تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805300537




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فيش‌هاي نجومي، پول‌هاي كثيف و انتخابات


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: محمد جواد اخوان در روزنامه جوان نوشت: به نظر مي‌رسد در صورت انتشار بخش‌هاي جديدي از اطلاعات مرتبط با اين مديران در روزهاي آينده، بتوان با دقت‌نظر بيشتري قضاوت كرد. با اين حال با اندك داده‌هاي موجود مي‌توان به ژرفاي كمتر مورد توجه قرار گرفته اين ماجرا ورود پيدا كرد و آن را فهميد.

از جمله ابعاد پنهان ماجراي فيش‌هاي نجومي رابطه آن با عناصر سياسي و عرصه سياست داخلي است. هرچند تعداد قابل توجهي از مديراني كه حقوق‌هاي نجومي دريافت مي‌كردند از طيف مديران بنگاه‌هاي اقتصادي هستند و نسبت مديران سياسي به مديران اقتصادي در اين طيف كمتر است، اما نمي‌توان وجود ارتباطات گسترده ميان صاحبان فيش‌هاي نجومي را با قدرتمداران سياسي انكار كرد.

بدون شك برخي از  مديران داراي اين دريافتي‌هاي بالا يا مستقيماً منصوب مديران سياسي هستند يا آنكه با رايزني يا فشار برخي سياست‌بازان به كرسي‌هاي مديريت خود دست يافته‌اند. كما اينكه به طور مشخص از يك نقش لابي خاص در انتصاب چند مديرعامل بانك سخن به ميان آمده و رئيس سازمان بازرسي كل كشور به طور مشخص از برادر رئيس‌جمهور به عنوان عامل فشار انتصاب يكي از همين مديران نام مي‌برد.

اينكه يك مدير يا فعال سياسي چرا براي انتصاب مدير تعدادي از بنگاه‌هاي اقتصادي و به طور مشخص بانك تا اين حد اعمال نفوذ كرده و از عنوان و اعتبار خود هزينه مي‌كند چندان موضوع ثقيل و پيچيده‌اي نيست و با اندكي تأمل در اين مسئله مي‌توان به گمانه‌زني پرداخت. طبعاً گمانه‌زني در اين‌باره به نتايجي نگران‌كننده مي‌انجامد كه البته براي تأييد اين نتايج شواهد و قرائني نيز وجود دارد. تجربه مطالعه پرونده برخي مفاسد اقتصادي در طول سال‌هاي پيش نشان مي‌دهد مكرراً رابطه‌اي دوسويه ميان لابي‌هاي فساد اقتصادي و حلقه‌هاي سياسي برقرار شده است. به گونه‌اي كه حلقه‌هاي آشكار و پنهان قدرت حامي جريان‌هاي ثروت شده و قدرت‌هاي مالي مافيايي در مقاطع حساس به كمك برخي جريانات سياسي آمده است.

سال گذشته رسانه‌ها از قول وزير كشور از ورود پول‌هاي كثيف به جريان انتخابات خبر دادند و به دنبال اين اظهارات بود كه موج دامنه‌داري در فضاي سياسي و رسانه‌اي كشور در اين خصوص به راه افتاد.

هرچند اين مسئول دولتي در خصوص مصاديق اين پول‌ها و مصارف هزينه‌كرد آن توضيح چنداني نداد، اما اكنون و پس از گذشت يك سال مي‌توان در مورد مسير گردش و هزينه‌كرد پول‌هاي كثيف در عرصه سياست حدس‌هايي زد.

كمتر از يك سال تا انتخابات رياست جمهوري باقي مانده است و بايد در خصوص ورود برخي جريانات مالي به انتخابات پيش‌رو نگران بود. پيش‌تر برخي رسانه‌ها خبرهايي از كمك مالي متهم نفتي معروف به برخي ستادهاي انتخاباتي پيروز در انتخابات منتشر كرده بودند كه البته نمي‌توان در مورد صحت يا عدم صحت آن اظهارنظر كرد، اما اكنون كه رابطه‌هاي پنهان مديران متهم بانكي با برخي چهره‌هاي سياسي افشا شده است، بايد در خصوص تكرار چنين ارتباطاتي نگران بود.

البته ناگفته پيداست براي اظهارنظر دقيق‌تر در مورد تعاملات پنهان مافياي قدرت و ثروت و پيامدهاي انتخاباتي آن بايد منتظر آينده ماند، اما با اندك شواهد موجود مي‌توان برخي واقعيت‌ها را حدس زد.

اكنون افكار عمومي كه يك سال است با اظهار نگراني از دخالت پول‌هاي كثيف در انتخابات مواجه شده، منتظر است چگونگي برخورد قانوني با اين جريان مافيايي را كه گوشه‌هايي از آن آشكار شده، مشاهده كند. پرسش مهمي كه افكار عمومي از نهادهاي ذي‌ربط دارد آن است كه آيا لابي‌هاي قدرت و ثروت كه عناصر آن در اطرافيان برخي مسئولان اجرايي مشاهده مي‌شود، گرفتار عدالت مي‌شوند يا آنكه همچون برخي ادوار گذشته مشمول خطوط قرمز برخي مسئولان شده و از مصونيت‌‌هاي فراقانوني بهره‌مند مي‌شوند؟





۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن