تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کـس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راض...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816188806




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باید هزینه ارتکاب سرقت را بالا برد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: باید هزینه ارتکاب سرقت را بالا برد
طرح‌هاي گسترده‌اي در پليس براي متلاشي كردن باندهاي سرقت اجرا شده است.
نویسنده : حسین فصیحی 


طرح‌هاي گسترده‌اي در پليس براي متلاشي كردن باندهاي سرقت اجرا شده است. مأموران پليس در جريان اين طرح‌ها سارقان را بازداشت و بعد از تشكيل پرونده و انجام مراحل قانوني روانه زندان مي‌كنند. پرسش اساسي اين است كه چرا با وجود اجراي اين طرح‌ها هنوز نگراني عمومي از وقوع جرائم سرقت وجود دارد؟ موضوعي كه فرماند‌هان پليس هم اعلام كرده‌اند كه يكي از اهداف اجراي طرح‌هاي مبارزه با سرقت، پاسخ به مطالبات عمومي جامعه است.

اين روزها كمتر كسي را مي‌توان پيدا كرد كه خود يا نزديكانش هدف سرقت قرار نگرفته باشد. اين موضوع به معناي فراگير شدن پديده سرقت است. درباره چرايي ارتكاب سرقت، دلايل متفاوتي مطرح مي‌شود. از جمله اين دلايل كه همواره مطرح شده است، گسترش بيكاري، فقر و اعتياد به مواد مخدر است. اين دلايل كليتي از ماجرا را شامل مي‌شوند و رفع آنها از توان دولت ‌هم خارج است؛ چراكه اين دلايل در بي‌توجهي همين دولت‌ها و در گستره زمان طولاني حاصل شده است. اين غفلت‌ها سبب شده است تا اين روزها سارقان با خشونت بيشتري دست به ارتكاب جرم بزنند. مهم‌ترين موضوع در اين بين فراهم بودن بستر جرم و پايين بودن هزينه مجازات سارقان است. بررسي پرونده‌هايي كه گزارش آن به صفحه حوادث راه پيدا مي‌كند، حكايت از اين دارد كه بخش مهم موفقيت سارقان در گرو بي‌توجهي شهروندان به اصول پيشگيري است. مجهز نكردن بانك يا طلافروشي به دوربين مداربسته، همراه بردن پول نقد، نگهداري مقدار زياد پول و طلا در خانه، نگهداشتن رمز كارت عابربانك كنار كارت و بي‌احتياطي‌هايي از اين دست نقش مهمي در بالا بودن آمار سرقت داشته است، بنابراين بايد توجه داشت كه توجه به هشدارها مي‌تواند در كاهش ميزان سرقت‌ها نقش داشته باشد. البته نبايد فراموش كرد كه سارقان همواره در حال به‌روز كردن شيوه‌هاي خود هستند كه پليس و رسانه‌ها بايد در اين باره به شهروندان اطلاع‌‌رساني كنند.

بخش مهم ديگري از موفقيت سارقان در ناكارآمدي شيوه‌هاي برخورد با پديده سرقت است. وقتي يك فرد سارق بازداشت و به حبس محكوم مي‌شود، بعد از رهايي از زندان معمولاً با احتياط بيشتري مرتكب جرم مي‌شود. زندان، مكاني است كه اشخاص از نظر فيزيكي، محدود و توقيف و معمولاً از آزادي‌هاي شخصي محروم مي‌شوند، بنابراين سارق بعد از آزادي از زندان و به دست آوردن آزادي شخصي، مانعي براي بروز جرم نمي‌بيند. ثبت سابقه در كارنامه يك سارق او را از داشتن هيچ كدام از حقوق شهروندي كه داشته محروم نمي‌كند. او مي‌تواند آزادانه رانندگي كند، به هر شهر يا كشوري سفر كند، يارانه دولتي‌ دريافت كند، بدون اينكه از سوي سازمان يا پليس تحت كنترل قرار داشته باشد. داشتن همه اين امتيازات را مي‌توان به معناي پايين بودن هزينه جرم تلقي كرد. همين موضوع سبب مي‌شود تا فرد سارق با تكرار جرم در حال تردد بين زندان و جامعه باشد. وجود سارقان سابقه‌دار دو پيامد ناگوار ديگر هم به همراه دارد. انگيزه پليس براي برخورد با سارقان را كاهش مي‌دهد و باعث ايجاد حس ناامني در جامعه مي‌شود. مأموران پليس مي‌دانند بسياري از مجرماني را كه راهي زندان مي‌كنند، چند روز يا چند ساعت ديگر بار ديگر به همان اتهام در خيابان‌ها دستگير خواهند كرد. بي‌پروايي سارقان در ارتكاب جرم و ترس نداشتن از ساختارهاي قانوني، اتفاق ناگواري است كه در كشور رخ داده است.

موضوع ديگر، كمبود تجهيزات و امكانات پليس در برخورد با مجرمان است. امنيت مهم‌ترين موضوع همه دولت‌هاست و پليس به عنوان يكي از ابزارهاي مهم در تأمين امنيت، بايد به بهترين تجهيزات روز مجهز و از حمايت قاطع قانوني در برخورد با مجرمان برخوردار باشد. به عنوان خبرنگار در دادگاه‌هاي بسياري حضور داشته‌ام كه مأمور پليس در جريان تعقيب و گريز سارق را هدف قرار داده و سپس به عنوان قاتل محاكمه شده است. بدون ترديد اين مأمور پليس در صورتي كه قصاص نشود و به شغل سابق خود باز گردد، هرگز سارقي را كه مشغول سرقت است، دستگير هم نخواهد كرد.
بررسي خبرهاي زورگيري و تعرض به نواميس نشان مي‌دهد كه بسياري از اين حوادث در خروجي‌هاي شهر مثل ميدان آزادي اتفاق مي‌افتد. سارقان در پوشش مسافربر مردم را سوار كرده است و در محل خلوتي بين راه اموالشان را سرقت و گاه به قتل مي‌رسانند. مهم‌ترين موضوع در ارتكاب اين نوع از سرقت‌ها اطمينان سارقان از حضور نداشتن گشت‌هاي پليس در اين مكان‌ها است.
هر چند تلاش‌هاي بسياري براي مبارزه با سرقت در جريان است، اما نگراني عمومي در اين بين با حرف و شعار برطرف نمي‌شود. بايد دغدغه‌هاي موجود توجه و براي رفع آن هزينه كرد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن