تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برترين [مرتبه] ايمان آن است كه بدانى هركجا باشى خدا با تو است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819675883




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راهپيمايي بزرگ استانبول با شعار «نه به كودتا، نه به ديكتاتوري»


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: راهپيمايي بزرگ استانبول با شعار «نه به كودتا، نه به ديكتاتوري»
دهها هزار تن از مردم استانبول در اولين راهپيمايي بعد از كودتاي نافرجام در تركيه شركت كردند؛ راهپيمايي‌اي كه طرفداران اردوغان و مخالفان او در كنار هم حضور داشتند.
علاوه بر شعارها و دست‌نوشته‌هاي ضدكودتا، در اين راهپيمايي شعار‌هاي ضد استبدادي هم سرداده شد. دولت تركيه در تازه‌ترين اقدام، براي 42 خبرنگار حكم بازداشت صادر كرد.

به گزارش «جوان»، مركز اطلاعات انگليس به شواهدي دست پيدا كرده كه نشان مي‌دهد كودتاي 15 جولاي تركيه، كودتايي ساختگي بوده است. روزنامه زمان چاپ تركيه در نسخه عربي خود نوشت: مركز اطلاعات انگليس به مكالمه‌هاي تلفني و ايميل‌هاي رمزگذاري‌شده برخي مسئولان آنكارا در جريان كودتاي اخير دست يافته كه نشان مي‌دهد مقام‌هاي برجسته دولت تركيه طوري برنامه‌ريزي كرده‌اند تا اين كودتاي ناكام را به ارتش نسبت دهند تا بهانه‌اي براي آغاز پاكسازي گسترده در دستگاه‌هاي دولتي بيابند. تداوم دستگيري‌ها در فضاي بعد از كودتاي تركيه نيز به نگراني‌ها دامن‌ زده است. شبكه بي‌بي‌سي ديروز به نقل از گزارشگر خود در آنكارا گزارش كرد كه دولت تركيه براي ۴۲ روزنامه‌نگار حكم بازداشت صادر كرده است. در ميان افرادي كه حكم جلب آنها صادر شده، چندين روزنامه‌نگار سرشناس تركيه از جمله نام نازلي ايلجك، خبرنگار سابق روزنامه هوادار دولت صباح كه به دليل انتقاد از دولت اخراج شده بود، به چشم مي‌خورد. بر اساس اطلاعاتي كه خبرگزاري فارس ديروز آن را منتشر كرد، در فضاي پس از كودتا، مجموعاً 13 هزار و 131 نفر به اتهام مشاركت در كودتا بازداشت و 50هزار و 469 تن نيز از ميان معلمان، علماي ديني، خبرنگاران، نيروهاي ارتش و پليس، كارمندان وزارت اوقاف و نهادهاي ديگر از كار بركنار شده‌اند كه به اين ترتيب، تعداد پاكسازي‌ها به بيش از 60 هزار نفر مي‌رسد. عفو بين‌الملل در گزارشي گفته كه شواهد و اطلاعات معتبري در خصوص شكنجه و آزار و اذيت زندانيان بازداشت شده در بازداشتگاه‌هاي تركيه پس از كودتاي نافرجام اخير به دست آورده است. «جان دالهويزن» مسئول بخش اروپاي عفو بين‌الملل مي‌گويد: « اين سازمان اطلاعات معتبري در اختيار دارد كه طبق آنها پليس تركيه در آنكارا و استانبول تا 48 ساعت زندانيان را در شرايط دردناكي نگهداري مي‌كند و در مواردي آنها را از غذا، آب و دارو محروم و اقدام به توهين و تهديد آنها كرده و در موارد وخيم‌تر آنها را مورد ضرب و شتم، شكنجه و تجاوز قرار مي‌دهد.» رئيس كميسيون اروپا هشدار داد در صورت ازسرگيري مجازات اعدام در تركيه، اتحاديه اروپا به روند مذاكرات با آنكارا براي الحاق به اين بلوك اروپايي پايان مي‌دهد. همزمان «مولود چاووش اوغلو» وزير خارجه تركيه ديروز اعلام كرد كه آنكارا «سفراي خارجي كه با كودتا مرتبط بوده‌اند» را از كشور اخراج خواهد كرد؛ موضوعي كه به تنش‌هاي آنكارا با كشورهاي ديگر دامن خواهد زد.

وي به اسامي سفرايي كه قرار است اخراج شوند، اشاره‌اي نكرده ولي تنش‌هاي امريكا با تركيه بر سر فتح‌الله گولن، رهبر مذهبي مخالف اردوغان تشديد شده است.
تحت چنين شرايطي، غروب يك‌شنبه بزرگ‌ترين تظاهرات ضدكودتا در تركيه برگزار شد؛ تظاهراتي كه همزمان با مخالفت با كودتا، منعكس‌كننده افزايش نگراني‌ها درباره فضاي بعد از كودتاست. در اين راهپيمايي دهها هزار نفري كه حزب جمهوريخواه خلق (مخالف اردوغان) آن را ترتيب داده بود، حاميان اردوغان نيز شركت كردند و حزب عدالت و توسعه نيز از آن حمايت كرد. كمال قليچدار اوغلو رهبر حزب جمهوريخواه خلق گفت كه «دموكراسي پيروز شد!» اما او همچنين عليه خطر استبداد هشدار داد. به گزارش بي‌بي‌سي، روي يك پارچه‌ نوشته شده بود: «نه به كودتا، نه به استبداد» و البته پوسترهايي با شعار «نه به كودتا» نيز در اين تظاهرات روي دست‌ها بود. او همچنين بر اهميت آزادي مطبوعات و آزادي تجمع و همچنين خطرات ديكتاتوري و استبداد تأكيد كرد. او گفت: «نمي‌توان كشور را با كينه، خشم و تعصب اداره كرد. كساني كه مسئول كودتا بودند بايد براساس قانون محاكمه شوند.» سخنراني قليچدار اوغلو براي اولين بار از تلويزيون دولتي اين كشور پخش شد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن