تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820634773




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحلیلی بر کودتای نافرجام ترکیه


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: جعفر حق پناه در ایران نوشت: تحلیل کودتای نافرجام ترکیه، صرفنظر از اصل مجاورت جغرافیایی و معنوی این رویداد و پیوستگی‏های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی این کشور با ایران، به جهت پیامدهای منطقه‌‏ای آن نیز بر منافع و امنیت ملی کشورمان حائز اهمیت فراوانی است که ذیلاً به برخی نکات در این ارتباط اشاره می‏ شود:

الف: بیش از هر چیز تحلیل علت‏ شناختی، روندشناسی و فرجام‏ شناسی این رویداد براساس واقعیات عینی و پرهیز از گمانه‌زنی‏‌های توهم‏‌زا مانند توطئه‏‌انگاری کودتا و طراحی آن از سوی حکومت اردوغان یا یک دولت دیگر ضرورت دارد. ترکیه مانند سایر جوامع جدید پیچیده‌تر از آن هست که به راحتی بتوان به این گونه مهندسی‏‌های ناشیانه روی آورد.

ب: در غیاب رسانه‏‌های حاکمیتی تحت کنترل کودتاگران، شبکه‏‌های اجتماعی و نهادهای مدنی نقش مؤثری در شکست طرح کودتا داشتند و آنها با اطلاع‏‌رسانی آگاه‌‌سازی، سازماندهی و ترغیب مردم به مقاومت قابلیت‏های بی‏‌بدیل خود را به نمایش گذاشتند و حضور توده ‌وار مردم در خیابان را که تنها می‏ توانست هرج  و مرج مضاعف به همراه آورد را به شبکه اجتماعی متشکل از شهروندانی آگاه به شرایط و مطالبات خویش بدل نمودند.

ج: البته اقدام ناموفق نظامیان در ترکیه، شکنندگی وضعیت ثبات سیاسی و دموکراسی در کشوری که روزگاری داعیه‏‌دار تبدیل شدن به الگوی توسعه و حکمرانی مطلوب در منطقه را بر سر می‏ پروراند را بازنمایی می‏ کند؛ با این همه باید به نقش مؤثر جامعه مدنی در این کشور اشاره کرد که برای اولین بار طی 5 دهه گذشته، پنجمین تلاش نظامیان برای مداخله در حوزه سیاست را ناکام نهاد. مطالعه تطبیقی کودتای ناموفق اخیر ترکیه با کودتای پیروز دو سال گذشته در مصر درس‌آموز است.

د: آنچه ترکیه را با وجود برخی پیشرفت‏های نامتوازن اقتصادی و علمی به سمت بی ‏ثباتی شدید سوق داد، ماجراجویی در سیاست خارجی بویژه در بحران سوریه از یک سو و ایجاد انسداد سیاسی، انسجام ‏زدایی در داخل و دامن‏ زدن به گسست‏ های اجتماعی بویژه شکاف‏های قومی مذهبی بود که جامعه را به سمت قطبی شدن راند و بخشی از گروه‏ها و نخبگان به حاشیه رانده شده را به طراحی کودتا واداشت.

ﻫ: رسانه‏‌های دولتی، غیردولتی و شبکه‏‌های اجتماعی ایرانی توجه  درخوری نسبت به این رویداد نشان دادند. با وجود همزمانی این واقعه با رویداد تروریستی فاجعه‌بار در فرانسه و همنوایی عمومی مردم و دولت جمهوری اسلامی با قربانیان عملیات تروریستی در نیس، اصل مجاورت و در هم تنیدگی مسائل و نیز دغدغه‏‌های مشترک دو کشور همسایه باعث شد که واکنش‏های گسترده و سریع نسبت به این رویداد در کشورمان رقم بخورد. در عین حال باید به ضعف در ارتباطات مستقیم میان دو کشور همسایه و بروز معضل همیشگی تغذیه خبری از رسانه‏‌های غربی نیز اذغان نمود.
و: جمهوری اسلامی ایران از هیچ‌گونه بی ‏ثباتی و آشوب در مناطق همجوار و کشورهای همسایه از جمله ترکیه سود نمی‏ برد. تجربه دهه‏‌های اخیر تحولاتی منطقه‌‌ای نشان می‏ دهد که با وجود برخی فرصت‏‌سازی‏های پرهزینه موقتی،بی ‏ثباتی در منطقه عمدتاً به افزایش مداخلات خارجی انجامیده و در درازمدت جز افزودن بر هزینه‏‌های سیاسی و ملی برای کشورمان ارمغانی نداشته است.

ز: واکنش بهنگام مسئولان دولتی و رسانه‌‏های کشورمان و ابراز نگرانی، محکومیت اقدام کودتاچیان و دفاع از برقراری نظم و ثبات در کشور همسایه، امری لازم و ضروری بود. سرعت عمل در این ماجرا علاوه بر تبیین موضع اصولی کشورمان برابر این گونه اقدامات غیراصولی و مردم‌ستیزانه، مجال بهره‏‌برداری جریان‏ها و دولت‏های رقیب را که هرگونه ماجراجویی منطقه‏ ای را به شکلی به جمهوری اسلامی ایران منتسب می‏ کنند، سلب نمود.

در پایان باید گفت با وجود برخی انتقادات صریح و اصولی ایران به رویکردهای منطقه‌‏ای ترکیه و فاصله و رقابت‏های موجود میان دو کشور در عراق و سوریه و اخیراً مناسبات آنکارا و تل آویو، این بی‏ ثباتی‏‌ها مبنای تنظیم مناسبات و قدرت افکنی کشورمان در برابر دولت‏های همسایه به شمار نمی‌آیند.

ترکیه طی ماه‌های اخیر و پس از روی کار آمدن نخست وزیر جدید، چرخش معناداری در سیاست خارجی در پیش گرفته که امیدها به ابتکارات منطقه‏‌ای و همکاری‏های دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران برای کاهش بحران در منطقه بویژه بحران در سوریه را افزایش می‏ دهد.




۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن