تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن ابتدا به سلام مى كند و منافق منتظر سلام ديگران است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820807051




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واردات كاهش يافت اما قاچاق نه !


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: واردات كاهش يافت اما قاچاق نه !
با وجودي كه هزينه واردات كالا به ايران از 53 ميليارد دلار سال 91 به مرز 41 ميليارد دلار در پايان سال 94 رسيده است، اما قاچاق كالا به ايران كه در سال 91 حدود 15 ميليارد دلار بود، ‌هم اكنون نيز بنا به آمار ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در همين محدوده است.
نویسنده : هادی غلامحسینی 
در سال 91، واردات 53 ميليارد دلار و قاچاق كالا (به شكل ورودي‌اش) در حدود 15 ميليارد دلار از ارزهاي ايران را مي‌بلعيد كه در سال 94 هزينه واردات كالا به ايران تنها 41 ميليارد دلار، اما هزينه قاچاق كالا (به شكل ورودي‌اش) تنها 14/5 ميليارد دلار بوده است، بدين ترتيب مي‌بينيم كه به رغم كاهش هزينه واردات به ايران اما قاچاق كالا به ايران (البته از منظر ارزش) تغييري نكرده است.
 
نگاهي به فراز و فرود واردات بين سال‌هاي 91 تا 94
واردات كشور ايران در سال 91 حدود 53 ميليارد دلار و سال 92، بيش از 49 ميليارد دلار بود كه در سال 93 با رشد تقريبي 6 درصد به ميزان ٥٢ ميليارد و ٤٧٧ ميليون رسيد و در سال 94 با افت بيش از 11ميليارد دلاري به محدوده 41 ميليارد دلار رسيد.  وضعيت واردات به دليل افت قيمت جهاني انواع كالا و همچنين ركود اقتصادي در ايران با افت قابل ملاحظه‌اي همراه شده است كه اين امر بيانگر افت قابل ملاحظه مهم‌ترين مصرف و هزينه ارزي ايران يعني «واردات به شكل رسمي و غيررسمي» به شمار مي‌رود.  همانطور كه اشاره شد افت قيمت جهاني كالا كه اين اتفاق نيز به دليل كاهش بهاي جهاني نفت رقم خورده است، از جمله مهم‌ترين دلايل افت ارزش واردات به ايران به شمار مي‌رود، به عبارتي كشور ايران به دليل ارزاني كالا در بازار جهاني نسبت به گذشته ارز كمتري براي تأمين كالاهاي مورد نيازش نسبت به گذشته صرف مي‌كند كه اين امر مختص بخش تجارت رسمي ايران است.
 
ثبات حجم سرمايه‌گذاري در قاچاق
در بخش تجارت غيررسمي يا همان قاچاق كالا متأسفانه ما شاهد تداوم ارزش قاچاق كالا طي سال‌هاي مورد بررسي مي‌باشيم، اين امر نشان مي‌دهد قاچاقچيان به رغم كاهش تورم جهاني ارزان‌تر شدن قيمت جهاني كالا حاضر به كاهش ارزش تجارت خود نشده‌اند.
 
كالاهاي بيشتري به ايران قاچاق مي‌شود
همانطور كه عنوان شد در سال 91 در حدود 15 ميليارد دلار صرف قاچاق كالا به ايران مي‌شد كه اين آمار اخيراً از سوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز براي سال 94 نيز تأييد شده است، بدين ترتيب بايد عنوان داشت قاچاق به شكل ورودي‌اش به ايران براي كسب درآمد هنوز بسيار جذاب است زيرا در طول سال‌هاي 91 تا 94 واردات رسمي كالا به ايران كاهش يافت ولي واردات غيررسمي ياهمان قاچاق خير !
با وجودي كه بهاي كالا در بازار‌هاي جهاني كاهش يافته، قاچاقچيان سرمايه 14تا 15ميليارد دلاري را همچنان در تجارت غيرقانوني خود به كار گرفته‌اند.   بايد عنوان داشت در اين سال‌ها كالاي قاچاق از نظر تناژ بيش از پيش در بازار‌هاي ايران ورود پيدا كرده است زيرا با سرمايه 15ميليارد دلاري سال 91، ‌كالاي بيشتري را در سال 94 مي‌توان خريداري و به ايران قاچاق كرد كه دليل اين اتفاق همانطور كه عنوان شد كاهش قيمت جهاني عمده كالا‌ها به شمار مي‌رود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن