واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیت الله سبحانی:
حفظ آثار باستانی دلیل قرآنی دارد
شناسهٔ خبر: 3728122 - یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
استانها > قم
.jwplayer{ display: inline-block; } قم - یکی از مراجع تقلید به بررسی علتهای قرآنی حفظ آثار تاریخی پرداخت و گفت: غربیها به علت نبود اثری تاریخی از مسیح، در وجود آن تردید دارند و این امر برای ما نیز باید عبرت باشد. به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله العظمی جعفر سبحانی در ادامه سلسله جلسات «بررسی مبانی فکری ابن تیمیه و وهابیت» با اشاره به اینکه همه عقلای عالم آثار گذشته خود را به عنوان علتی برای داشتن تمدن حفظ میکنند، گف: غربیها به علت نبود اثری تاریخی از مسیح، در وجود آن تردید دارند و این امر برای ما نیز باید عبرت باشد.
وی از بین نبردن آثار تاریخی اسلام را مهم ارزیابی کرد و گفت: نباید مانند یک کودک دبستانی که در پایان سال کتاب مدرسهاش را پاره میکند، آثار گذشتگان را از بین ببریم تا اینکه آیندگان نسبت به اسلام شکاک نشوند.
وی با ابراز تأسف از ۹۰ سال حکومت سعودی و از بین بردن آثار اسلام به بهانه شرک، اظهار کرد: «مولد النبی» تنها مکان باقی مانده بود که در حال حاضر کتابخانه مکه شده است.
آیت الله سبحانی با بیان اینکه توسعه حرم در مکه و مدینه وسیلهای برای از بین بردن آثار تاریخی اسلام شده است، گفت: نگهداری هم به عنوان احترام و هم برای تردید نکردن آیندگان در وجود اسلام است نه اینکه شرک محسوب شود.
وی در تبیین اهمیت حفظ آثار به ادله قرآنی پرداخته و با اشاره به آیه «فی بیوت اذن الله ان ترفع»، گفت: بیوت جمع بیت و به معنای جای استراحت است و به همین عنوان نمیتوان آن را مسجد نامید و از طرفی مسجد سقف ندارد ولی خانه و بیت سقف میخواهد و خود پیامبر(ص) نیز منظور آن را خانههای انبیاء دانستهاند و منزل امیرمومنان(ع) را از برترین خانهها عنوان کردهاند.
این مفسر قرآن کریم به نکته دیگر لغوی این آیه اشاره کرد و گفت: «رفع» گاهی تکوینی یا معنوی است و به همین علت در آیه مذکور یا به معنای امر به آبادی و نگهداری و یا به معنای تمیز کردن آن از آلودگی است. وی گفت: بنابراین، خانههای پیامبران و امامان معصوم(ع) که عبادت خدا در آن شده، مشمول این آیه است و باید حفظ شود.
آیت الله سبحانی این پرسش را از سعودیها مطرح کرد که چرا منازل معصومان(ع) که عبادت کرده و در آنجا به خاک سپرده شدهاند، تخریب کردهاید در حالی که مشمول آیه مذکور است؟
وی علت دوم بر حفظ آثار تاریخی را با اشاره به آیه ۲۴ توبه، توضیح داد: محبت نسبت به پیامبر(ص) در درجه اول، عمل به دستورات و آثار آن حضرت و در درجه دوم، حفظ آثار ایشان مظهری از مظاهر محبت است نه اینکه آن آثار را تخریب کنیم.
این استاد سطح خارج حوزه، سومین علت در زمینه لزوم حفظ آثار تاریخی اسلام را آیه «وَکَذَلِکَ أَعْثَرْنَا عَلَیْهِمْ لِیَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَیْبَ فِیهَا إِذْ یَتَنَازَعُونَ بَیْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَیْهِم بُنْیَانًا رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِینَ غَلَبُوا عَلَی أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِم مَّسْجِدًا» (الکهف، ۲۱)» دانسته و گفتند: از این آیه نتیجه می گیریم که حفاظت از قبور اولیا الهی و حتی ساختن مسجد در کنار آن مطلوب بوده است.
وی به دلیل دیگری یعنی تابوت (صندوق) عهد اشاره کرد و گفت: این صندوق در آیه ۲۴۸ بقره اشاره میشود که مقدس و اثرگذار است و ملائکه آن را برداشتند. بنابریان اگر حفظ آثار، شرک است، چرا خداوند آثار موسی را مقدس میداند؟
آیت الله سبحانی تصریح کرد: علتهای ما بسیار قوی است ولی پول نفت، دانشمندان و عقیدهها را میخرد و علیه شیعه تبلیغ میکنند و گوش شنوا کم دارند.
وی افزود: انسانهای پاکدامن و عالمان بزرگوار و نویسنده در جامعه اهل سنت در کشورهای مختلف اسلامی هستند که از وهابیها پولی دریافت نمیکنند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]