تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820923835




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجهيزات پزشكي قاچاق از مبادي رسمي وارد مي‌شود!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تجهيزات پزشكي قاچاق از مبادي رسمي وارد مي‌شود!
نماینده مجلس: حقوق مأموران گمرک‌پایین است پس روی قاچاق چشم‌پوشی می‌کنند! / قاچاق در حوزه دارو و تجهيزات پزشكي با وجود اجراي طرح تحول سلامت و نظارت بيشتر روي ورودي و خروجي بيمارستان‌ها همچنان ادامه دارد...
نویسنده : زهرا چيذري 


قاچاق در حوزه دارو و تجهيزات پزشكي با وجود اجراي طرح تحول سلامت و نظارت بيشتر روي ورودي و خروجي بيمارستان‌ها همچنان ادامه دارد و اين موضوع تا حدي جدي است كه حسينعلي شهرياري، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس معتقد است قاچاق تجهيزات پزشكي از مبادي رسمي كشور انجام مي‌شود. اين در حالي است كه مدير‌كل نظارت و ارزيابي تجهيزات و ملزومات پزشكي سازمان غذا و دارو از برنامه ويژه اين سازمان براي مقابله با قاچاق تجهيزات پزشكي گفته بود و وعده داده بود اين سازمان مسير قاچاق تجهيزات پزشكي را نا‌امن مي‌كند.
حوزه سلامت انگار جذابيت‌هاي زياد و فضاهاي گسترده‌اي براي انواع و اقسامي از تخلفات دارد. از پزشكاني گرفته كه با چشم بستن به روي قسمي كه خورده‌اند زير‌ميزي مي‌گيرند و به خاطر درآوردن پول بيشتر اعمال جراحي دروغين انجام مي‌دهند و در مواردي مانند نمونه ارتوپد بيمارستان ميلاد دست‌شان رو مي‌شود گرفته تا قاچاقچيان دارو و تجهيزات پزشكي كه البته انگار اطلاعات پزشكي خوبي دارند و از كم و كيف انواع و اقسام داروها و تجهيزات پزشكي سر در مي‌آورند. خلاصه اينكه متاع تجارت در حوزه سلامت با ارزش‌ترين كالاي موجود در اين جهان يعني جان انسان‌هاست و وقتي نظارت مناسبي از سوي دستگاه‌هاي ذي‌ربط وجود نداشته باشد، ‌به گفته حسينعلي شهرياري قاچاق تجهيزات پزشكي از مبادي رسمي كشور صور مي‌گيرد؛‌ به همين سادگي !
 
قبضه 30 درصد بازار ايران
هر‌چند آمار دقيقي از قاچاق تجهيزات پزشكي وجود ندارد اما كارشناسان اين حوزه، تخمين مي‌زنند حدود 30 درصد بازار 5 ميليارد دلاري تجهيزات پزشكي در ايران، در زمره كالاهاي قاچاق قرار مي‌گيرد. به گفته دكتر حسين سلمان‌زاده، ‌رئيس انجمن توليدكنندگان تجهيزات پزشكي، دندانپزشكي و آزمايشگاهي برخي بيمارستان‌هاي دولتي و خصوصي، مشتري اين تجهيزات پزشكي قاچاق هستند، زيرا مي‌توانند محصولات قاچاق را با قيمت كمتري بخرند و فروشنده كالاهاي قاچاق هم تسهيلات متعددي مثل فروش اقساطي براي خريداران بيمارستاني قائل مي‌شود. استفاده از تجهيزات پزشكي قاچاق حتي در بيمارستان‌هاي دولتي موضوعي است كه پيش از اين از سوي رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو هم تأييد شده بود. ديناروند اما قول داده بود به اوضاع نابسامان تجهيزات پزشكي سر و ساماني بدهد.
 
برنامه ويژه‌اي براي نظارت
مدير‌كل نظارت و ارزيابي تجهيزات و ملزومات پزشكي سازمان غذا و دارو چندي پيش درباره قاچاق تجهيزات پزشكي گفته بود: هر چقدر بتوانيم در موضوع نظارت قوي‌تر وارد شويم مسير كالاهاي قاچاق و تقلبي را نا‌امن‌تر مي‌كنيم. بنا به تأكيد محمود بيگلر، نظارت جزو موارد حاكميتي دولت است و فرآورده هايي كه به نوعي سلامت محور هستند بايد نظارت و كنترل‌ها با دقت بسياري بر آنها انجام شود. تجهيزات و ملزومات پزشكي نيز از جمله مواردي است كه اگر نظارت در اين بازار نباشد، تقلبات و قاچاق و موضوعاتي كه سلامت جامعه را تهديد كند وارد اين عرصه مي‌شود.
مدير‌كل نظارت و ارزيابي تجهيزات و ملزومات پزشكي سازمان غذا و دارو وعده داده بود: در موضوع نظارت اين اداره كل برنامه‌هاي ويژه‌اي دارد كه از ماه آينده آغاز مي‌شود.
 
چشم بستن برخي گمركي‌ها روي قاچاق
با وجود اين در حالي كه هم اكنون بيش از يك ماه از وعده مدير‌كل نظارت و ارزيابي تجهيزات و ملزومات پزشكي سازمان غذا و دارو مي‌گذرد و بايد شاهد بسته شدن مجاري قاچاق باشيم اما انگار موضوع جدي‌تر از اين حرف‌هاست و اخيراً محموله‌هاي بزرگي از كالاهاي قاچاق از مبادي رسمي كشور با كانتينر وارد شده است.
شهرياري عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با تأكيد بر اينكه قاچاق تجهيزات پزشكي از مبادي رسمي كشور انجام مي‌شود، مي‌گويد: قاچاق تجهيزات پزشكي و كالاهاي ديگر از گمرك چابهار، هرمزگان و بوشهر انجام مي‌شود.
به باور وي قاچاق اقلام پزشكي به دليل ابعاد بزرگ تجهيزات به طورحتم توسط يك مسافر صورت نمي‌گيرد و با بررسي‌هاي به عمل آمده مشخص شده كه قاچاق تجهيزات پزشكي از مبادي رسمي گمرك كشور صورت گرفته و معمولاً شكل‌گيري اين قسم قاچاق با چشم‌پوشي برخي مأموران گمرك همراه است.
وي حقوق پايين مأموران گمرك را يكي از دلايل چشم‌پوشي آنها نسبت به ورود تجهيزات پزشكي قاچاق به داخل كشور مي‌داند و مي‌افزايد: متأسفانه اخيراً محموله‌هاي بزرگي از كالاهاي قاچاق از مبادي رسمي كشور با كانتينر وارد شده، بنابراين جلوگيري از ورود كالاي قاچاق از جمله تجهيزات پزشكي بايد با پيگيري و نظارت‌هاي بيشتري صورت گيرد؛ همچنين با مأموران متخلف در اين زمينه نيز بايد برخورد جدي و قاطع شود.
شهرياري با بيان اينكه عمده قاچاق تجهيزات پزشكي و كالاهاي ديگر در گمرك چابهار، هرمزگان و بوشهر انجام شده است، تصريح مي‌كند: به علت عدم نظارت از سوي برخي مأموران گمرك قاچاق از مبادي رسمي كشور صورت مي‌گيرد، بنابراين بايد نظارت‌هاي جدي‌تري به عمل آيد، در اين زمينه اگر امكانات براي نظارت كم است دولت بايد با صرف هزينه امكانات كافي براي اين موضوع را تأمين كند.
 
آمار بدون سند كاهش قاچاق
شهریاری می‌گوید: طبق گفته دولت ميزان قاچاق از 25 ميليارد دلار به 15 ميليارد دلار كاهش پيدا كرده اما در اين خصوص هيچ مستنداتي وجود نداشته و نمي‌توان اين ميزان كاهش قاچاق را باور كرد.
شهرياري با تأكيد بر اينكه بي‌توجهي به ورود كالاي قاچاق به كشور به اقتصاد داخلي ضربه وارد مي‌كند، مي‌افزايد: بايد برخورد با متخلفان به صورت جدي صورت گيرد. البته جريمه‌هاي موجود براي مقابله با متخلفان نيز درحوزه مقابله با قاچاق بازدارنده نيست.
 
وعده صفر شدن قاچاق با سايت ثبت كالاهاي وارداتي
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس درباره انتقادات وارده به نبود شركت‌هاي مشخص براي توزيع تجهيزات پزشكي مي‌گويد: در بخش توزيع تجهيزات پزشكي، وزارت بهداشت و وزارت صنعت نقش مهمي دارند كه بايد اقدامات لازم را در اين زمينه در دستور كار قرار دهند.
قاسم نوده فراهاني، رئيس اتحاديه تهيه و توزيع تجهيزات و لوازم پزشكي و آزمايشي با اشاره به راه‌اندازي سايتي براي ثبت كالاهاي وارداتي معتقد است: با اجراي اين طرح در سايت اداره كل تجهيزات پزشكي در سال 95 همه وارد كنندگان تجهيزات ملزم به ثبت كالاي وارداتي هستند.
وي با اشاره به الزام بيمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و پزشكان براي خريد كالاهاي ثبت شده در اين سامانه تصريح كرد: هم اكنون 70 درصد كالاهاي وارداتي در اين بخش در سامانه ثبت شده است و تا پنج ماه آينده به 100درصد مي‌رسد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن