تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر خانه‏اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819696629




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ملاعلی سمنانی، حکیمی برای تمام دوران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ملاعلی سمنانی، حکیمی برای تمام دوران سمنان- ایرنا- ملاعلی سمنانی معروف به حکیم الهی حدود 2 قرن پیش در بین مردم سمنان می زیست و بعد از گذشت 194 سال از وفاتش، هنوز یاد و خاطره این حکیم در بین مردم زنده است و در واقع حکیمی برای همه دوران هاست و چراغ معرفتی که برای همیشه روشن است.


سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان، روز چهارشنبه با اشاره به مقام و منزلت حاج ملاعلی سمنانی معروف به حکیم الهی، گفت: مردم داری و ساده زیستی از ویژگی های اصلی حکیم الهی است و به همین دلیل بعد سالها فراموش نشده است.آرزو گلکار روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه حکیم حاج ملاعلی سمنانی فرزند حاج محمد صادق(نخستین امام جماعت مسجد سلطانی) در سال 1243 هجری قمری در سمنان به دنیا آمد، افزود: حکیم از شاگردان مرحوم حاج ملا هادی سبزواری بود و سرانجام در سال 1333 هجری قمری دیده از جهان فرو بست.وی با اشاره به اینکه حکیم الهی سالهای زیادی را در حوزه های علمیه نجف و کربلا به تحصیل معارف اسلامی مشغول بود، اظهارداشت: حاج ملا علی در 18 سالگی به همراه پدر، حج گزارد، پس از مدتی به اصفهان سفر کرد و ریاضیات و هیئت و نجوم را در مدرسه جده آموخت و سپس به کربلای معلّا برای به تحصیل فقه و اصول عزیمت کرد.وی می گوید: حکیم الهی در 24 سالگی و برای تکمیل آموخته های خود به نجف اشرف رفت و پس از طی مدارج علمی، به سمنان بازگشت و به ارشاد خلق و امامت جمعه و جماعت مشغول شد. سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان یادآور شد : آوازه ملا هادی سبزواری حکیم و عالم بزرگ فلسفی، حاج ملاعلی را برای شاگردی در محضر حکیم راهی سبزوار کرد و مدت کسب فیض و مباحثه وی با حاج ملاهادی متخلص به اسرار حدود چهار سال طول کشید.وی ادامه داد : گفته شده عده ای در قالب کاروان از سمنان، در سبزوار به خدمت حاج ملا هادی می رسند و تقاضا می کنند که حاج ملاعلی برای هدایت مردم سمنان، به زادگاه خود برگردد، حاج ملا هادی نیز پاسخ خود را به کاروان سمنانیان زائر امام رضا (ع) پس از بازگشت از زیارت بارگاه حضرت ثامن الحجج، موکول می کند و پس از بازگشتن زائران سمنانی، حکیم سبزوار اذعان می کند که دیگر چیزی ندارد که به حاج ملاعلی بگوید، اما آمدنش به سمنان یا اقامت در سبزوار، به اختیار اوست.گلکار تصریح کرد : سرانجام، حکیم الهی به زادگاه خود، سمنان بر می گردد و مدت40 سال به کار درس و بحث و مسجد و مدرسه می پردازد.حکیم الهی سمنانی، همان گونه که عادت وی در ساده گویی و بذله پردازی بوده، درباره دیدار با حاج ملاهادی می گوید: وقتی که از عتبات بازگشته بودم ، به سبب غرور علمی، خیلی پُر باد بودم، چون به خدمت حکیم سبزوار رسیدم، وی سوزنی به من زد، همه باد غرور من خالی شد! ** سراج الهدی حاج ملا علی، آئین چراغ خاموشی نیستسرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان می گوید: مقام و منزلت حکیم الهی در دوران خود به حدی بالا بوده است که ادیب الممالک فراهانی شعری را در رثای وی می سراید که با این مصرع آغاز می شود: سراج الهدی حاج ملا علی.گلکار ادامه داد : ادیب الممالک فراهانی از اُدبای بزرگ زمان خود بوده که هم اهل سیاست بود و هم روزنامه می نوشت و امیری تخلص می کرد و بر ادب گذشته ایران احاطه داشت، ادیب الممالک سال ها ریاست دادگستری سمنان را بر عهده داشت و با حکیم الهی محشور بود .وی بیان داشت: این کار حکیم به پیروی از امامان معصوم (ع) بود و از محل کشاورزی خود به مسجد می آمد و پس از اقامه نماز، به موعظه و ارشاد خلق می پرداخت. وی با اشاره به اینکه حاج ملا علی هیچ نوکری در خانه نداشت، افزود: حکیم مردم را به اعتکاف دعوت می کرد، نماز جمعه را واجب می شمرد و همه را به شرکت در آن فرا می خواند. وی گفت: بر اساس اسناد و مدارک تاریخی موجود، حکیم الهی در سال کمبود نان و خشکسالی، با تدبیر به میدان آمد و در برابر حاکم جبار و فرصت طلب و سود جو، ایستاد و به یاری برخی از یاران خود، نان ارزان و مرغوب، به مردم داد، برای حمایت از کشاورزان نیز هنگامی که بادمجان در سمنان آماده برداشت می شد، به قصابان سفارش می کرد تا گوشت را ارزان کنند تا پول مردم صرف خرید بادمجان شود و باری بر دوش ضعیفان نباشد.می گویند روزی در موعظه بعد از نماز، به بازاریان گفت که شنیده ام که زائران امام رضا (ع) عازم مشهد مقدس اند و چند روز دیگر به سمنان می رسند، مواظب باشید که کلاه بر سرتان نگذارند، این جمله را روزهای بعد هم تکرار کرد تا این که یکی از بازاریان گفت که: آقا اگر ما کلاه سر آنها نگذاریم، آنها نمی توانند کلاه سر ما بگذارند، حکیم با خنده در پاسخ می گوید که کلاه همین است، کم و گران می دهید، آنها ایمان شما را می برند، کلاه حقیقی و عبرت آموز که باید همه بدانند، همین است. **مولف 25 کتاب سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان با اشاره به مقام علمی و معنوی بالای حکیم الهی، گفت: علمای بزرگ زمان از جمله حاج ملاهادی سبزواری و حاج ملاعلی کنی، وی را تصدیق و تکریم کرده اند و اعتمادالسلطنه در کتاب «الماثر و الاثار» وی را «جامع علوم عقلی و نقلی» می دانست.وی با اشاره به اینکه تعداد تالیفات حکیم در فقه و اصول و حکمت، بیش از 25 کتاب بود، افزود: عوامل مختلفی از جمله علاقه نداشتن حکیم الهی به شهرت، موجب به یادگار نماندن بسیاری از این آثار شد.گلکار گفت: نسخه خطی مجموعه رسالات در باب فقه و اصول، نسخه خطی کتاب خلاصه الحساب، نسخه خطی رساله در علم حساب، نسخه خطی کتاب جنگ، نسخه خطی رساله در بحور شعری، نسخه خطی خلاصه گنجینه الاسرار از مولانا محمود علی دلدار به انضمام حواشی حاج ملاعلی، نسخه خطی خلاصه شمس المناره از تصنیفات احمدقمی به انضمام حواشی حاج ملاعلی و نسخه خطی رساله در خواص حروف، جفر و تنجیم از جمله آثار به جای مانده از حکیم سمنانی است.**از پرواز با هواپیما خبر داده بودگلکار با اشاره به اینکه حکیم الهی پیش بینی های جالب توجهی در مورد آینده داشت، گفت: بر اساس نظر حکیم «قریبا آسمان ها جاده می شود! کاروان ها بر فراز آسمان ها به حرکت در می آیند» که شاید در زمان وی درک نمی شد، ولی حالا پرواز با هواپیما امری عادی است.می گویند فرد باغ داری از جفای برادرش می نالید که مراعات کشت مرا نمی کند و از همجواری او به ستوه آمده ام، حکیم به گویش سمنانی می گوید: «بنجی ننجا، ننجا بنجی»(دیوار بکشی، عذاب نکشی، دیوار نکشی، عذاب بکشی).در کتاب «تاریخ سمنان» تالیف عبدالرفیع حقیقت نیز آمده است: «گویا یکی از ثروتمندان محله لتیبار سمنان که منزل وی در جوار آب انبار عمومی محله بوده، به مردم پیشنهاد می کند که لوله آبی از آب انبار مذکور به خانه خود بکشد، در عوض روشنایی آب انبار را تضمین می کند. مردم از حکیم الهی، مانند بسیاری از امور، کسب تکلیف می کنند. حکیم با شعری به گویش سمنانی جواب می دهد: « چلا ممره ممونه تاریک / لوکه ممونه دراز و باریک»( چراغ خاموش می شود و فضا تاریک می ماند، در حالی که آن سوراخ دراز و باریک می ماند و حق حقوقی ایجاد می کند)**وقتی حکیم الهی قحطی را در سمنان شکستبه گزارش ایرنا، در سال 1320 هجری قمری در سمنان قحطی اتفاق افتاد و محتکران گندمها را پنهان کردند، حاکم سمنان هم از فرصت استفاده کرد و از سوداگران غله بهره ها برد، مردم از گرسنگی به حاجی ملا علی متوسل شدند. حکیم الهی فریاد گرسنگان را به حاکم رساند و حاکم چاره ای نکرد، حاجی ملاعلی پیامی به حاکم فرستاد که هر گاه نان به مردم نرسد، شخصی دکان نانوایی باز می کند و نان ارزان و فراوان خواهد فروخت، سرانجام حاجی ملا علی به همراهی ثروتمندان سمنان ، دامغان و شاهرود قحطی این شهر را شکست و همه مردم این شهر نان خوب و ارزان و فراوان گرفتند. همچنین گفته شده حاج ملا علی سمنانی تنوری در خانه داشت که در آن نان می پخت، یک روز رو به زن نانوا کرد که در کنار تنور بود و نان می پخت و گفت: این هیزم حیف است که همچنان به داخل تنور می ریزی می سوزانی. کمی صرفه جویی کن و به همان اندازه هیزم بریز که با آن همان اندازه نان می پزی.**پذیرش مبلغات مسیحی در مسجد گلکار افزود: پذیرش مبلغان مسیحی در مسجد و مباحثه با آنها در زمینه های مختلف نیز ناشی از سعه صدر حکیم است، حتی وصیت کرده بود که پیکرش را در قبرستان عمومی شهر در آن زمان، در «علمدار» به خاک بسپارند تا همان گونه که خود در میان مردم زیست، پیکرش نیز از آن ها، دور و جدا نماند و ده ها سال بعد از رحلت حکیم، نوه اش حاج عبدالجواد الهی در سال 1327هجری شمسی اقدام به احداث آرامگاهی برای حکیم کرد .مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان نیز با بیان اینکه عالم واقف حاج ملا علی حکیم الهی نقش موثری در ایجاد موقوفات در دوره قاجاریه در منطقه قومس داشت، می گوید: حکیم الهی مناعت طبع، قناعت و صرفه جویی را سرلوحه زندگی خود قرار داد و آنچه با پس انداز اموال خود به دست آورد را به صورت موقوفاتی در دامغان، شهمیرزاد و سنگسر برای استفاده موقوف علیهم از خود به یادگار گذاشت.حجت الاسلام عبدالله واحدی به بخشی از موقوفات منتسب به حاج ملا علی حکیم الهی اشاره کرد و گفت: تاثیر این عالم جلیل القدر در توسعه فرهنگ وقف، از نزدیکان و خانواده اش آغاز شد، چنانچه که فرزند ایشان حجت الاسلام و المسلمین حاج عبدالعلی الهی نیز 27 باب دکان تکیه پهنه و مقداری آب را وقف کرد.وی افزود: بیشتر این موقوفات با نیت اقامه عزاداری سیدالشهدا و عزاداری خامس آل عبا ایجاد شد، زیرا در آن زمان نیاز جامعه همین امر بود تا مردم در خصوص عزاداری سید الشهدا و نقش امام حسین(ع) در احیای اسلام مطلع شوند.واحدی افزود: ابعاد شخصیتی این عالم برجسته بسیار مفصل است و وی در حوزه های مختلف به عنوان اسوه و نمونه زبانزد مردم عصر خود بوده است و جالب اینجاست که چنین شخصیتی با آن جایگاه و اقتدار اجتماعی، در نهایت زهد و تقوی و ساده زیستی زندگی می کرد.**مرمت موزه گرمابه پهنه سمنان از یادگارهای حکیمسرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان با اشاره به نقش موثر حکیم الهی در مرمت گرمابه پهنه سمنان که در حال حاضر به عنوان موزه کاربری دارد، گفت: این گرمابه، در سال 856 هجری قمری در زمان سلطنت ابوالقاسم با برخان، پادشاه تیموری و به دستور وزیر وی، خواجه غیاث الدین بهرام سمنانی ساخته شد و در سال 1312 هجری قمری در زمان سلطنت مظفرالدین شاه و به دستور حاج ملا علی حکیم الهی، تعمیر و تجدید بنا شد. **خشت های دفع بلای حکیم در چهار گوشه سمنانگلکار گفت: یکی از موضوعاتی که به حکیم نسبت می دهند و در بین مردم هم بسیار شنیده می شود، موضوع خشت هایی است که گفته شده حکیم در چهار گوشه سمنان برای دفع بلا گذاشته است.وی افزود: می گویند حکیم چهار خشت را گرفته و بر آنها دعا خوانده و خشت ها را در چهار گوشه سمنان خاک کرده تا شهر سمنان از بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل، در امان باشد. **چرا حکیم؟گلکار در رابطه با علت اینکه چرا از حاج ملاعلی به عنوان «حکیم» یاد می شود، گفت: حاج ملا علی در علم و حکمت سر آمد روزگار خود بود و در حکمت و نجوم و علوم الهی حرف تام و تمام را می زد و اغلب در مسائل دینی و اجتماعی نظریه های بسیار صریح و روشن را ابراز می کرد.وی افزود: حاج ملا علی در تمام مدت عمر خود با جدیت تمام با خرافات و عوام فریبی مبارزه می کرد و اغلب محفل درس او پر از جمعیت بود و با داشتن علوم بسیار و سواد بالای علمی، به راحتی با مخاطبین خود ارتباط برقرار می کرد .سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان با اشاره به کسب فیض حاج ملا علی از محضر ملاهادی سبزواری ، گفت: این 2 بزرگوار روزی بر سر وحدت وجود با یکدیگر بحث می کردند و کار بدانجا می رسد که دیگر جائی برای بحث باقی نمی ماند و حاج ملا علی از ملا هادی می خواهد ادامه دهد، ولی وی امتناع می کند و به زبان طنز عرفانی و روحانی و به تقلید از لهجه سمنانی می گوید: « تا همنجه بیامیچه وس» یعنی «تا اینجا که آمدی بس است و دیگر ادامه نده.» گلکار با اشاره به سایر ویژگی های اخلاقی حکیم الهی گفت: عصبانی نمی شد و به کسی بی احترامی نمی کرد، صاحب کمالات اخلاقی بود و از داشتن اعمال صوفیانه و زهد ریائی به شدت پرهیز می کرد و داشتن این گونه رفتارها موجب شده بود تا حاج ملاعلی به عنوان یک شخصیت معنوی و روحانی در روح و روان مردم راه یابد و مردم نیز سعی می کردند به او تاسی کنند و هر گاه با مشکلی مواجه می شدند به او مراجعه می کردند .**آرامگاه حکیم، میعادگاه مشتاقان نور معرفت/حاج ملا علی سمنانی بهر مردم چراغ نورانیسرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان با بیان اینکه آرامگاه حکیم الهی در سال 1327 هجری شمسی به همت نوه اش حاج عبدالجواد الهی بنا شده است، گفت: این مکان در نزدیکی میدان امام خمینی(ره) شهر سمنان و در کنار خیابان حکیم الهی واقع شده است.گلکار افزود: آرامگاه حکیم در فضایی مشجر و با صفا و در فضای باز قرار گرفته است و در اطراف آن و بر روی دیوارهای اطراف و سَردر، کتبه هایی از جنس کاشی قرار دارد.در آرامگاه حکیم الهی سمنانی چراغ های زیادی روشن است.7342/6026/






02/04/1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن