تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى رود، همچنان كه نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815979332




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زبان شعر نسل امروز به مراتب از شعر مولانا بهتر است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: جواد محقق:
زبان شعر نسل امروز به مراتب از شعر مولانا بهتر است

جواد محقق


شناسهٔ خبر: 3735003 - دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
فرهنگ > شعر و ادب

.jwplayer{ display: inline-block; } جواد محقق معتقد است شعر بچه‌های نسل امروز به مراتب از شعر مولانا از نظر زبانی بهتر است اما جامعیت شعر او را ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر، همچنین سومین دوره کلاس‌های متمرکز شعر «کلک خیال» ویژه جایزه ادبی پروین اعتصامی، نخستین کلاس بعدازظهر یکشنبه ۱۷ مرداد را با موضوع «جامعیت شاعر» و با حضور جواد محقق برگزار کرد. محقق در ابتدای سخنانش گفت: در جامعه امروز و در میان مردم به بزرگانمان افتخار می‌کنیم؛ در حالی که آثار این بزرگان را نمی‌شناسیم. مولانا ۴۰ سال در قونیه زندگی کرد، امام جماعت آنجا بود و سال‌ها در حوزه علمیه آنجا درس داد؛ اما ما اصرار داریم که ترکیه‌ای‌ها حق ندارد مولانا را از آنِ خود بنامد. معاون شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ادامه داد: مولانا زاده بلخ است و از بلخ به ترکیه امروزی سفر کرده و در قونیه مستقر شده است. در قونیه کلاس درس و مریدان بسیاری داشته است. بسیاری از اهالی ترکیه باور ندارند که مولانا شعر فارسی هم دارد. این درست همان تصوری است که ما نسبت به مولانا داریم و گمان می‌کنیم که مولانا هیچ شعر ترکی ندارد. محقق گفت: بزرگانی را که قبرشان اینجاست، ایرانی می‌دانیم؛ در حالی که متولد جای دیگری هستند. در عین حال کسی مانند مولانا که در ترکیه درگذشته را تاکید می‌کنیم که دیگران حق ندارند آن بزرگ را از ما بگیرند. وی با طرح پرسشی تاکید کرد: چقدر در خانه‌های ما شعر مولانا خوانده می‌شود؟ بچه‌هایمان چقدر شعر مولانا می‌خوانند و چقدر با دیگر بزرگان ادبیات ما آشنا هستند؟ همه این بزرگان برآمده از فرهنگ بزرگی هستند که روزگاری تمام کشورهای کنونی همسایه ما را در بر می‌گرفته است. محقق گفت: این دعواها کودکانه است و گمان می‌کنیم صرف انتساب کسی به جایی برای ما بزرگی می‌آفریند. در حالی که اصلاً اینگونه نیست. جایی که ما ایران می‌نامیم، واژه‌ای است که در همین ۶۰ ـ ۷۰ سال گذشته به وجود آمده است. تصور جغرافیایی صرفی که از خاک داریم ما را به ناسیونالیسم کورکورانه‌ای می‌کشاند. وی ادامه داد: مولانا و بزرگانی مانند او چهره و شخصیتی بین‌الوطنی است که امروز متاسفانه به دلایل سیاسی ما مشکلاتی باهم داریم. در آن زمان تعصب‌های امروز وجود نداشته و بزرگان از زبان‌های دیگر هم استفاده می‌کردند. این نویسنده در بخش دیگری از صحبت‌هایش به جامعیتِ شاعران بزرگ ادبیات ایران اشاره کرد و گفت: جامعیت در شعر مولانا به دلیل تسلط و آشنایی او بر علوم زمان خودش است. مولانا علاوه بر ادبیات به هنرهایی مانند موسیقی تسلط داشته و این نکته را می‌توان در اشعار او به خوبی دریافت. همچنین مولانا با آیات قرآن آشنایی داشته و این نکته نیز در بسیار از اشعار او استفاده از آیات مشهود است. وی خطاب به هنرجویان حاضر در کلاس تاکید کرد: شعر بچه‌های نسل شما به مراتب از شعر مولانا از نظر زبانی بهتر است؛ اما چرا کتاب مولانا پس از چند صد سال باقی می‌ماند و کتاب‌های ما باقی نمی‌ماند؟ این یک نکته‌ای دارد و آن هم همین جامعیت است. محقق گفت: حس و حال‌های فردی و شخصی ماندگاری ندارد؛ چون تفکر و اندیشه در آثار ما نیست. اندیشه، حاصل مطالعه، جهان دیدن و استاد دیدن است. آن‌قدر که به سر و وضعمان می‌پردازیم به سفر کردن و دیدن نمی‌پردازیم. بحث بر سر بازگشت به خویشتن است تا خودمان را بشناسیم.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن