تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819055797




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت/ سنگینی سبد کالای قاچاق در خراسان جنوبی نسبت به کالای داخلی/ لزوم ورود عملی مسؤولان در مبارزه با پدیده قاچاق


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/سنگینی سبد کالای قاچاق در خراسان جنوبی نسبت به کالای داخلی/ لزوم ورود عملی مسؤولان در مبارزه با پدیده قاچاق
خبرگزاری فارس: سنگینی سبد کالای قاچاق در خراسان جنوبی نسبت به کالای داخلی/ لزوم ورود عملی مسؤولان در مبارزه با پدیده قاچاق
براساس شرایط خراسان‌جنوبی و ورود کالاهای قاچاق به استان می‌طلبد ستاد اقتصاد مقاومتی با روحیه جهادی و قاطعانه با دلالان و مفسدان اقتصادی مبارزه کند و مانع ورود کالاهای خارجی در دستگاه‌های اجرایی استان شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، خراسان جنوبی یکی از استان‌های مرزی کشور بوده که متأسفانه مسیرهای ورود کالای قاچاق به آن تا حدودی باز است.
 
اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر اصلی‌ترین واژه‌ای بوده است که مردم از رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره به عنوان راه برون‌رفت از مشکلات فعلی اقتصادی کشور در ذهن دارند. مسأله‌ای که اگر در سال‌های پیش از این، بدان رعایت می‌شد قطع به یقین امروز کشور با مشکلات رکود اقتصادی، تورم، بیکاری، وابستگی به نفت، خام فروشی، قاچاق و در نهایت با تحریم مواجه نمی‌شد.
 
بهتر است به‌جای بحث در فضای کلی کمی وارد مسأله تهدیدات اقتصادی کشور شویم، خراسان جنوبی با موقعیت فوق‌العاده استراتژیک و 460 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و از طرفی هم‌جواری با استان سیستان و بلوچستان که با کشور پاکستان هم مرز است، این مرز گسترده طی این سال‌ها تبدیل به ورود انواع و اقسام کالای قاچاق شده است؛ این قاچاق بی‌رویه سبب شده تا این استان‌ها نتوانند اقتصاد قوی و محکمی داشته باشد.
 
تعریف «کالای قاچاق»، را همه بهتر می‌دانید و نیاز به بازگو کردن این بیماری سرطان‌گونه که در اقتصاد ریشه می‌دواند، نیست.
 
اقتصاد مقاومتی با نگاه قوام‌بخشی به تولید داخلی، جلوگیری از رانت و ویژه‌خواری، کنترل واردات کالای غیرضروری و مصرفی و در نهایت مبارزه با کالای قاچاق به عنوان ایمن شدن کشور در برابر نوسانات اقتصاد جهانی و تحریم‌ها مورد تأکید قرار گرفته است.
 
در حال حاضر آمار دقیقی از میزان ورود کالای قاچاق از مبادی مرزی و استان‌های همجوار به خراسان جنوبی و یا عبور از این استان وجود ندارد اما نگاهی به تخمین‌های بیان شده از سوی مراجع رسمی در سال گذشته کشفیات کالای قاچاق در خراسان جنوبی در بخش‌های لوازم آرایشی، برنج، چای، مواد غذایی، لوازم خانگی، خودرو، گوشی همراه، دام، میوه، پوشاک، سوخت و غیره وجود دارد.
 
سبد کالای قاچاق آن قدر سنگین است که نباید هم انتظار داشته باشیم تولید داخلی رونق بگیرد؛ تنها یک مورد آن در سال گذشته 22 تن برنج پاکستانی قاچاق و 17 تن برنج هندی قاچاق در ایستگاه‌های بازرسی شهرستان قاین و طبس کشف شد که باید گفت این آمار در برابر آنچه در کشور با رقمی معادل 20 میلیارد دلار حجم کالاهای قاچاق بیان می‌شود به نظر میزانی حداقلی است.
 
می‌توان گفت؛ مهم‌ترین توصیه رهبر معظم انقلاب در سفر به نهبندان در سال 78 مبارزه با کالای قاچاق است و ایشان تأکید می‌کنند؛ شما لبِ مرز هستید، آن هم مرز پرمسأله‌ای که متأسفانه در این قسمت شرقی - سرتاسر این چند صد کیلومتر - کاروان‌های قاچاق و حمل و نقل مواد مرگ‌زا داریم، یک عده سوداگر مرگ، کسانی‌ که فقط به فکر درآمد یا حزب و گروه خودشان در آن طرف مرز هستند، با کار قاچاقی که می‌کنند، حاضرند هزاران هزار جوان را به کام اعتیاد بکشند! این مسأله، متأسفانه این مرز ما را مرز بدی کرده است. همین‌طور ایشان در ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های سیاست کلی نظام در برنامه ششم توسعه به طور جداگانه نیز بر «جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری و ارزی» و «پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز از مبادی ورودی تا محل عرضه‌ آن در بازار»، تأکید دارند. در ارتباط با عوارض چشم‌پوشی بر ورود کالای قاچاق بر کشور باید گفت: این قاچاق بیکاری جوانان و اقتصاد مریض را به دنبال ‎دارد و سبب درآمد نامشروع برای عده‌ای کاسب خودفروخته می‎شود.
 
متأسفانه می‌بینیم که رویه کالای قاچاق با توجه به ابزارهایی که وجود دارد از سوی مسؤولان فقط به تکه‌پاره‌کردن تعارفات و بیان جملات شیوا و سخنرانی‌های ادیبانه و همراه با کلمات پر زرق و برق، خلاصه شده و چیزی را به نفع مردم تغییر نداده است. برای استناد به این سخن به سخنان اخیر مقام معظم رهبری امسال در دیدار با کارگران اشاره می‌کنیم که ایشان می‌فرمایند؛ «تا حالا در مبارزه‌ با قاچاق خیلی جدی عمل نکرده‌ایم؛ در مبارزه‌ با قاچاق جدی عمل کنید. مراد من از قاچاق، فلان کوله‌بَرِ ضعیفِ بلوچستانی نیست که می‌رود آن‌طرف یک چیزی را برمی‌دارد روی کول خودش می‌آورد این‌طرف؛ اینها که چیزی نیست، اینها اهمیتی ندارد؛ با آنها مبارزه هم نشود اشکالی ندارد. من قاچاق‌های سازمان‌یافته‌ بزرگ را می‌گویم... دستگاه مقابله‌ با قاچاق را باید خیلی جدی گرفت؛ قوی‌ترین آدم‌هایمان را باید بگذاریم برای این کار؛ و می‌شود؛ عقیده‌ بنده این است که می‌شود». این مطالب گفته شد تا به اینجا برسیم که بر اساس شرایط خراسان جنوبی و ورود کالاهای قاچاق به این استان می‌طلبد ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی که به ریاست استاندار محترم تشکیل شده است با روحیه جهادی، قاطعانه ضمن شناسایی گلوگاه‌های فساد‌پذیر، با دلالان و مفسدان اقتصادی مبارزه و برای ممنوع کردن ورود کالاهای غیرضروری خارجی در دستگاه‌های اجرایی استان تلاش کند. در این مجال فقط به یک موضوع در زمینه خرید کالای خارجی به‌طور کلی اشاره می‌شود که در حال حاضر بخش قابل توجهی برنج پاکستانی و هندی در مراکز دانشگاهی، پادگان‌ها، مدارس شبانه‌روزی، تعاونی‌های مصرف ادارات و سازمان‌ها به خاطر قیمت پایین آن مصرف و در دیگر بخش‌ها نیز به فروش می‌رسد که انتظار داریم با توجه به وجود برنج با کیفیت ایرانی از سازمان‌های دولتی و حکومتی خواسته شود تا از خرید و عرضه برنج وارداتی جداً خودداری کنند.
 
نکته‌ای که باید به آن دقت شود مبارزه با کالای قاچاق تنها وظیفه مسؤولان نیست، بلکه وظیفه همگانی است و علاوه بر آن نیز ضد ارزش شمردن خرید کالای خارجی و فرهنگ‌سازی برای مصرف کالاهای تولید داخل باید همراه با بسیج عمومی باشد، از نوجوان تا مدیران عالی همه باید دست به دست هم دهند تا کشور ما اقتصادی سالم و پایدار داشته باشد. ....................................... یادداشت از محمود مقامی ........................................ انتهای پیام/2248/ت40

95/03/02 :: 00:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن