تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803037634




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلاش بخش خصوصي براي انحصار بیشتر واردات دارو


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تلاش بخش خصوصي براي انحصار بیشتر واردات دارو
نايب رئيس كميسيون اقتصاد سلامت اتاق تهران با حمله به سهم دولت و نهادهاي انقلابي از صنعت داروي كشور مدعي شده است بخش خصوصي سهم 30 درصدي در صنعت دارو دارد، ‌اين در حالي است كه اين بخش حاكم بلامنازع واردات دارو به كشور است و علاقه‌اي به حضور در بخش توليد دارو ندارد.
نویسنده : هادی غلامحسینی 


به گزارش «جوان»، روزنامه جوان در روز شنبه هفته جاري گزارشي را در مورد انحصار 90 درصدي بخش‌خصوصي در واردات دارو به ايران منتشر كرد كه در پي آن ناصر رياحي، نايب رئيس كميسيون اقتصاد سلامت اتاق تهران مدعي شده سهم بخش خصوصي در حوزه دارو كاهش يافته است.
ناصر رياحي عضو هيئت نمايندگان اتاق تهران و نايب رئيس كميسيون اقتصاد سلامت اتاق تهران در گفت و گو با سايت خبري اتاق با بيان اينكه در كل 70 درصد از بخش دارو در اختيار بخش‌هايي چون سازمان تأمين اجتماعي، شركت بركت متعلق به ستاد اجرايي فرمان امام(ره) و بانك ملي در حوزه دارو است مدعي شده است كه سهم بخش خصوصي در حوزه دارو بيش از 30 يا 20 درصد نيست.
در حالي عضو هيئت نمايندگان اتاق تهران مدعي است سهم بخش خصوصي از حوزه دارو در حد 20تا 30 درصد است روزنامه «جوان» در گزارش خود پيش از اين اشاره کرده بود، انحصار بخش خصوصي در واردات دارو در حالي به 80 تا 90 درصد از كل داروهاي وارداتي به كشور رسيده است كه تنها يك شركت خصوصي سهم 10 درصدي را در واردات دارو از آن خود كرده، اين در حالي است كه سود نجومي موجود در واردات دارو موجب شده فعاليت هزينه‌بر توليد دارو در اختيار نهادهاي دولتي و انقلابي چون گروه دارويي بركت و سازمان تأمين اجتماعي باشد.

رياحي نايب رئيس كميسيون اقتصاد سلامت اتاق تهران مدعي است كه مجموعه اقدامات دولت در حوزه دارو به كاهش سهم بخش خصوصي در اين زمينه منجر شده است كه بايد گفت بخش خصوصي به دليل سودهاي ويژه موجود در واردات دارو به كشور اصلاً علاقه‌اي به حضور در بخش توليد دارو در كشور ندارد، به‌طوري كه امروزه با وجود تأسيس يك شهردارويي در منطقه كردان كرج توسط يك نهاد انقلابي و دعوت از بخش خصوصي در اين منطقه براي حضور در بخش توليد، بخش خصوصي به دليل ريسك موجود در توليد حاضر به حضور در اين منطقه جهت توليد دارو نشده است.
واردكنندگان بخش خصوصي دارو مرتباً در محافل خصوصي و عمومي با گلايه از بخش دولتي مدعي هستند دولت، نهادهاي وابسته و ارگان‌هاي انقلابي در حوزه دارو از انحصار سنگيني برخوردارند و اين بخش‌ها 80 درصد توليد داروي كشور را در اختيار دارند كه اين اظهارات را بايد از شيطنت بخش خصوصي دانست كه با فرافكني و مظلوم‌نمايي افكار عمومي را از انحصار 90 درصدی بخش خصوصي از واردات پرسود دارو به كشور منحرف كند. متأسفانه برخي از واردكنندگان بخش خصوصي دارو از طريق پرداخت پاداش يا درج آگهي در نشريات يا تأمين هزينه كنگره‌هاي پزشكي يا تأمين هزينه مسافرت‌هاي خارجي براي برخي از پزشكان جهت شركت در كنگره‌هاي پزشكي موجب شده‌اند تا برخي از پزشكان كشور در نسخه بيماران داروهاي وارداتي توسط بخش خصوصي را تجويز كنند و در حركتي سازمان‌يافته به تبليغ داروي وارداتي خارجي و بي‌كيفيت جلوه دادن داروهاي توليد داخل كشور بپردازند.
تمركز بر واردات دارو توسط بخش خصوصي اين بخش را امروز به حاكم و سلطان بلامنازع واردات دارو به ايران تبديل كرده و اين بخش گويا در حال زمينه‌چيني از طريق كارهاي تبليغاتي، براي افزايش انحصار خود در واردات دارو از 90درصد فعلي به صد‌درصد است.

گفتني است سه هلدينگ توليدكننده دارو در كشور كه عمدتاً دولتي و عمومي هستند در سال 94 بالغ بر 200 ميليارد تومان ماليات پرداخت كردند، حال بايد سازمان امور مالياتي پاسخ دهد كه ماليات پرداختي واردكنندگان بخش خصوصي دارو چقدر است، زيرا ارزش ريالي بازار واردات دارو با ارزش ريالي بازار توليدكنندگان داخلي دارو برابري مي‌كند و اگر ماليات پرداختي واردكننده كمتر از توليدكننده دارو در كشور باشد مشخص مي‌شود كه فرار مالياتي بزرگي در اين بخش پرسود واردات وجود دارد.
امروزه متأسفانه 90 درصد واردات پرسود دارو در اختيار و انحصار افراد و شركت‌هاي بخش خصوصي و شركت‌هاي خانوادگي است و افزايش قابل ملاحظه سهم بخش خصوصي در واردات دارو اين ضرورت را ايجاد مي‌كند كه سازمان بازرسي كل كشور و شوراي رقابت سازمان غذا و دارو به مقوله ايجاد رقابت سالم در واردات دارو به كشور و جلوگيري از رانت‌هاي عظيم و بادآورده ورود كنند.
برخي از سرمايه‌‌داران بخش خصوصي با خريد سهام مديريتي و عمده كارخانجات كوچك داروسازي، در پوشش توليد‌كننده دارو، اقدام به واردات گسترده دارو به كشور مي‌كنند كه بايد جلوي اين اقدام غيرقانوني و نامشروع گرفته شود.

مافياي واردات دارو به اين دليل اعلام مي‌كند كه صنعت دارو در اختيار نهادهاي انقلابي و دولتي است تا هم صنعت انحصاري واردات دارو را براي خود حفظ كند و هم اينكه با زمينگيركردن و از ميدان به در كردن‌ توليدكننده‌های دارو سهم واردات دارو به بازار ايران را بيش از پيش افزايش دهد. به نظر مي‌رسد اين بساط هوچي‌گري بايد از ميان برداشته شود زيرا توسعه واردات دارو و افزايش انحصار بخش خصوصي در واردات دارو برخلاف نص صريح سياست‌هاي كل نظام و اقتصاد مقاومتي است.
 در اين بين بايد بخش خصوصي نيز در كنار بخش‌هايي چون هلدينگ دارويي تأمين اجتماعي، بانك ملي و گروه انقلابي دارويي بركت، انرژي و سرمايه خود را روي توليد دارو در داخل كشور بگذارد تا معادله زيانبار كنوني واردات دارو كاملاً عكس شود، به نحوي كه 90 درصد واردات داروي ضروري به كشور در اختيار دولت و نهادهاي انقلابي چون گروه دارويي بركت و ستاد فرمان اجرايي امام قرار گيرد تا بدين واسطه در كناربرچيده‌شدن چالش‌هايي چون گرانفروشي، كم‌فروشي، احتكار، فرار مالياتي، خطرات بيولوژيكي ناشي از واردات دارو توسط بخش خصوصي (به دليل آنكه عمده توليدكنندگان دارو در دنيا تحت نفوذ صهيونيست‌ها هستند) شاهد رشد و شكوفايي صنعت دارويي كشور و تقويت نظارت بر عملكرد واردكنندگان دارو در كشور باشيم.

بي‌توجهي نهادهاي نظارتي چون سازمان غذا و دارو، سازمان بازرسي و شوراي رقابت به واردات دارو باعث شده است سهم بخش خصوصي از حوزه واردات دارو به 90 درصد افزايش يابد و يك شركت خصوصي واردات 10 درصد از ارزش ريالي كل داروي مصرفي كشور را در اختيار بگيرد كه اين امر نشانه نفوذ خزنده و خطرناك افرادي براي به انحصار كشيدن 100درصدي واردات داروي كشور است، از سوي ديگر حضور نداشتن نماينده دائم سازمان بازرسي كل كشور در سازمان غذا و دارو سلامت عمومي مردم جامعه را به خطر مي‌اندازد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن