تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819496056




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح برچسب کنترل اصالت و سلامت مواد و فرآورده های آرایشی و بهداشتی وارداتی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


طرح برچسب کنترل اصالت و سلامت مواد و فرآورده های آرایشی و بهداشتی وارداتی استان‌ها > زنجان - اطمینان از اصالت کالای خریداری شده همواره به عنوان مهمترین دغدغه ی مصرف کنندگان مطرح بوده است .

*الهام فرهنگ نیا - متاسفانه با وجود پدیده ی مخرب قاچاق و تخلفات صورت گرفته توسط وارد کنندگان و توزیع کنندگان ، توزیع کالاهای تقلبی و ناسالم بسیار فراگیر شده و علی رغم تلاش های گسترده جهت مبارزه با قاچاق کالا و وضع قوانین مختلف جهت پیشگیری از وقوع تخلفات رایج در این حوزه ، این معضل همچنان در حال گسترش است . این موضوع در مورد داروها ، مواد غذایی و لوازم آرایشی بهداشتی بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد و مصرف محصولات ناسالم و غیر استاندارد در این بخش ، می تواند صدمات جبران ناپذیری را به سلامت جامعه وارد کند.
همانطور که اشاره شد تلاش های لازم جهت جلوگیری از قاچاق کالا و توزیع کالاهای غیر اصل همچنان ناموفق بوده اما می توان با اجرای طرح هایی ، مصرف کنندگان گرامی را از اصالت کالای تهیه شده مطلع ساخت . تا کنون طرح های مختلفی در این زمینه به اجرا درآمده که کارایی لازم را نداشته و یا با شکست مواجه شده است . مدتی است طرحی با عنوان نظام ردیابی ، رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت محور مطرح شده و به اجرا درآمده است .
اجرای طرح مذکور از سال ۹۳ کلید خورده و در حال توسعه می باشد. البته طرحی مشابه آن از سال ۸۹ در حال اجرا بوده که به دلیل وجود برخی از ایرادات ، طرح ردیابی و رهگیری کالا به همراه برچسب جدید جایگزین آن شده است . سازمان غذا و دارو با اتخاذ سیاست های سخت گیرانه و اعمال روش های هوشمندانه توانسته است این طرح را به موفق ترین طرح در زمینه کنترل اصالت کالا تا به امروز تبدیل کند . اجرای این پروژه در قالب برچسب های حاوی اطلاعات مربوط به فرآورده با امکان گرفتن استعلام توسط مصرف کننده صورت گرفته و در کمترین زمان ممکن می توان از اصالت محصول خریداری شده مطلع شد. کلیه محصولات خارجی (وارداتی ) باید دارای برچسب کنترل اصالت وسلامت کالا با ویژگیهای زیر باشند:
این برچسب به رنگ سفید با حاشیه زرد است . برچسب مذکور بایستی کاملا سالم بوده ومخدوش نباشد. نوع چسب و جنس کاغذ برچسب باید به گونه ای باشد که پس از الصاق برروی فرآورده جدا نشده و در صورت جداسازی قطعه قطعه شده واز بین برودوقابلیت استفاده مجدد نداشته باشد. موارد ی که روی برچسب مشاهده می گردد شامل :
)GTN(1شناسه تجاری فرآورده) :شماره ای14رقمی است که برای هرنوع فراورده در سطح جهان اختصاصی است.
2)UID (شناسه ردیابی و رهگیری( : شماره ای 20 رقمی است که برای هر واحد فراورده براساس استاندارد اختصاص داده شده است .
3) LOT (سری ساخت ) : شماره ای است که شرکت تولیدکننده به هر سری ساخت محصول اختصاص می دهد.
4)EXP (تاریخ انقضا)
5) شناسه اصالت (کد 16 رقمی): این کد به شکل محلی پوشش دار ( زیر لایه اسکرچ ) برروی برچسب‌ وجود دارد وبرای هر کالا اختصاصی است. مصرف کننده به راحتی با خراشدادن لایه اسکرچ می‌تواند اصالت کالا را چک کند.
* کد 16 رقمی باید به گونه ای با لایه اسکرچ پوشانده شده باشد که قبل از خراشیدن ، اعداد زیر آن قابل تشخیص نباشد وحین تراشیدن لایه اسکرچ به کد 16 رقمی آسیبی نرسد. 6) بار کد دو بعدی : این بارکد جهت امنیت برچسب لحاظ شده وبا بارکدخوان ویژه بازرسین ، توزیع کنندگان یا عرضه کنندگان خوانده می شود. بازرسان توسط دستگاه مربوطه مشخصات فنی کالا، تولید کننده، وارد کننده ، تاریخ تولیدو انقضا و سری ساخت محصول را چک می کنند. روش استفاده از برچسب توسط مصرف کننده :
کد 16 رقمی را بعد از تراشیدن لایه اسکرچ ،از طریق پیام کوتاه، شماره تلفن گویا یا سایت الکترونیک (WWW.TTAC.IR) به شماره یا آدرس مندرج بر روی برچسب ارسال کنید. پس از آن پیام اصالت کالا مورد تایید است به همراه نام فراورده ، تاریخ تولید وانقضا و سری ساخت برای شما ارسال می گردد. • توجه به این نکته مهم است که صرفا وجود برچسب اصالت بر روی بسته بندینشانه مجاز بودن کالا نیست. اصالت کالا با اعلام اطلاعات فوق الذکر تایید می گردد.  مصرف کنندگان گرامی پس از خرید محصول و قبل از مصرف می بایست لایه پوشاننده (اسکرچ) برروی برچسب اصالت و سلامت کالا را خراشیده و کد 16 رقمی زیر اسکرچ را از چپ به راست و از ردیـف بالا به پایین از طریق پیامک به شماره ذکر شده بر روی برچسب ارسال و یا با وارد کردن در سایت نوشته شده استعلام نمایند.
 یکی از مزایای مهم طرح برچسب اصالت و سلامت کالا این است که با توجه به اختصاصی بودن آن برای هر قلم از محصولات وارداتی آرایشی و بهداشتی و عدم امکان جعل بر چسب مذکور، در صورت بروز مشکلات ناشی از استفاده محصولات وارداتی آرایشی و بهداشتی امکان پیگیری و رسیدگی موضوع بدلیل وجود مستندات و مدارک مربوط بهکالای مورد نظر در سازمان غذا و دارو میسر خواهد بود.  در جواب استعلام، عبارت "محصول معتبر می باشد" نشان دهنده اعتبار و تاییدیه وزارت بهداشت نبوده و بایستی مشخصات کامل مانند نام و نوع محصول، تاریخ تولید و انقضا، شرکت وارد کننده و ... را با استعلام بدست آورد.جواب استعلام قسمت خراش داده از طریق پيام كوتاه و کد UID در سايت الكترونيكي www.ttac.ir باید یکسان باشند.
به توصیه فروشندگان سود جو مبنی بر اینکه محصولات قاچاق اصل بوده و هیچ عارضه ای نداشته و مصرف کنندگان رضایت کامل دارند هرگز توجه نکنید. در محصولات بدون پروانه بهداشتی ساخت، قاچاق و تقلبی برای بالا بردن حاشیه سود از مواد اولیه غیر بهداشتی استفاده می شود و برای در امان ماندن از فساد میکروبی از درصد بالایی از انواع نگهدارنده ها استفاده گردد. که عامل پیری زود رس، لک های پوستی و ... می باشند. رنگهای مورد استفاده نیز حاوی درصد بالای فلزات سنگین مانند سرب است که اکثرا در دراز مدت عوارض جبران ناپذیری برایپوست، مو و سیستم عصبی بدن خواهند داشت. در صورت بروز هر نوع آسیب، این محصولات به هیچ وجه قابلپیگیری نبوده وشکایت مصرف کننده به سرانجام نخواهد رسید. *کارشناس آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو    

کلید واژه ها: استان زنجان - زنجان -




دوشنبه 28 تیر 1395 - 12:42:47





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن