تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  بنر تستی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817281361




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بي‌عملي در بازارهايي كه عمدي برهم مي‌خورند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بي‌عملي در بازارهايي كه عمدي برهم مي‌خورند
مدتي است كمبود يك كالا در بازار و گراني قيمت آن به بهانه‌هاي مختلف رواج يافته است.
نویسنده : بهناز قاسمي 
مدتي است كمبود يك كالا در بازار و گراني قيمت آن به بهانه‌هاي مختلف رواج يافته است. يك روز كاهش توزيع مرغ و گراني قيمت آن به 8 هزار و 500 تومان و روز ديگر افزايش قيمت شكر و نهاده‌هاي دامي و... را شاهد هستيم و در چنين شرايطي، توليدكنندگان و مقامات دولتي فقط به دنبال مقصر مي‌گردند و در نهايت مسئولان با مقصر دانستن فعالان و دلالاني كه هيچ‌گاه دسترسي به آنها ممكن نيست، مدعي احتكار و كم‌فروشي مي‌شوند و وعده مي‌دهند به زودي كالاهاي كمياب شده در بازار را توزيع می‌کنند و بازار به آرامش مي‌رسد.

داستاني كه اخيراً براي شكر، مرغ، نهاده‌هاي دامي و... رخ داده و موجب افزايش قيمت شكر از 2 هزار و 200 به 3 هزار و 700 تومان شده يا افزايش قيمت مرغ از 6 هزار و 200 به 8 هزار و 500 تومان شده يا گراني قيمت نهاده‌هاي مرغ طي هفته‌هاي اخير همگي از مديريت ضعيف وزارت جهاد كشاورزي حكايت دارد و گفته مي‌شود كه اين وزارتخانه به نفع عده‌اي از خريداران شكر از توزيع آن در آستانه ماه رمضان در بازار جلوگيري كرده و اين اقدام كميابي شكر را در بازار به دنبال داشته و موجب افزايش قيمت‌ها شده است. در مورد مرغ و نهاده‌ها نيز همين داستان تكرار شده و نهاد نظارتي و مسئول بدون اينكه نقش واقعي خود در تنظيم بازار محصولات كشاورزي و نهاده‌ها را ايفا كند، از توزيع به موقع نهاده‌هايي كه در انبار‌هاي پشتيباني امور دام دپو شده خودداري كرده و به افزايش قيمت‌ها دامن زده است. از اين دست نابساماني‌ها و آشفتگي‌ها بسيار در بازار مواد غذايي و مصرفي ديده مي‌شود و هيچ مقامي نيز پاسخگو نيست. در حالي كه بيشترين مصرف و سهم را در سبد خانوارها داشته، لذا تغييرات قيمتي آن براي آحاد جامعه كه اغلب در دهك‌هاي پايين هستند، قابل تأمل است.
اكنون اين سؤال مطرح است كه واقعاً ناهماهنگي‌ها در توزيع به موقع برخي كالاها، مانند شكر، مرغ منجمد، نهاده‌هاي دامي و... عمدي است و به منظور كسب سود برخي از فعالان بازار اتفاق مي‌افتد يا مديريت ضعيف در دستگاه‌هاي مربوطه است؟

مگر مي‌شود در ماه رمضان كه تقاضا براي خريد شكر بالا مي‌رود به خاطر كسب سود چند فعال خصوصي از توزيع شكر موجود در انبار‌ها جلوگيري شود و پس از 1/5 ماه گراني و آشفتگي قيمت‌ها، با كمال خونسردي از توزيع فراوان شكر از سوي اين وزارتخانه خبر دهيم؟يا اينكه با افزايش همزمان قيمت مرغ و نهاده‌ها از توزيع مرغ‌هاي منجمد پشتيباني امور دام جلو‌گيري كنيم و با تشنه نگه داشتن بازار به گراني قيمت‌ها دامن بزنيم؟پس نقش واقعي سازمان تنظيم بازار چه مي‌شود؟اين سازمان به جاي اينكه تكليف قيمت‌گذاري شكر را روشن كند و با تزريق شكر به بازار مشكلات به‌وجود آمده براي صنايع مختلف اعم از شيريني و شكلات و مصرف‌كنندگان را رفع كند و مانع از سود عده‌اي فرصت‌طلب شود، همچنان در حال برگزاري جلسات مختلف و بي‌نتيجه است و در مقابل افزايش قيمت كالاها سكوت كرده و فعلاً نقش تماشاچي را دارد.

البته اين مديريت، تنها مربوط به بازار مواد غذايي نمي‌شود بلكه در حوزه سيمان، فولاد، فرآورده‌هاي پتروشيمي و حتي خودرو نيز شاهد اين ماجرا‌ها هستيم كه به نوعي اين اقدامات را نمي‌توان از سر كم‌كاري و كج‌سليقگي مديران دولتي دانست بلكه مي‌توان نتيجه گرفت كه نوعي عمد در كار است كه كسب سود عده‌اي دلال يا فعال بخش خصوصي يا واردات‌چي يا شايد بخشي از دولت و دولتمردان منظور نظر است. نكته قابل توجه اين است كه به رغم به‌هم‌ريختگي بازار، مسئولان مربوط در دستگاه‌هاي مختلف همواره از فراواني كالاها در انبار‌ها خبر مي‌دهند و قول مي‌دهند به سرعت در انبارهايشان را گشوده و كالاي گران شده را به بازار تزريق كنند. در اين ميان سازمان حمايت توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان كه جاي خالي آن را سال‌هاست در تنظيم بازار حس مي‌كنيم، هر از چند گاهي با يك اطلاعيه يا تعيين قيمت كالاها ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان كمتر از قيمت بازار وارد عمل شده و به صورت نمايشي از بگير و ببندهاي اين سازمان خبر مي‌دهد. همانطور كه روز گذشته قيمت مرغ را 7 هزار و 200 تومان اعلام كرد، در حالي كه به قيمت 7 هزار و 400 تا 7 هزار و 500 تومان در بازار فروخته مي‌شد و از مصرف‌كنندگان خواست متخلفان را به اين سازمان معرفي كنند اما هرگز اين سازمان جز در موارد استثنايي (كارخانجات لبني) اطلاعاتي از بگير و ببند‌ها و مجازات متخلفان به جامعه ارائه نداده است. هر چند ديگر نهادهاي نظارتي مانند قوه مقننه كه گاهي در گذشته از تريبون‌هاي خود درباره ساماندهي بازارها و گراني صحبت مي‌كردند نيز سكوت را در دوره جديد ترجيح مي‌دهند و مدام از طرح‌ها و لوايح در دست اقدام كميسيون‌ها سخن مي‌گويند و وعده هفته‌هاي آتي را مي‌دهند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن