تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821094261




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آتش‌بس قريب‌الوقوع حماس و رژيم صهيونيستي در نوار غزه


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: آتش‌بس قريب‌الوقوع حماس و رژيم صهيونيستي در نوار غزه


خاورميانه- گروه بين‌الملل:
درحالي كه برخي خبرگزاري‌هاي عربي از آغاز آتش بس ميان رژيم صهيونيستي و فلسطين از روز پنجشنبه خبر مي‌دهند،

اما اسماعيل هنيه، نخست وزير دولت فلسطين ديروز بدون اشاره به زمان خاصي براي آغاز آتش‌بس اعلام كرد كه گفت‌وگوهاي صلح با ميانجيگري مصر ميان حماس و رژيم صهيونيستي رو به پيشرفت است.

به گزارش خبرگزاري رويترز، اسماعيل هنيه كه در جمع شماري از فلسطينيان در غزه سخن مي‌گفت، اظهار داشت: مذاكرات در مصر درباره برقراري آتش بس به پايان خواهد رسيد و پايان اين مذاكرات جوابگوي خواسته مردم فلسطين در لغو محاصره، گشودن گذرگاه‌ها و متوقف شدن حملات است.

وي افزود: ما به خواسته‌هاي خود براي لغو محاصره، گشودن گذرگاه‌ها و توقف حملات به مردم فلسطين پايبند هستيم و برقراري آتش بس، همزمان خواهد بود و از غزه آغاز خواهد شد و سپس به كرانه باختري رود اردن گسترش خواهد يافت.

در همين ارتباط مركز اطلاع رساني فلسطين هم گزارش داد كه جمال ابوهاشم و دكتر خليل الحيه از اعضاي دفتر سياسي حماس بامداد ديروز دمشق را به مقصد قاهره ترك كرده و در قالب هيات حماس وارد دمشق شدند، رياست اين هيات را موسي ابومرزوق نايب رئيس دفتر سياسي حماس بر عهده دارد.

اين اقدام پس از نشست‌هاي متعدد اين دو مقام بلند پايه حماس با ديگر اعضاي دفتر سياسي اين جنبش در دمشق صورت گرفت.

گفتني است كه ابوهاشم و الحيه با ديگر اعضاي دفتر سياسي حماس طرح پيشنهادي رژيم صهيونيستي در زمينه آتش بس را مورد بحث و بررسي قرار دادند.

اين پيشنهاد را عمر سليمان وزير اطلاعات مصر به حماس داده است. اين دو مقام حماس از هرگونه توضيح درباره جزئيات و مفاد اين طرح پيشنهادي خودداري كردند.

از سوي ديگر يك مقام فلسطيني آگاه از روند مذاكرات قاهره، گفته است كه با شروع آتش بس، تلاش‌ها براي آزادي گلعاد شليت سرباز اسير اسرائيلي با جديت بيشتر از سرگرفته خواهد شد. رژيم صهيونيستي پيش از اين آزادي شليت را از محورهاي مذاكرات خود با حماس اعلام كرده بود.

حماس نيز ضمن مخالفت با اين موضوع گفته بود كه ماجراي سرباز اسرائيلي دربند حماس بايد درمذاكرات جداگانه‌اي پيگيري شود.

وي افزود كه اسرائيل با گشايش معبر المنطار، مهم‌ترين گذرگاه تجاري غزه و نيز با ورود مواد غذايي، مواد ساختماني و ديگر كالاهاي اساسي براي ازسرگيري فعاليت حدود 4 هزار كارگاه در اين شهر، موافقت كرده است.

اين مقام ادامه داد كه گذرگاه رفح واقع در مرز غزه و مصر بسته خواهد ماند و ازسرگيري مذاكرات درخصوص گشايش آن به پس از اجراي آتش بس موكول مي‌شود.

جزئيات طرح آتش بس مصر

منابع فلسطيني ديروزجزئيات توافق آتش بس حماس و اسرائيل را كه شامل3مرحله است فاش كردند.

به گزارش پايگاه اينترنتي المحيط، اين توافق شامل بازگشايي گذرگاه رفح و نظارت نداشتن اسرائيل بر آن و نيز جدايي پرونده گلعاد شليت از موضوع آتش بس خواهد بود.

منابع آگاه حماس گفته‌اند كه توافق مذكور مبتني بر اين است كه مصر در روزهاي آتي ساعت صفر را براي آغاز آتش‌بس به گونه‌اي كه پيش از كرانه باختري به‌مدت 6 ماه در نوار غزه اجرا شود، اعلام خواهد كرد.

مرحله نخست، ۳ روز پس از اعلام ساعت صفر آغاز خواهد شد كه به موجب آن اسرائيل، گذرگاه‌هاي تجاري المنطار در شرق غزه و صوفا در شمال شرق رفح در جنوب نوارغزه را بازگشايي خواهد كرد و اجازه ورود كالاهاي ضروري و مواد خوراكي را خواهد داد.

مرحله دوم كه پس از يك هفته آغاز خواهد شد، شامل رفع ممنوعيت ورود بيشتر كالاها و مواد خام ضروري خواهد بود.

اسرائيل در اين ميان استثنايي قائل خواهد بود و به كالاها و موادي همچون مواد شيميايي كه در توليد سلاح و مواد منفجره به كار گرفته خواهد شد، اجازه ورود نخواهد داد.در مرحله سوم نيز كه پس از يك هفته آغاز مي‌شود، نشستي براي بررسي سازوكار بازگشايي گذرگاه مرزي رفح برگزار خواهد شد.

تاريخ درج: 28 خرداد 1387 ساعت 21:53 تاريخ تاييد: 29 خرداد 1387 ساعت 00:59 تاريخ به روز رساني: 29 خرداد 1387 ساعت 00:57
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن