تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815643903
اولین ادعای صریح امامت پس از امام علی(ع)/ پناهگاه اختصاصی شیعیان
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
11 ذی القعده؛ ولادت امام رضا(ع)
اولین ادعای صریح امامت پس از امام علی(ع)/ پناهگاه اختصاصی شیعیان هدف عمده امامان شیعه از زمان امیرالمومنین علی(ع) تا امام رضا(ع) تبیین مکتب اهل بیت و تخریب خلفا بوده است.
گروه آئین و اندیشه فرهنگ نیوز، پس از شهادت رسول الله(ص)، ماجرای خلافت پیش آمد و به دستور ایشان درخصوص جانشینی حضرت و امامت امیرالمومنین(ع) عمل نشد. مرجعیت دینی از اهل بیت گرفته شد و در کنار لزوم عمل به قرآن و سنت پیامبر، سیره شیخین نیز به اصول اعتقادی مسلمانان اضافه شد. از آن روز تا زمان امام رضا(ع) همه تلاش اهل بیت صرف دو هدف اصلی و راهبردی شد؛
1- تبلیغ و برگرداندن جایگاه اهل بیت به عنوان مرجع اصلی دین
2- تخریب مکتب خلفا
در واقع وقتی مرجع اصلی در جامعه بی اعتبار شود دیگر مهم نیست مردم به سراغ که روند، و همه راههای دیگر بیراه است. لذا از ماجرای کربلا و شهادت امام حسین(ع) گرفته تا سکوت ظاهری امام سجاد(ع) و فعالیت های علمی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) همه در راستای همین دو هدف عمده صورت گرفته است.
علاوه بر این در زمان امام صادق(ع) خطر جدیدی نیز اضافه شد، که در واقع بسترسازی آن از زمان خلیفه دوم صورت گرفته بود و در زمان امام صادق(ع) به عنوان یک فتنه جدید قد برآورده بود. در زمان خلیفه دوم در مورد توسل به رسول خدا(ص) مطرح شد که از کسی که سالها پیش مرده و از دنیا رفته است نمیتوان توقعی داشت و باید به یک فرد زنده متوسل شد لذا برای تخریب جایگاه اهل بیت، به سراغ عباس عموی پیامبر رفتند و به وی توسل جستند و او را شاخص اهل بیت رسول خدا معرفی کردند. حالا در زمان امام صادق با روی کار آمدن بنی عباس ادعا کردند که ما از اهل بیت پیامبر هستیم و از اینرو خواستند تمام تلاشهای صورت گرفته از زمان امیرالمومنین علی(ع) تا امام صادق(ع) برای تبیین جایگاه اهل بیت را به نفع خود مصادره کنند. تا آنجاکه منصور دوانقی خلیفه وقت خود را اعلم فقها و از اهل بیت رسول خدا می دانست، و کسی اجازه نداشت بر روی سخن و فتوای او حکم کند.
عمده تلاش امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) در این زمان تبیین و تبلیغ عصمت و مقام ولایت تکوینی اهل بیت بود.
پس از امیرالمومنین علی(ع) تا حضرت رضا(ع) هیچ یک از امامان شیعه در مجامع عمومی ادعای امامت نکرده اند، به عنوان یک نمونه در دعای 47 صحیفه سجادیه، امام سجاد(ع) خود را امام معرفی نمی کند بلکه خود را مطیع امام خویش میخواند. در واقع در طول این دوران ادعای امامت هم عرض با قتل امام بود، لذا امامان شیعه در این دوران به جای طرح چنین ادعای سعی کردند مکتب اهل بیت را به مردم بشناسانند و دشمنان و منحرفین را تخریب نمایند.
فتنه ای سختتر از سقیفه پس از شهادت امام موسی ابن جعفر(ع)
مکتب فقهی اعتقادی شیعه در زمان امام صادق (ع) به یک چارچوب دقیق و روشن می رسد و در میان مردم تبلیغ می شود، با روی کار آمدن هارون در این زمان، وی احساس خطر می کند و لذا حضرت موسی ابن جعفر(ع) را وادار می کند که به عراق بیاید، و ایشان را سالها در زندان تحت مراقبتهای شدید قرار می دهد. هارون در این زمان به گونه ای برای خویش تبلیغ می کند که هم اکنون در کشور مصر و عربستان بیش از 20 کتاب و رساله دکتری در مدح و سیره امیرالمومنین هارون الرشید نوشته شده است. در این زمان ارتباط گیری امام کاظم(ع) با مردم به ندرت و به سختی صورت می گرفت، ایشان وکلایی در میان مردم داشتند، و فرموده بودند هرکه ایشان را رد کند مرا رد کرده است. این وکلا وجوهات را دریافت می کردند و امور دینی و مالی خانواده های شیعه را اداره می نمودند.
پس از دوران موسی ابن جعفر(ع) یکی از عظیم ترین ریزشهای تاریخ تشیع رخ داد، فتنه ای که در روایات آنرا بزرگتر از سقیفه دانسته اند، در سقیفه اختلاف بین اهل بیت و دشمنان ایشان بود، اما در زمان امام کاظم (ع) با شهادت حضرت وکلای ایشان تبانی کردند و اظهار داشتند امام موسی ابن جعفر همان مهدی موعود است که غیبت نموده و روزی ظهور خواهد کرد و به امام رضا (ع) که ادعای جانشینی پدر را داشت، تهمت ادعای کذب زدند و از پرداخت وجوهات دریافتی مردم به ایشان خودداری کردند. شرایط جامعه هم به طوری بود که اظهار علنی امامت ایشان منجر به قتل حضرت میشد. آشوبی که درون شیعه ر داده بود سبب شد تا بسیاری از بزرگان شیعه، واقفی شدند.
اما از آنجا که اراده خداوند متعال بر این بود که خورشید را از پشت ابرهای تیره نمایان سازد، دشمنان امام رضا(ع)، خود زمینه اظهار امامت ایشان را فراهم نمودند. برخی از برادران امام رضا(ع) که با حضرت دشمنی داشتند در این زمان بر علیه مامون قیام کردند، لذا مامون تصمیم گرفت حضرت رضا(ع) را به علت داشتند شخصیت علمی حضرت که او را عالم آل محمد(ص) می نامیدند، به منطقه ای دور از مراکز اصلی علمی منتقل کند و به راحتی بتواند سایر اهل بیت را سرکوب نماید.
وضع خراسان در زمان امام رضا(ع)
حدود 150 سال پیش از آمدن امام رضا(ع) به سوی خراسان، یعنی در زمان معاویه وی تصمیم گرفت 90 هزار ناصبی را از شام به کوفه آور تا ترکیب جمعیتی کوفه را بر هم بزند، و 50 هزار نفر از اهل تسنن را که آنها را شیعه عراقی میخوانند زیرا از نظر سیاسی و نه اعتقادی طرفدار اهل بیت بودند را به خراسان تبعید کرده بود. در زمان امام رضا(ع) این 50 هزار نفر به چند صد هزار نفر رسیده بودند.
اولین ادعای صریح امامت پس از امیرالمومنین علی(ع)
در مسیری که حضرت رضا(ع) را به طوس میبردند، ایشان در نیشابور می کنند. 80 هزار نفر از علمای اهل تسنن و دلبستگان به اهل بیت که در طول این سالها ارتباطشان با اهل بیت قطع شده بود، حالا پسر پیغمبر را در میان خود میدند از حضرت تقاضای سخنی می کنند.
امام علیه السلام در ابتدای کلام خویش سلسله سند روایت را چنین بیان می کند:
و قالَ: سَمِعتُ أبی موسَی بنَ جَعفَرٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی جَعفَرَ ابنَ مُحَمَّدٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی مُحَمَّدَ بنَ عَلِی یقولُ: سَمِعتُ أبی عَلِی بنَ الحُسَینِ یقولُ: سَمِعتُ أبِی الحُسَینَ بنَ عَلِی بنِ أبی طالِبٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی أمیرَ المُؤمِنینَ عَلِی بنَ أبی طالِبٍ یقولُ: سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ(ص) یقولُ: سَمِعتُ جَبرَئیلَ یقولُ: سَمِعتُ اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ یقولُ:
شنیدم از پدرم موسی بن جعفر(ع) که فرمود شنیدم از پدرم جعفر بن محمّد(ع) که فرمود شنیدم از پدرم محمّد بن علی(ع) که فرمود شنیدم از پدرم علی بن الحسین علیهما السّلام که فرمود شنیدم از پدرم حسین بن علی(ع) فرمود شنیدم از پدرم امیرالمؤمنین علی بن أبی طالب(ع) که فرمود شنیدم از رسول خدا(ص) که فرمود شنیدم از جبرئیل که گفت شنیدم از پروردگار عزّ و جلّ فرمود:
درواقع از این طریق اهل بیت رسول الله(ص) را برمی شمارند و سایرینی که در طول تاریخ ادعاهای انحرافی داشتند را رد می کنند.
در صحاح سته اهل سنت درمورد سلسله سند این روایت آمده است :
قال أبو الصَّلْتِ: لو قُرِئَ هذا الْإِسْنَادُ على مَجْنُونٍ لَبَرَأَ [1]
اگر این اسامی بر دیوانه ای خوانده شود، او شفا می گیرد.
حالا همه منتظرند که ببینند عالم آل محمد(ص) چه کلامی را با این سلسه سند میخواهد بیان نماید.
حضرت میفرماید:
لا إلهَ إلَّا اللّهُ حِصنی، فَمَن دَخَلَ حِصنی أمِنَ مِن عَذابی
کلمه «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» دژ و حصار من است. پس هر کس داخل دژ و حصار من شود، از عذاب من ایمن خواهد بود.
حضرت پرده مرکب خویش را می اندازد و مرکب چند قدمی حرکت می کند و دوباره می ایستد، حضرت پرده را کنار می زند و می فرماید:
قالَ: فَلَمّا مَرَّتِ الرّاحِلَةُ نادانا: بِشُروطِها، و أنَا مِن شُروطِها. [2]
پس هنگامی که مَرکب حضرت حرکت کرد با آواز بلند فرمود با شروط آن و من خود یکی از آن شروط میباشم.
این اولین بار است پس از امیرالمومنین، که یکی از امامان شیعه در جمع عمومی غیر شیعیان میفرماید من امام هستم. و پس از ایشان امام جواد و امام هادی در سنین کودکی اظهار امامت می کنند و حتی امام هادی را با عنوان امام دستگیر می کنند.
پس از اظهار علنی امامت امام رضا(ع) جریان واقفیه تقریبا از بین می رود و بقایای آن در زمان امام جواد(ع) منسوخ می شود.
مامون همچنان به حماقت خویش ادامه میدهد و برای اینکه سیطره علمی امام را تخریب نماید مناظره های مختلفی برگزار می کند و امام رضا(ع) از همه این فرصت ها به عنوان تریبونی برای بیان سخنان خویش استفاده میکند، عالمانی از ملل مختلف در این مناظره های حضور می یابند و حضرت توحید را برایشان اثبات می کند، در مواجهه با فقهای تسنن بحث ولایت تشیع را به اثبات می رساند.
و همه اینها در زمانی بود که حضرت غریب الغربا بودند و حتی برادران ایشان هم از تهمت ناروا به حضرت ابا نمی کردند. لذا زیارت امام رضا(ع) افضل زیارات است.
پناهگاه اختصاصی شیعیان
یکی از مقامات این امام بزرگوار در بیان امام صادق (ع) این چنین است:
یخرج الله تعالی منه غوث هذه الامة، و غیاثها.... [3]
خداوند از نسل فرزندم موسی دادرس و فریادرس این امت را متجلی می سازد
تعبیر غوث به معنای فریادرس فقط برای حضرت رضا و حضرت حجة سلام الله علیهما وارد شده است و تعبیر غیاث فقط برای امام رضا(ع) آمده است، که به معنای پناهگاه اختصاصی شیعه است.
[1] سنن ابن ماجه ج 1 ص 25[2] بحارالأنوار، ج ۴۹، ص 126[3] بحارالانوار، ج 48، ص 12
95/5/24 - 08:20 - 2016-8-14 08:20:50
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]
صفحات پیشنهادی
داستانهای کوتاه از امام هشتم شیعیان در «امام رضا(ع) و زندگی»
داستانهای کوتاه از امام هشتم شیعیان در امام رضا ع و زندگی امام رضا ع و زندگی عنوان کتابی است که به همت انتشارات آستان قدس رضوی و با قلم مهدی غلامعلی به چاپ رسید به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با در پیش داشتن میلاد با سعادت هشتمدرس اخلاق آیتالله جاودان زمانی که هزار باب علم بر امام علی(ع) گشوده شد
درس اخلاق آیتالله جاودانزمانی که هزار باب علم بر امام علی ع گشوده شد بینید ایمان با چه عیب پیدا میکند با گناه پیوسته گناه جبران نشده یک کسی یک گناهی میکند و جبران میکند خب عیب ندارد اگر چه با آن گناه در ایمانش خدشه وارد شده اما در اثر جبران خدشه برطرف شد به گزارش خبرگزبازیگر «سربداران» و «امام علی» درگذشت
بازیگر سربداران و امام علی درگذشت پرویز شاهینخو بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون و سینما درگذشت به گزارش ایلنا پرویز شاهینخو صبح امروز به دلیل مشکلات بیماری ریه درگذشت پرویز شاهینخو متولد سال 1294 بود و در سریالهای ماندگاری مانند سربداران امام علی ع ولهیئت های مذهبی فارس در روز شهادت امام علی (ع) به سمت حرم مطهر شاهچراغ(ع) حرکت می کنند
هیئت های مذهبی فارس در روز شهادت امام علی ع به سمت حرم مطهر شاهچراغ ع حرکت می کنند شیراز- ایرنا- رئیس شورای هیئت های مذهبی استان فارس گفت هیئت های مذهبی استان فارس و شهر شیراز در 21 رمضان سالروز شهادت حضرت علی ع به صورت دسته های عزاداری به سمت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچر| تجلیل امام جمعه ، رئیس شورای شهر و شهردار علی اکبر از هیئت تحریریه نی زار+تصویر لوح
تجلیل امام جمعه رئیس شورای شهر و شهردار علی اکبر از هیئت تحریریه نی زار تصویر لوح نی زار امام جمعه رئیس شورای شهر و شهردار علی اکبر با ارسال لوح سپاسی از فعالیت اعضای هیئت تحریریه نی زار قدر دانی کردند متن این لوح سپاس به شرح زیر است اعضای محترم هیئت تحریریه نیزابه همراه اولین تصاویر «علی البدل» به خانه خانها می رود/ احتمال دارد سریال به ماه رمضان نرسد
به همراه اولین تصاویرعلی البدل به خانه خانها می رود احتمال دارد سریال به ماه رمضان نرسد تهیه کننده سریال علی البدل گفت جنس این سریال نوع لوکیشنها سبک و سیاق روایت قصه و پروداکشنی سنگین نشان میدهد که کار سختی برای رساندن علی البدل به ماه رمضان داریم امیدوارم به ماه رمضان برگزارش فارس از ورود عوامل فیلم «فروشنده» به فرودگاه امام(ره) عوامل «فروشنده» مورد استقبال ق
گزارش فارس از ورود عوامل فیلم فروشنده به فرودگاه امام ره عوامل فروشنده مورد استقبال قرار گرفتند حسینی خوشحالم وظیفه ام را به درستی انجام دادم علیدوستی امیدوارم این موفقیت پلی برای سینمای ایران باشد عوامل فیلم سینمایی فروشنده اصغر فرهادی کارگردان و شهاب حسینی ترانه علیدوستی بموزهای با تار موی پیامبر(ص) و قرآن خطی امام علی(ع) + تصاویر
موزهای با تار موی پیامبر ص و قرآن خطی امام علی ع تصاویر موزه حرم امام حسین ع در سال 2009 تأسیس شد و بسیاری از آثار و اشیاء تاریخی صدر اسلام در آن نگهداری میشود به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان تاريخ تأسيس موزه حرم امام حسین ع به سال 2009رازی که جز پس از ظهور، آشکار نمیشود/ امام صادق و تعلیم دعای غریق در عصر غیبت
25 شوال سالروز شهادت امام جعفر صادق ع رازی که جز پس از ظهور آشکار نمیشود امام صادق و تعلیم دعای غریق در عصر غیبت وقتی حال امام صادق ع چنین باشد٬ حال سرگشتگان دوران غیبت و دورماندگان از چشمه زلال ولایت ٬ چگونه باید باشد بیهوده نیست که در هر مناسبتی٬ سفارش به قرائت دعای ندنامهای که امام صادق(ع) برای شیعیان نوشتند
نامهای که امام صادق ع برای شیعیان نوشتند از اسماعیل بن جابر رسیده است که امام صادق ع این نامه را به اصحاب خود نوشت و به آنها دستور داد این نامه را به یک دیگر بیاموزند و در آن درنگ کنند و آن را بررسى کرده به کارش بندند به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها