگيري ازنااميدي جامعه از نسخه «مذاکره» است.
در شرايطي که امروز برجام نتوانسته دستاوردي «عيني» به همراه داشته باشد اين جریان   به صورت هماهنگ تلاش مي‌کنند دستاوردهاي «ذهني» و «موهوم» را با همين هدف مورد تأکيد قرار دهند، آنگونه که يکي از چهره‌هاي تصميم‌گير دولت بدون اشاره به نقض برجام توسط امريکا و عدم رفع تحريم‌ها، دستاورد مذاکره را «برداشتن سايه جنگ از سر کشور» عنوان مي‌کند و وزير امور خارجه کشورمان با اختصاص نمره 20 به برجام همچنان تلاش مي‌کند جامعه را نسبت به مذاکره با غرب اميدوار نگه دارد يا هاشمي‌رفسنجاني در سي‌و‌سومين اجلاس مديران و رؤساي آموزش و پرورش کشور با انتقاد از کساني که برجام را سم مهلک مي‌دانند، دستاوردهاي شبه‌خيالي براي برجام عنوان مي‌کند و مي‌گويد:  برداشتن سايه تهديد و جلوگيري از گسترش تحريم يکي از ارزنده‌ترين کارهاي دولت دکتر روحاني است. متأسفانه عده‌اي با اهداف سياسي اين دستاورد نظام را زير سؤال مي‌برند، در حالي که ما قبل از آن در هواپيمايي، کشتيراني، بيمه، فروش نفت، بانک و صادرات و واردات مشکلات واقعي داشتيم. همين الان ۴۵۰ بانک سراسر دنيا با بانک‌هاي کشور کارمي کنند.»
اين طيف از سياستمداران خسارت اصلي را به بن‌بست رسيدن نسخه خود ساخته علاج کشور مي‌دانند؛ نسخه‌اي که طي آن تلاش شد جامعه به اين باور برسد که مذاکره با امريکا بر سر موضوعات مورد مناقشه مي‌تواند پاياني باشد بر مشکلات عديده اقتصادي و معيشتي و حال که نخستين تجربه مذاکره با غرب يا همان «برجام» به شکست انجاميده است، سياستمداران مورد اشاره بر همين اساس از شکست نسخه خود ساخته بيش از شکست برجام ناراحتند چراکه شکست نخست منافع حزبي را به خطر انداخته است. 


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن